- Silnik benzynowy 1.2 sprawdził się w teście
- Wyposażenie Toyoty Corolli w wersji Selection obejmuje m.in. komplet siedmiu poduszek powietrznych, inteligentny tempomat ACC, kamerę cofania, dwustrefową klimatyzację i system automatycznego parkowania
- Testowa Toyota Corolla hatchback zwracała uwagę oryginalną karoserią
Największe obawy, jakie mieliśmy w momencie rozpoczęcia redakcyjnego testu Toyoty Corolli hatchback, dotyczyły silnika – benzynowej jednostki turbo 1.2/116 KM. Zastanawialiśmy się, czy silnik o tak małej pojemności zdoła sprawnie napędzać ważący ponad 1,3 tony samochód. Obawy wynikały także z tego, że wcześniej testowaliśmy Toyotę Corollę ze znakomitym napędem hybrydowym o łącznej mocy 180 KM.
Na szczęście już po pierwszych kilometrach przejechanych Toyotą Corollą 1.2/116 KM nasze obawy się rozwiały. Silnik okazał się dynamiczny, reagował nawet na delikatne dodawanie gazu, a od 2,5 tys. obr./min pozwalał bardzo sprawnie przyspieszać. Nie trzeba było przy tym często zmieniać biegów, wystarczały „trójka” i „czwórka”. Charakterystyka silnika jest taka, że maksymalny moment 185 Nm osiąga on w zakresie 1500-4000 obr./min. To tłumaczy jego elastyczność, kierowcy mówią, że „silnik bierze od dołu”, czyli nie trzeba kręcić go do wysokich obrotów.
Podczas jazdy drogami szybkiego ruchu i autostradami (przy zachowaniu kodeksowych prędkości, czyli do 120 lub 140 km/h) spalanie wynosiło ok. 8 l/100 km. Na niemieckiej autostradzie, gdzie nie było ograniczeń prędkości, przy ok. 160 km/h spalanie dochodziło do 10 l/100 km.
Silnik 1.2/116 KM to mocna strona nowej Toyoty Corolli z nadwoziem hatchback. Czy są też inne zalety? Tak! Trzeba podkreślić, że auto jest dobrze wyciszone. Nawet przy wysokich prędkościach autostradowych hałas przedostający się do wnętrza nie był uciążliwy – według naszych pomiarów na 6. biegu wynosi 67,6 dB. Można wtedy swobodnie rozmawiać bez potrzeby podnoszenia głosu. Kolejna zaleta – wygodne fotele kierowcy i pasażera. Są dobrze wyprofilowane, także na odcinku lędźwiowym, więc nawet dłuższa jazda nie jest męcząca.
Na pochwałę zasługują także: komfort jazdy, prowadzenie auta na prostej i w zakrętach, łatwość obsługi instrumentów na desce rozdzielczej oraz wysoka jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza.
Czy zatem Toyota Corolla hatchback z silnikiem 1.2/116 KM jest idealnym autem, bez wad? Tak dobrze nie jest. Pasażerowie na tylnej kanapie mają mało miejsca na nogi, a jeśli mierzą ok. 180 cm lub więcej – także nad głowami. Bagażnik ma pojemność 361 l – konkurenci oferują więcej (np. VW Golf – 380 l, Opel Astra htb. – 370 l, Kia Ceed htb. – 395 l). Cena wersji Selection jest wysoka. Można sporo zaoszczędzić wybierając mniej „wypasione”: Comfort (85 400 zł) lub podstawową Active za 75 900 zł.
Toyota Corolla 1.2 Turbo - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 116/5200-5600 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 185/1500-4000 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 9,3/200 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 5,8-7,2/132-163 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Marka i model opon test. auta | Falken Ziex ZE914B |
Rozmiar opon test. auta | 225/40 R 18 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 361/43 |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 18,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 9,3/13,1 s (4./5. bieg) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 13,9/19,5 s (5./ 6. bieg) |
Masa własna/ładow. (fabr.) | 1373/447 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Śr. zawracania (fabr.) | 11,6 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 37,7 m |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 37,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56,2 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 63,5 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 67,6 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,6 l/100 km |
Zasięg | 650 km |
Wersja | Selection |
Felgi aluminiowe z kołami 18" | S |
Dach w kolorze czarnym | S |
Kolorowy wyświetlacz 7" | S |
System wykrywania ryzyka | S |
7 airbagów | S |
Kierownica wielofunkcyjna | S |
System aut. parkowania | S |
Zabezpieczenie antykradzież. | 995 zł |
Lakier metalizowany | 2 300 zł |
Nawigacja satelitarna | 2 500 zł |
Cena podst. testowanej wersji | 107 400 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata/12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub co rok |
Cena testowanego auta | 113 200 zł |
Toyota Corolla 1.2 Turbo - to nam się podoba
Dobrze wyciszone wnętrze, wygodne przednie fotele, dynamiczny i ekonomiczny silnik turbo, wysoka jakość materiałów.
Toyota Corolla 1.2 Turbo - to nam się nie podoba
Zbyt mało miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie, za mały bagażnik, zbyt długa droga hamowania, wysoka cena.
Toyota Corolla 1.2 Turbo - naszym zdaniem
Ładna z zewnątrz, z bogatym seryjnym wyposażeniem, małym, ale dynamicznym silnikiem. Toyota Corolla to najpopularniejszy samochód wszech czasów. Hatchback będzie świetną propozycją dla dwójki dorosłych z jednym lub dwójką dzieci, spełni funkcję samochodu rodzinnego. Dla czwórki dorosłych lepszy będzie sedan lub kombi (mają większy rozstaw osi).