- Modele Volvo z oznaczeniem Cross Country jeżdżą po drogach od ponad 20 lat
- Wersja Cross Country jest o 75 mm podwyższona względem zwykłego V60
- Zaskakuje wysokim komfortem podróżowania oraz jakością dźwięku
- Volvo V60 Cross Country D4 – świetna dynamika, rozsądne spalanie
- Volvo V60 Cross Country D4 – to nam się podoba
- Volvo V60 Cross Country D4 – to nam się nie podoba
- Volvo V60 Cross Country D4 – moim zdaniem
- Volvo V60 Cross Country D4 – Wyniki testu
- Volvo V60 Cross Country D4 – dane fabryczne
- Volvo V60 Cross Country D4 – wyposażenie
- Volvo V60 Cross Country – ceny/gwarancja
W zasadzie test V60 Cross Country powinienem rozpocząć od wymienienia najważniejszych cech nowoczesnego nadwozia zbudowanego na płycie SPA lub też systemu Pilot Assist, który pozwala na półautonomiczną jazdę, ale tak nie zrobię. Takie informacje znajdziecie na stronie internetowej producenta lub w salonowym folderze. Zacznę nietypowo, bo od emocji, które towarzyszyły już od pierwszych chwil po zajęciu miejsca za kierownicą. Wsiadłem bowiem do modelu, który, po pierwsze, jest kombi klasy średniej (V60), a po drugie, występuje w uterenowionej odmianie (Cross Country). Od razu wróciły wspomnienia, kiedy to po raz pierwszy zimą 1997 roku zasiadłem jako debiutujący dziennikarz w nowiutkim modelu V70 XC i rozpocząłem ponad 20-letnią już przygodę z testami samochodów. Do dziś pamiętam zapach skórzanej tapicerki, wygodę foteli, mnogość przycisków na kokpicie oraz wrażenie, które wywołały wówczas na mnie wysoka moc silnika oraz fantastyczny komfort resorowania.
W najnowszym V60 Cross Country poczułem się więc świetnie, a z każdym przejechanym kilometrem moja słabość do uterenowionych modeli Volvo rosła, ale po kolei. Cross Country jest podwyższone o 75 mm względem klasycznego V60. Wrażenie solidnej konstrukcji uzyskano dzięki offroadowym nakładkom na progach i błotnikach, które doskonale komponują się przy białym lakierze z 19-calowymi kołami (3240 zł) i czarnym obramowaniem szyb (840 zł). Niskoprofilowe ogumienie (45) podpowiada, że mimo napędu AWD, prześwitu 210 mm oraz elektroniki wspomagającej w terenie (tryb jazdy Off Road, kontrola zjazdu ze wzniesienia) bezdroża nie będą naturalnym środowiskiem V60 Cross Country.
Volvo V60 Cross Country D4 – świetna dynamika, rozsądne spalanie
Świetnie model ten spisuje się za to na asfalcie, co potwierdził test. Zachwyciła mnie dynamika 190-konnego turbodiesla (400 Nm od 1750 obr./min), który doskonale dogadywał się z 8-stopniowym „automatem”, nadmiernie nie obciążając przy tym kieszeni kierowcy (śr. spalanie testowe 7,1 l/100 km). Wyciszenie kabiny zaskakuje doskonałym wytłumieniem hałasu podczas jazdy niemiecką autostradą z prędkością 180 km/h. Jeśli dodam do tego, że w trakcie jazdy można delektować się wysoką jakością dźwięku, znakomitym komfortem podróżowania, a w kabinie bez trudu zmieści się czwórka dorosłych wraz z wakacyjnym bagażem, to powstanie obraz niemal idealnego pojazdu rodzinnego na dalekie trasy.
Modele/parametry (dane producenta) | Volvo V60 Cross Country D4 – seryjne | Volvo V60 Cross Country D4 – Polestar |
Moc (KM) maksymalna przy obr./min | 190/4250 | 200/4000 |
Maks. moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 400/1750 - 2500 | 440/1750 - 2500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,2 | 8,1 |
Prędkość maksymalna | 210 | 210 |
Do ideału zabrakło mi ciszej pracującego silnika po pełnym wciśnięciu gazu, mniej odczuwalnych wstrząsów na łączeniach asfaltu i intuicyjnej obsługi komputera pokładowego, ale to już detale...
Volvo V60 Cross Country D4 – to nam się podoba
- Dużo miejsca dla podróżnych i na bagaż,
- przyjemne prowadzenie, dynamiczny i oszczędny silnik,
- wysoki prześwit,
- jakość wykończenia,
- wyciszenie kabiny.
Volvo V60 Cross Country D4 – to nam się nie podoba
- Cena,
- 2 lata gwarancji,
- niewielka zwrotność i maksymalna pojemność kufra,
- brak uchwytów od strony bagażnika do składania siedzeń,
- sterowanie klimą przez ekran.
Volvo V60 Cross Country D4 – moim zdaniem
Wersje Cross Country w palecie Volvo to od 22 lat kwintesencja marki. Także nowe V60 CC wpisuje się w ten trend. Podwyższone kombi z 4x4 dają pewność wyjechania z każdej drogowej opresji, a na co dzień pojemny kufer i komfortowe zawieszenie sprzyjają wakacyjnym wojażom.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoVolvo V60 Cross Country D4 – Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,6 s |
0-100 km/h | 8,4 s |
0-130 km/h | 14,3 s |
Czas rozpędzania | 60-100 km/h |
80-120 km/h | 6,4 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1921/479 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 54/46 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 12,3/12,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 40,6 m (opony zimowe) |
gorące | 41,4 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 55 dB (A) |
przy 100 km/h | 60 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 7,1 l/100 km |
Zasięg | 840 km |
Volvo V60 Cross Country D4 – dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 190/4250 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 400/1750 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 8,2/210 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,6/143 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/4x4 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli SottoZero 3 Winter |
Rozmiar opon test. auta | 235/45 R 19 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 529-1441/60 |
Volvo V60 Cross Country D4 – wyposażenie
Wersja | Cross Country |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Reflektory LED/7 airbagów | S/S |
Unikanie kolizji/nawigacja | S/S |
Apple CarPlay/Android Auto | S/S |
Utrzymanie pasa ruchu | S |
Oprogramowanie Polestar (wyższe moc i mom. obr.) | 4 500,00 zł |
Elektr. otw. pokrywa kufra | S |
Skórzane fotele z tapic. Nappa | 14 540,00 zł |
Lakier metalik/hak półaut. | 6700/4750 zł |
Volvo V60 Cross Country – ceny/gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 205 850 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata (b.o.)/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 308 380 zł |