W połowie roku do salonów Toyoty trafiła zmodernizowana 8. generacja Camry. Nadal jest oferowana z 218-konną hybrydą, ma za to nowe systemy bezpieczeństwa i ulepszone multimedia. W teście sprawdzamy, na ile zmiany uatrakcyjniły model.
Gdy jako nastolatek widziałem na ulicy Toyotę Camry, dostawałem na rękach gęsiej skórki. Ten samochód w latach 90. XX wieku był synonimem dobrych osiągów, luksusu – moim motoryzacyjnym marzeniem, co potwierdzał zresztą plakat zawieszony nad łóżkiem. Kiedy więc wiosną 2019 roku otrzymałem propozycję uczestniczenia w premierowych jazdach 8. generacją Camry (model był przez 15 lat nieobecny w Europie), mimo ponad 20-letniego stażu dziennikarskiego silne emocje z dzieciństwa wróciły. Dostępna wyłącznie w hybrydowej wersji czterodrzwiowa limuzyna Toyoty nie zachwyciła mnie wówczas ani osiągami, ani luksusem, ujęła za to przestronną kabiną, wysokim komfortem jazdy oraz cichym i oszczędnym napędem.
Zmodernizowany jesienią 2020 r., a dostępny od połowy bieżącego roku flagowy model Toyoty nadal jest oferowany z niezwykle oszczędną 218-konną hybrydą (śr. spalanie w teście 6,1 l/100 km), ponadto przekonuje świetnym resorowaniem i wygłuszeniem kabiny. Producent przy okazji liftingu (pomijając kosmetyczne zmiany przedniego zderzaka oraz górnego i dolnego grilla) skupił się na unowocześnieniu systemów bezpieczeństwa i multimediów. System unikania kolizji otrzymał funkcje: wykrywania pieszych i rowerzystów, zapobiegania zderzeniu czołowemu, wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia oraz zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Camry dostało także system redukcji prędkości na zakrętach, a jego adaptacyjny tempomat dostosowuje teraz prędkość do mijanych znaków drogowych. Zmiany są więc mało zauważalne podczas codziennej eksploatacji, ale znacząco poprawiają poziom bezpieczeństwa podróżnych, zwłaszcza w skrajnych sytuacjach.
Bardziej namacalne modernizacje dostrzeżecie we wnętrzu, w którym pojawiły się: nowe wykończenie i kolorystyka, większy i wyżej zamontowany 9-calowy ekran multimediów, wyposażony (nareszcie!) w interfejsy Android Auto i Apple CarPlay.
Toyota Camry po liftingu – poprawnie, ale bez emocji
Testując Camry przez kilka dni, miałem mieszane uczucia. Z jednej strony flagowy model Toyoty ujął mnie wygodą podróżowania, bogactwem wyposażenia, zwłaszcza elementami pochodzącymi z pakietu VIP (z przodu: elektrycznie regulowana kolumna kierownicza i wentylowane fotele, z tyłu: podgrzewane skrajne miejsca na kanapie z możliwością regulacji pochylenia oparcia, sterowanie radiem, klimatyzacją i roletą tylnej szyby za pomocą przycisków znajdujących się w podłokietniku). Z drugiej – oczekiwałem po nim lepszych osiągów (0-100 km/h w 8,2 s), bardziej angażującego kierowcę prowadzenia, skuteczniejszych hamulców (100-0 km/h w 39 m) oraz lepszej grafiki i szybkości działania systemu multimedialnego, czy takich detali, jak gniazda USB-C (zapewniają szybsze ładowanie telefonów).
Toyota Camry – to nam się podoba
niewielkie spalanie,
wysoki komfort,
wygodna kabina,
bogate wyposażenie,
duża ilość miejsca, niezawodny napęd
Toyota Camry – to nam się nie podoba
długa droga hamowania,
z pakietem VIP kanapa nie jest składana ani dzielona,
nieosłonięte zawiasy w kufrze,
jakość skóry
Toyota Camry po liftingu – moim zdaniem
Czy Camry mnie zawiodło? Nie, mimo że widzę w nim kilka braków względem rywali. Uważam, że jest to bezpieczny, oszczędny i komfortowy pojazd, a do tego ma niezawodny napęd. To auto dla ludzi, którzy nie fascynują się technonowinkami ani nie mają za kierownicą sportowych ambicji.
Galeria zdjęć
1/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
1/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Pewne prowadzenie w czasie jazdy na wprost, w zakrętach także jest bezpiecznie.
2/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
2/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Mimo to ani osiągi silnika, ani charakterystyka podwozia nie zachęcają do dynamicznej jazdy.
3/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
3/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Brak wirtualnych zegarów, klasyczny panel klimatyzacji, wygodne pokrętła i analogowe przyciski na ekranie multimediów.
4/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
4/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Owszem, Camry nie ma technonowinek, ale za to dość łatwe sterowanie. Nam jednak nie przypadła do gustu obsługa komputera pokładowego, grafika jego wyświetlacza, podobnie jak i ekranu multimedialnego.
5/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
5/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Niemal ćwierć wieku produkcji aut z napędem hybrydowym procentuje. Camry jest oszczędne i co najważniejsze – niezawodne.
6/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
6/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
System unikania kolizji (PSC) otrzymał nowe funkcje. Czujnik martwego pola jest seryjny tylko w topowej wersji Executive.
7/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
7/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Wygodne, ale przeciętnie podpierające fotele z seryjną skórą naturalną i syntetyczną.
8/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
8/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Z tyłu dużo miejsca. Pakiet VIP (18 000 zł) zapewnia wiele rozwiązań uprzyjemniających jazdę, m.in. podgrzewane skrajne miejsca na kanapie z możliwością regulacji pochylenia oparcia...
9/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
9/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
...wentylowane fotele przednie...
10/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
10/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
...elektrycznie regulowaną kolumnę kierowniczą...
11/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
11/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
... oraz sterowanie radiem, klimatyzacją i roletą tylnej szyby za pomocą przycisków znajdujących się w podłokietniku).
12/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
12/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Po zasunięciu rolety tylnej szyby z tyłu powstaje strefa VIP.
13/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
13/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Praktycznie: schowek na długie przedmioty.
14/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
14/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Do wyboru trzy tryby jazdy (Sport zmniejsza m.in.
siłę wsp. ukł. kierow.) oraz funkcja jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym (niewielki zasięg). Elektryk pomaga szybko startować.
15/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
15/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Po liftingu: większy i wyżej zamontowany 9-calowy ekran multimediów, wyposażony (nareszcie!) w interfejsy Android Auto i Apple CarPlay.
16/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
16/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Kufer jest długi i niski, za to pojemny (500 l). Mankamentem są potężne zawiasy wynikające do wnętrza.
17/17 Toyota Camry 8. generacja FL 2021
17/17
Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
Camry należy do klasy średniej. Po wycofaniu z oferty Avensisa to największy w Europie sedan Toyoty.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.