Toyota Prius już od 19 lat stanowi ekologiczną wizytówkę Toyoty. Ten model to symbol pewnej ery w motoryzacji. Dotychczasowa trzecia generacja ma już jednak swoje lata (w produkcji od 2009 roku), stopniowo więc traciła na znaczeniu. Z niecierpliwością czekaliśmy na nową odsłonę najpopularniejszej hybrydy na świecie i... było warto.
Toyota Prius - aspiruje do segmentu D
Nowa Toyota Prius to pierwszy model Toyoty, który powstał na nowej platformie TNGA. Rozwiązanie to dało wiele korzyści. Środek ciężkości obniżono o 2,5 cm, dzięki czemu samochód pewniej się prowadzi. Ponadto obniżono pozycję za kierownicą i poprawił się komfort jazdy. Nadwozie jest o 60 proc. sztywniejsze dzięki większemu wykorzystaniu wysokowytrzymałej stali.
Nowa Toyota Prius aspiruje do segmentu D – samochód urósł o 8 cm na długość i o 1,5 cm na szerokość. Rozstaw osi (2700 mm) jest taki sam, jak w Avensisie. Wnętrze – przestronniejsze niż do tej pory, do tego lepiej wykonane. Akumulatory umieszczono pod tylną kanapą (jak w Aurisie), przez co powiększył się bagażnik (502 l).
Znacznie poszerzono ofertę wyposażenia. Na pokładzie nie brakuje najnowszych systemów bezpieczeństwa, wchodzących w skład pakietu Toyota Safety Sense.
Toyota Prius - mniej znaczy więcej
Duże zmiany zaszły w napędzie hybrydowym. Silnik benzynowy 1.8 ma teraz rekordową sprawność 40 proc. Pozostałe elementy układu (akumulatory, jednostki elektryczne, sterownik mocy) stały się mniejsze, lżejsze i wydajniejsze.
W rezultacie nowa Toyota Prius mimo niższej mocy (w sumie 122 KM) zapewnia lepsze osiągi i płynniejsze przyspieszenie. Samochód jest przyjemniejszy w użytkowaniu, ponieważ wyeliminowano uciążliwe jednostajne wycie silnika benzynowego.
Zużycie paliwa? Tutaj również jest lepiej. Toyota obiecuje 3,3 l/100 km. Taki wynik trudno uzyskać, ale nowy Prius rzeczywiście potrafi być oszczędny, zwłaszcza w mieście. Podczas pierwszych jazd komputer wskazywał wartość 4 l/100 km.
Toyota Prius weszła na zupełnie nowy poziom. W samą porę, ponieważ konkurencja nie śpi (patrz Hyundai z modelem Ioniq). Niestety, Prius IV nie jest tani. Ma bogatsze wyposażenie, ale kosztuje co najmniej 119 900 zł. Większą przystępność ma zapewnić oferta leasingowa. Auto trafi do salonów w kwietniu.
Toyota Prius - to nam się podoba
Cichszy napęd, lepsze własności jezdne, niższe spalanie, wyższa jakość wykonania, większy bagażnik.
Toyota Prius - to nam się nie podoba
Specyficzna stylistyka, wyższa cena od poprzedniej generacji (bogatsze wyposażenie).
Toyota Prius - nasza opinia
Toyota nieustannie rozwija auta hybrydowe. Widać to na przykładzie nowego Priusa, który pod każdym względem jest lepszy od poprzednika.
Galeria zdjęć
Pierwsza masowo sprzedawana hybryda doczekała się kolejnej odsłony. Co się w niej zmieniło?
Prius już od 19 lat stanowi ekologiczną wizytówkę Toyoty. Ten model to symbol pewnej ery w motoryzacji. Dotychczasowa trzecia generacja ma już jednak swoje lata (w produkcji od 2009 roku), stopniowo więc traciła na znaczeniu. Z niecierpliwością czekaliśmy na nową odsłonę najpopularniejszej hybrydy na świecie i... było warto.
To pierwszy model Toyoty, który powstał na nowej platformie TNGA. Rozwiązanie to dało wiele korzyści. Środek ciężkości obniżono o 2,5 cm, dzięki czemu samochód pewniej się prowadzi. Ponadto obniżono pozycję za kierownicą i poprawił się komfort jazdy. Nadwozie jest o 60 proc. sztywniejsze dzięki większemu wykorzystaniu wysokowytrzymałej stali.
Nowy Prius aspiruje do segmentu D – samochód urósł o 8 cm na długość i o 1,5 cm na szerokość. Rozstaw osi (2700 mm) jest taki sam, jak w Avensisie. Wnętrze – przestronniejsze niż do tej pory, do tego lepiej wykonane. Akumulatory umieszczono pod tylną kanapą (jak w Aurisie), przez co powiększył się bagażnik (502 l).
Deska rozdzielcza jest kompletnie nowa, jednak ogólna koncepcja pozostała taka sama - cyfrowy prędkościomierz i ekran komputera znajdują się na podszybiu.
Przednie fotele zapewaniają odpowiednią wygodę podróżowania.
Na tylnej kanapie wydonie mogą podróżować dwie ososby.
Indukcyjne ładowanie smartfona to przydatny gadżet.
Charakterystyczny dla hybrydowych Toyot monitor zużycia energii.
Główny zestaw wskaźników wyświetla teraz więcej informacji w pełnej kolorystyce.
Bagażnik jest większy niż w poprzednim modelu.
Układ hybrydowy stał się mniejszy i wydajniejszy.
Cztery tryby jazdy do wyboru: Normal, Eco, Power lub EV. Nowością we wnętrzu są białe wstawki.
Toyota nieustannie rozwija auta hybrydowe. Widać to na przykładzie nowego Priusa, który pod każdym względem jest lepszy od poprzednika.