• Modele Volvo z oznaczeniem Cross Country jeżdżą po drogach od ponad 20 lat
  • Wersja Cross Country jest o 75 mm podwyższona względem zwykłego V60
  • Zaskakuje wysokim komfortem podróżowania oraz jakością dźwięku

W zasadzie test V60 Cross Country powinienem rozpocząć od wymienienia najważniejszych cech nowoczesnego nadwozia zbudowanego na płycie SPA lub też systemu Pilot Assist, który pozwala na półautonomiczną jazdę, ale tak nie zrobię. Takie informacje znajdziecie na stronie internetowej producenta lub w salonowym folderze. Zacznę nietypowo, bo od emocji, które towarzyszyły już od pierwszych chwil po zajęciu miejsca za kierownicą. Wsiadłem bowiem do modelu, który, po pierwsze, jest kombi klasy średniej (V60), a po drugie, występuje w uterenowionej odmianie (Cross Country). Od razu wróciły wspomnienia, kiedy to po raz pierwszy zimą 1997 roku zasiadłem jako debiutujący dziennikarz w nowiutkim modelu V70 XC i rozpocząłem ponad 20-letnią już przygodę z testami samochodów. Do dziś pamiętam zapach skórzanej tapicerki, wygodę foteli, mnogość przycisków na kokpicie oraz wrażenie, które wywołały wówczas na mnie wysoka moc silnika oraz fantastyczny komfort resorowania. 

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volvo V60

W najnowszym V60 Cross Country poczułem się więc świetnie, a z każdym przejechanym kilometrem moja słabość do uterenowionych modeli Volvo rosła, ale po kolei. Cross Country jest podwyższone o 75 mm względem klasycznego V60. Wrażenie solidnej konstrukcji uzyskano dzięki offroadowym nakładkom na progach i błotnikach, które doskonale komponują się przy białym lakierze z 19-calowymi kołami (3240 zł) i czarnym obramowaniem szyb (840 zł). Niskoprofilowe ogumienie (45) podpowiada, że mimo napędu AWD, prześwitu 210 mm oraz elektroniki wspomagającej w terenie (tryb jazdy Off Road, kontrola zjazdu ze wzniesienia) bezdroża nie będą naturalnym środowiskiem V60 Cross Country.

Volvo V60 Cross Country D4 – świetna dynamika, rozsądne spalanie

Świetnie model ten spisuje się za to na asfalcie, co potwierdził test. Zachwyciła mnie dynamika 190-konnego turbodiesla (400 Nm od 1750 obr./min), który doskonale dogadywał się z 8-stopniowym „automatem”, nadmiernie nie obciążając przy tym kieszeni kierowcy (śr. spalanie testowe 7,1 l/100 km). Wyciszenie kabiny zaskakuje doskonałym wytłumieniem hałasu podczas jazdy niemiecką autostradą z prędkością 180 km/h. Jeśli dodam do tego, że w trakcie jazdy można delektować się wysoką jakością dźwięku, znakomitym komfortem podróżowania, a w kabinie bez trudu zmieści się czwórka dorosłych wraz z wakacyjnym bagażem, to powstanie obraz niemal idealnego pojazdu rodzinnego na dalekie trasy. 

Modele/parametry (dane producenta) Volvo V60 Cross Country D4 – seryjne Volvo V60 Cross Country D4 – Polestar
Moc (KM) maksymalna przy obr./min 190/4250 200/4000
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min 400/1750 - 2500 440/1750 - 2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,2 8,1
Prędkość maksymalna 210 210

Do ideału zabrakło mi ciszej pracującego silnika po pełnym wciśnięciu gazu, mniej odczuwalnych wstrząsów na łączeniach asfaltu i intuicyjnej obsługi komputera pokładowego, ale to już detale... 

Volvo V60 Cross Country D4 – to nam się podoba

  1. Dużo miejsca dla podróżnych i na bagaż,
  2. przyjemne prowadzenie, dynamiczny i oszczędny silnik,
  3. wysoki prześwit,
  4. jakość wykończenia,
  5. wyciszenie kabiny.

Volvo V60 Cross Country D4 – to nam się nie podoba

  1. Cena,
  2. 2 lata gwarancji,
  3. niewielka zwrotność i maksymalna pojemność kufra,
  4. brak uchwytów od strony bagażnika do składania siedzeń,
  5. sterowanie klimą przez ekran.

Volvo V60 Cross Country D4 – moim zdaniem

Wersje Cross Country w palecie Volvo to od 22 lat kwintesencja marki. Także nowe V60 CC wpisuje się w ten trend. Podwyższone kombi z 4x4 dają pewność wyjechania z każdej drogowej opresji, a na co dzień pojemny kufer i komfortowe zawieszenie sprzyjają wakacyjnym wojażom.

Volvo V60 Cross Country D4 – Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s
0-100 km/h 8,4 s
0-130 km/h 14,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
80-120 km/h 6,4 s (aut.)
Masa własna/ładowność 1921/479 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 12,3/12,4 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 40,6 m (opony zimowe)
gorące 41,4 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 55 dB (A)
przy 100 km/h 60 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 7,1 l/100 km
Zasięg 840 km

Volvo V60 Cross Country D4 – dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1969
Moc silnika (KM/obr./min) 190/4250
Maks. mom. (Nm/obr./min) 400/1750
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 8,2/210
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 6,6/143 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
Marka i model opon test. auta Pirelli SottoZero 3 Winter
Rozmiar opon test. auta 235/45 R 19
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 529-1441/60

Volvo V60 Cross Country D4 – wyposażenie

Wersja Cross Country
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Reflektory LED/7 airbagów S/S
Unikanie kolizji/nawigacja S/S
Apple CarPlay/Android Auto S/S
Utrzymanie pasa ruchu S
Oprogramowanie Polestar (wyższe moc i mom. obr.) 4 500,00 zł
Elektr. otw. pokrywa kufra S
Skórzane fotele z tapic. Nappa 14 540,00 zł
Lakier metalik/hak półaut. 6700/4750 zł

Volvo V60 Cross Country – ceny/gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 205 850 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 308 380 zł