Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volvo V60 Cross Country D4 AWD Polestar – wzorowe... na autostradzie | TEST

Volvo V60 Cross Country D4 AWD Polestar – wzorowe... na autostradzie | TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Większy prześwit i offroadowa stylistyka sugerują, że V60 Cross Country możemy bez obaw opuścić utwardzone drogi. Nam jednak bardziej przypadło ono do gustu podczas jazdy autostradą. Z testu dowiecie się dlaczego.

Volvo V60 Cross Country D4 Polestar
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volvo V60 Cross Country D4 Polestar
  • Modele Volvo z oznaczeniem Cross Country jeżdżą po drogach od ponad 20 lat
  • Wersja Cross Country jest o 75 mm podwyższona względem zwykłego V60
  • Zaskakuje wysokim komfortem podróżowania oraz jakością dźwięku

W zasadzie test V60 Cross Country powinienem rozpocząć od wymienienia najważniejszych cech nowoczesnego nadwozia zbudowanego na płycie SPA lub też systemu Pilot Assist, który pozwala na półautonomiczną jazdę, ale tak nie zrobię. Takie informacje znajdziecie na stronie internetowej producenta lub w salonowym folderze. Zacznę nietypowo, bo od emocji, które towarzyszyły już od pierwszych chwil po zajęciu miejsca za kierownicą. Wsiadłem bowiem do modelu, który, po pierwsze, jest kombi klasy średniej (V60), a po drugie, występuje w uterenowionej odmianie (Cross Country). Od razu wróciły wspomnienia, kiedy to po raz pierwszy zimą 1997 roku zasiadłem jako debiutujący dziennikarz w nowiutkim modelu V70 XC i rozpocząłem ponad 20-letnią już przygodę z testami samochodów. Do dziś pamiętam zapach skórzanej tapicerki, wygodę foteli, mnogość przycisków na kokpicie oraz wrażenie, które wywołały wówczas na mnie wysoka moc silnika oraz fantastyczny komfort resorowania. 

Volvo V60
Volvo V60Żródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

W najnowszym V60 Cross Country poczułem się więc świetnie, a z każdym przejechanym kilometrem moja słabość do uterenowionych modeli Volvo rosła, ale po kolei. Cross Country jest podwyższone o 75 mm względem klasycznego V60. Wrażenie solidnej konstrukcji uzyskano dzięki offroadowym nakładkom na progach i błotnikach, które doskonale komponują się przy białym lakierze z 19-calowymi kołami (3240 zł) i czarnym obramowaniem szyb (840 zł). Niskoprofilowe ogumienie (45) podpowiada, że mimo napędu AWD, prześwitu 210 mm oraz elektroniki wspomagającej w terenie (tryb jazdy Off Road, kontrola zjazdu ze wzniesienia) bezdroża nie będą naturalnym środowiskiem V60 Cross Country.

Volvo V60 Cross Country D4 – świetna dynamika, rozsądne spalanie

Świetnie model ten spisuje się za to na asfalcie, co potwierdził test. Zachwyciła mnie dynamika 190-konnego turbodiesla (400 Nm od 1750 obr./min), który doskonale dogadywał się z 8-stopniowym „automatem”, nadmiernie nie obciążając przy tym kieszeni kierowcy (śr. spalanie testowe 7,1 l/100 km). Wyciszenie kabiny zaskakuje doskonałym wytłumieniem hałasu podczas jazdy niemiecką autostradą z prędkością 180 km/h. Jeśli dodam do tego, że w trakcie jazdy można delektować się wysoką jakością dźwięku, znakomitym komfortem podróżowania, a w kabinie bez trudu zmieści się czwórka dorosłych wraz z wakacyjnym bagażem, to powstanie obraz niemal idealnego pojazdu rodzinnego na dalekie trasy. 

Modele/parametry (dane producenta)Volvo V60 Cross Country D4 – seryjneVolvo V60 Cross Country D4 – Polestar
Moc (KM) maksymalna przy obr./min190/4250200/4000
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min400/1750 - 2500440/1750 - 2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,28,1
Prędkość maksymalna210210

Do ideału zabrakło mi ciszej pracującego silnika po pełnym wciśnięciu gazu, mniej odczuwalnych wstrząsów na łączeniach asfaltu i intuicyjnej obsługi komputera pokładowego, ale to już detale... 

Volvo V60 Cross Country D4 – to nam się podoba

  1. Dużo miejsca dla podróżnych i na bagaż,
  2. przyjemne prowadzenie, dynamiczny i oszczędny silnik,
  3. wysoki prześwit,
  4. jakość wykończenia,
  5. wyciszenie kabiny.

Volvo V60 Cross Country D4 – to nam się nie podoba

  1. Cena,
  2. 2 lata gwarancji,
  3. niewielka zwrotność i maksymalna pojemność kufra,
  4. brak uchwytów od strony bagażnika do składania siedzeń,
  5. sterowanie klimą przez ekran.

Volvo V60 Cross Country D4 – moim zdaniem

Wersje Cross Country w palecie Volvo to od 22 lat kwintesencja marki. Także nowe V60 CC wpisuje się w ten trend. Podwyższone kombi z 4x4 dają pewność wyjechania z każdej drogowej opresji, a na co dzień pojemny kufer i komfortowe zawieszenie sprzyjają wakacyjnym wojażom.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Volvo V60 Cross Country D4 – Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h2,6 s
0-100 km/h8,4 s
0-130 km/h14,3 s
Czas rozpędzania60-100 km/h
80-120 km/h6,4 s (aut.)
Masa własna/ładowność1921/479 kg
Rozdział masy (przód/tył)54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo)12,3/12,4 m
Hamow. ze 100 km/h zimne40,6 m (opony zimowe)
gorące 41,4 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h55 dB (A)
przy 100 km/h60 dB (A)
przy 130 km/h66 dB (A)
Spalanie testowe (ON)7,1 l/100 km
Zasięg840 km

Volvo V60 Cross Country D4 – dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3)1969
Moc silnika (KM/obr./min)190/4250
Maks. mom. (Nm/obr./min)400/1750
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)8,2/210
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km)6,6/143 (WLTP)
Skrzynia biegów/napędaut. 8/4x4
Marka i model opon test. autaPirelli SottoZero 3 Winter
Rozmiar opon test. auta235/45 R 19
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l)529-1441/60

Volvo V60 Cross Country D4 – wyposażenie

WersjaCross Country
Klimatyzacja aut. 2-strefowaS
Reflektory LED/7 airbagówS/S
Unikanie kolizji/nawigacjaS/S
Apple CarPlay/Android AutoS/S
Utrzymanie pasa ruchuS
Oprogramowanie Polestar (wyższe moc i mom. obr.)4 500,00 zł
Elektr. otw. pokrywa kufraS
Skórzane fotele z tapic. Nappa14 540,00 zł
Lakier metalik/hak półaut.6700/4750 zł

Volvo V60 Cross Country – ceny/gwarancja

Cena podst. testowanej wersji205 850 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta308 380 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków