Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen Touran - mały silnik, ale wielki samochód

Volkswagen Touran - mały silnik, ale wielki samochód

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Volkswagen odsyła na emeryturę Tourana I, którego technika pamięta jeszcze czasy Golfa V. Nową generację zbudowano od podstaw. Czy nowy Volkswagen Touran powtórzy sukces poprzedników?

Volkswagen Touran - mały silnik, ale wielki samochód
Zobacz galerię (18)
Auto Bild
Volkswagen Touran - mały silnik, ale wielki samochód

Volkswagen Touran jest bestsellerowym modelem. Od 2003 r. sprzedano ponad 1,7 mln egzemplarzy. To duży sukces, szczególnie jeśli zważy się na to, że technika tego modelu przez 12 lat nie była radykalnie zmieniana. W 2010 r. zmodernizowano paletę silnikową, wygląd i detale wykończenia, jednak dopiero teraz Touran jest naprawdę nowy, gdyż bazuje na modułowej płycie podłogowej MQB.

Stary Volkswagen Touran wysoko podniósł poprzeczkę. Wygrywał nasze testy porównawcze, jest też poszukiwanym autem na rynku wtórnym. Wizualnie miał prawo jednak się zestarzeć. Nowy model nie szokuje może wyglądem, ma za to świeży design ze szlachetnymi detalami.

Do naszego testu wybraliśmy wersję wyposażeniową Comfortline z podstawowym, 110-konnym dieslem. Wbrew manii „usuviania” wszystkiego Volkswagen Touran pozostał stricte rodzinnym autem. Bez problemu zmieści się w nim piątka podróżujących i ich bagaż. Za dopłatą (w zależności od wersji wyposażeniowej i rodzaju tapicerki: od 1740 do 3550 zł) można zamówić dwa dodatkowe fotele, jednak wówczas pasażerowie zabiorą na pokład co najwyżej szczoteczkę do zębów i komplet bielizny na zmianę – bagażnik praktycznie przestaje istnieć.

Fotele przedniego rzędu nie dają powodów do narzekań. Te w drugim są nieco mniejsze, ale sprawdzą się nawet w dalszych podróżach. Kokpit wykonano ze szlachetniejszych materiałów niż w poprzedniku, dzięki czemu robi lepsze wrażenie. Jedynie ciężko domykająca się klapa schowka przed pasażerem psuje efekt.

Warto zamówić opcjonalny system multimedialny Discovery Media Pro, który dzięki własnej karcie SIM może pobierać dane o ruchu drogowym, a także obsługiwać standardy Apple CarPlay i Android Auto. Lista opcji kusi również asystentem manewrowania z przyczepą i adaptacyjnym tempomatem – tych elementów z pewnością wszystkim brakowało w poprzedniku.

Pod maską pracuje 110-konny silnik (czyli o 5 KM mocniejszy niż w starym Touranie), który w codziennym użytkowaniu zapewnia wystarczającą dynamikę i mało pali. W naszym cyklu testowym jednostka zadowoliła się 5,2 l/100 km. Gdy jednak często podróżujecie z kompletem pasażerów i bagażem (Touran ma 589 kg ładowności), odczujecie niedostatki mocy – wyprzedzanie kolumny staje się wyzwaniem, a o sportowych ambicjach kierowca może zapomnieć.

W takich warunkach bardziej wyczuwalna jest też turbodziura, która występuje do 1800 obr./min. Wykorzystanie pełnego potencjału silnika i kręcenie go (z trudem) do 5 tys. obrotów sprawia, że przestaje on być cichy i przyjemny. Na niemieckiej autostradzie nikt nie powinien oczekiwać cudów – zamiast fabrycznych 187 km/h radzimy zadowolić się prędkością 160 km/h. W przeciwnym razie podróż będzie męcząca, a spalanie – niepotrzebnie wysokie.

Nowe 1.6 TDI oprócz 5 KM więcej zyskało także układ oczyszczania spalin z mocznikiem AdBlue – gdyby tak się nie stało, jednostka nie spełniłaby normy emisji spalin Euro 6. Na każde 1000 km układ zużywa ok. 1,5 l płynu. Wlew znajduje się tuż obok wlewu paliwa. W zależności od rocznego przebiegu właściciel będzie musiał co najmniej raz w roku dolać 20 l AdBlue – w serwisie VW zapłacicie za to ok. 130 zł, ale warto szukać tańszych alternatyw w sklepach internetowych.

Uciążliwa może być jednak wrażliwość płynu na zmiany temperatury w zimie (przy minus 11 stopniach Celsjusza). W zaparkowanym „pod chmurką” aucie na mrozie ciecz często zamarza i się rozmraża (zbiornik jest podgrzewany), dochodzi więc do krystalizacji. Kierowcy ciężarówek, w których AdBlue jest stosowany od lat, znają ten problem – kryształy kilkakrotnie zamrożonego płynu mogą zapchać układ. Ciekawe, czy tak też będzie w przypadku systemu stosowanego w Touranie.

Podróżowanie z mniejszym załadunkiem potrafi być w przypadku tego modelu bardzo przyjemne. Wszystko za sprawą dopracowanego zawieszenia. Kombinacja sprężyn i amortyzatorów o regulowanej sile tłumienia (opcja) sprawnie filtruje nierówności nawierzchni i zapewnia stabilność nawet podczas ostrzejszej jazdy. Układ DCC kosztuje 4110 zł, ale to dobra inwestycja. Konkurencja może Volkswagenowi pozazdrościć inżynierów odpowiedzialnych za zestrojenie tego elementu.

Brawa należą się także za układ kierowniczy, którego charakterystykę wspomagania można za dopłatą również regulować. Dzięki temu prowadzenie jest precyzyjne zarówno w warunkach miejskich, jak i na krętej drodze. À propos konkurencji: w porównaniu z nią Touran jest propozycją z wyższej półki.

Za najtańszy model z benzynowym silnikiem 1.2 TSI o mocy 110 KM trzeba zapłacić 82 390 zł. Testowany przez nas diesel o tej samej mocy i z tym samym wyposażeniem jest o 11 100 zł droższy. Zganić musimy Volkswagena za gwarancję – tylko 2 lata! Czyżby w Wolfsburgu nie wierzyli w jakość swoich aut?

Volkswagen Touran - nasza opinia

Zgodnie z oczekiwaniami przestawienie Tourana na płytę MQB przyniosło efekty. Pod względem przestronności i komfortu jazdy Volkswagenowi w tej klasie nikt nie podskoczy. Jakość w kabinie też jest super. Tylko ta cena i krótka gwarancja...

Volkswagen Touran 1.6 TDI - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)1598
Moc maksymalna (KM/obr./min)110/3200
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)250/1500
Prędkość maksymalna (km/h)187
Skrzynia biegów/napędman. 6/przód
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta215/55 R 17 V
Pojemność zbiornika paliwa (l)58
Pojemność bagażnika (l)834-1980
Wymiary dł./szer./wys. (mm)4527/1829/1659

Volkswagen Touran 1.6 TDI - osiągi

Przyspieszenie 0-50 km/h4,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h20,5 s
Elastyczność 60-100 km/h9,2/12,8 s (4./5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h13,7/19,2 s (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1571/589 kg
Rozdział masy (przód/tył)58/42 proc.
Śr. zawracania (w lewo/w prawo)11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)
Spalanie testowe; emisja CO25,2 l/100 km; 138 g/km
Zasięg1115 km
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński