Silnik/skrzynia biegów
Dość skomplikowane określenie D-4D nie podpowie nam, że chodzi tu o supernowoczesny silnik z systemem Common Rail. D-4D oznacza tylko bezpośredni wtrysk paliwa i 4-cylindrowy diesel. Układ wtryskowy został opracowany przez Toyotę we współpracy z firmą Denso. Dostarcza on paliwo pod ciśnieniem dochodzącym do 1350 barów, co w połączeniu z turbodoładowaniem i intercoolerem doskonale uzupełnia szesnastozaworowy rozrząd. Poprzedni diesel Avensis rozwijał moc 90 KM i moment obrotowy o wartości 203 Nm, a obecnie pod maską czeka na dyspozycje kierowcy 110 KM i 250 Nm. W rezultacie D-4D jest niezwykle spontaniczny i chętny do współpracy. Nawet na tle lidera tej podgrupy w segmencie, 115-konnego Passata z pompowtryskiwaczem, Avensis wypada teraz znakomicie. Jeśli więc do tego dopowiemy sobie coś o znakomitej skrzyni biegów, to uzyskamy pełny obraz naprawdę świetnego układu napędowego. W dodatku D-4D jest wyposażony w pilotażowy wtrysk paliwa, wzmocnioną miskę olejową i amortyzację skrętną wału korbowego, przez co hałaśliwość całego zespołu zredukowana została do absolutnego minimum. Spalanie oscyluje wokół 6,6 l ON/100 km. Same plusy? A jakże, nawet w dziedzinie ekologii Japończycy dołączają do najlepszych, silnik ten spełnia surową normę D3.
Nadwozie/wnętrze
Przestronność wnętrza, ergonomia i pojemność przestrzeni bagażowej są bez zarzutu, jeśli chodzi o dobór materiałów (szczególnie sztucznego weluru) zdania są podzielone. Natomiast nie ma wątpliwości, że ładowność 370 kg to wynik niedostateczny w aucie kombi.
Układ jezdny/bezpieczeństwo
Na wilgotnej nawierzchni przednie koła łatwo tracą kontakt z rzeczywistością, a hamulce (42,5 m od 100 km/h) nie są w stanie zadowolić. Od produkcji lutowej także z tyłu będą hamulce tarczowe, w wyniku czego Avensis ma hamować na odcinku 39,4 m - czekamy! Poza tym jednak Avensis robi dobre wrażenie dzięki wyposażeniu w ABS i sześć airbagów.
Komfort
Wielkie, wygodne siedzenia, twarde, ale komfortowe zawieszenie i świetne wyposażenie mówią same za siebie.
Koszty
Niestety, w Polsce model ten jest niedostępny. W Niemczech jest to auto dość drogie (44 730 DEM), ale na tle konkurentów dzięki dobremu wyposażeniu i trzyletniej gwarancji oraz przeglądom gwarancyjnym co 20 tys. km wypada całkiem nieźle.
Podsumowanie
Nareszcie oprócz świetnej jakości wykonania i dopracowanego zawieszenia Toyota zafundowała temu dość popularnemu modelowi także supernowoczesny, zrywny i oszczędny silnik.
Ocena: 4