• W normalnym użytkowaniu Toyota Corolla okazuje się bardzo zwinnym, a kiedy potrzeba, także żwawym autem
  • Bazową odmianę hybrydy z pakietem Active można mieć za 93 900 zł
  • We wnętrzu ilość miejsca jest optymalna dla czterech dorosłych pasażerów

Toyota Corolla oferowana obecnie na rynku to już dwunasta generacja tego jednego z najpopularniejszych kompaktów na świecie. Dostępna jest w wersjach nadwoziowych hatchback, kombi i sedan. Pierwsze dwa do napędu wykorzystują silniki benzynowe 1.2/116 KM lub hybrydy 1.8/122 KM oraz 2.0/180 KM, natomiast pod maską sedana może znaleźć się benzyniak 1.6/132 KM lub hybryda 1.8/122 KM. I właśnie ta ostatnia, z najbogatszym pakietem wyposażeniowym Executive, trafiła do naszego testu.

Toyota Corolla sedan 1.8 Hybrid – charakter limuzyny

Trzeba przyznać, że japońscy styliści wykonali kawał dobrej roboty, czyniąc nadwozie Corolli jednym z ładniejszych w gronie trzybryłowych kompaktów. Dobrze dobrane proporcje, wyrazisty przód ze smukłymi reflektorami i dużym wlotem powietrza pod grillem oraz zgrabny tył z szerokimi, diodowymi lampami i chromowaną listwą, zapewniają sylwetce auta nowoczesny charakter ze sporą dawką elegancji. Dzięki temu, Corolla prezentuje się dynamicznie ale i reprezentacyjnie, a w jej designie można dostrzec pewne podobieństwa do flagowej limuzyny marki – modelu Camry. Wymiary sedana to 463/178/143,5 cm (dł./szer./wys.) a rozstaw osi sięga 270 cm.

We wnętrzu ilość miejsca jest optymalna dla czterech dorosłych pasażerów i jedynie wysokie osoby mogą odczuwać drobny dyskomfort nad głowami. Przyzwoitą pojemność ma też 471-litrowy bagażnik. Na plus trzeba zaliczyć także wysoką jakość wykończenia – w wersji Executive standardem są skórzano-materiałowa tapicerka, komfortowe, profilowane przednie fotele, nieprzeładowana przyciskami deska rozdzielcza z cyfrowymi zegarami i z dominującym na konsoli środkowej dotykowym ekranem. Na pokładzie mamy też wyrazisty i czytelny wyświetlacz head-up na przedniej szybie. Na minus – brak obsługi Apple CarPlay i Android Auto oraz nieco przekombinowane menu do obsługi multimediów oraz dostępu do informacji o niektórych parametrach auta. Na szczęście, po kilku próbach można to w miarę łatwo opanować.

Toyota Corolla sedan 1.8 Hybrid – sprytny napęd

Moc łączna układu hybrydowego – 122 KM – z pewnością nie oszałamia, ale też nie rozczarowuje. W normalnym użytkowaniu Corolla w tej wersji okazuje się bardzo zwinnym, a kiedy potrzeba, także żwawym autem. Owszem, głębsze wciśnięcie pedału gazu objawia się szybkim „wkręcaniem się” silnika benzynowego na wysokie obroty i wzrostem poziomu hałasu we wnętrzu (do przeniesienia momentu wykorzystuje przekładnię planetarną e-CVT) , ale przy wsparciu motoru elektrycznego, przynosi szybko owoce w postaci przyrostu prędkości.

Kierowca może też wybrać tryb „Sport” pracy układu napędowego, choć trzeba przyznać, że poza zmianą koloru zegarów, efekty w dynamice jazdy są słabo zauważalne. Najlepiej Corolla spisuje się jednak podczas spokojniejszej jazdy, kiedy to układ hybrydowy pokazuje swoje największe zalety – cichą pracę, płynne przechodzenie z trybu elektrycznego na hybrydowy i niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. W mieście auto potrafi zadowolić się nawet 5 l/100 km, na trasie zużycie wrasta do niespełna 7 l. Średnia z testu to 5,6 l/100 km.

Charakterystyka zawieszenia zapewnia wysoki komfort, a układ kierowniczy dobrą precyzję prowadzenia, choć czasami można odnieść wrażenie, że wspomagany jest ze zbyt dużą siłą. Na szczęście nie ma to wpływu na pozytywną ocenę układu jezdnego, a sama jazda hybrydowym sedanem potrafi dostarczyć dużo przyjemności.

Toyota Corolla sedan 1.8 Hybrid – drogo, ale bez przesady

W testowanej wersji Executive Corolla kosztuje minimum 115 400 zł, ale w zamian oferuje niemal kompletne wyposażenie zarówno z zakresu komfortu i wygody, jak i bezpieczeństwa użytkowników. Bazową odmianę hybrydy z pakietem Active można mieć za 93 900 zł. Dla porównania: Renault Megane GrandCoupe w wersji 140 TCe z automatyczną skrzynią biegów kosztuje 88 200 zł, Opel Astra 1.4/140 KM z „automatem” – pod 73 200 zł, a hybrydowy Hyundai IONIQ 1.6 GDI (141 KM) minimum 103 400 zł.

Toyota Corolla sedan 1.8 Hybrid – dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1798 ccm, R4, benz. R4/16 + elektryczny
Moc systemowa 122 KM
Moment obrotowy 142 Nm (benz.)/163 Nm (elektr.)
Skrzynia biegów i napęd e-CVT/przedni
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (test) 11,0 s
Średnie zużycie paliwa (test) 5,2 l/100 km
Masa własna/ładowność 1402/433 kg
Cena od 115 400 zł