Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volvo V60 T8 AWD – duży zapas mocy z hybrydy – TEST

Volvo V60 T8 AWD – duży zapas mocy z hybrydy – TEST

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Hybrydy nadal są droższe od wersji z klasycznym zasilaniem, ale klienci kupują je coraz chętniej, gdyż są świadomi ekologicznie lub szukają oszczędności w spalaniu. W przypadku Volvo V60 T8 powód będzie inny.

Volvo V60 T8 AWDŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Hybrydowe V60 można doładować z gniazdka lub podczas jazdy
  • V60 T8 waży ponad 2 tony i składa się z benzyniaka 303 KM oraz elektryka 87 KM
  • Silnik elektryczny napędza tylną oś, benzynowy – przednią

Wersja z napędem hybrydowym w V60 nosi oznaczenie „T8”, co w nomenklaturze Volvo oznacza najmocniejszy wariant napędowy. Na łączną moc 390 KM, którą generuje, składają się 2-litrowy, 4-cylindrowy doładowany benzyniak o mocy 303 KM oraz 87-konny elektryk (dostępna jest jeszcze wersja Polestar 405 KM). Co ciekawe, benzyniak przekazuje moment obrotowy na przednie koła, a jednostka zasilana prądem – na tylną oś. W zależności od wybranego trybu jazdy każdy z silników może pracować oddzielnie, ale potrafią też jednocześnie i wówczas przekazują napęd na obie osie. Jednostkę elektryczną zasila umieszczony w tunelu centralnym akumulator o pojemności 11,6 kWh. Stacjonarnie można ładować go z domowego gniazdka 230 V/10 A (ok. 3,5 godz.) lub przy wykorzystaniu ładowarki ściennej typu wallbox (ok. 2,5 godz.), z kolei w trakcie jazdy – energią pochodzącą z rekuperacji lub za pomocą silnika spalinowego (tryb Hold). Wszystko to może wydawać się nieco skomplikowane, ale obsługa hybrydowego napędu w V60 jest łatwa, choć jego wykorzystanie nie zawsze ma sens. Jednak po kolei...

Volvo V60 T8 AWD – w teorii na prądzie ok. 50 km

Ponieważ do testu V60 T8 AWD przystąpiliśmy z w pełni uzupełnionym zapasem paliwa i prądu, na początku postanowiliśmy sprawdzić, na ile realny jest obiecany przez producenta elektryczny zasięg samochodu (wg cyklu WLTP: 48-56 km). Po zimnym rozruchu komputer pokładowy auta wyświetlił zasięg 43 km i temperaturę zewnętrzną 12 stopni Celsjusza. Choć od razu wybraliśmy tryb jazdy na prądzie Pure i ledwo co muskaliśmy pedał gazu, automatycznie uruchomił się silnik spalinowy i wyłączył dopiero po przejechaniu 3,2 km. Od tego momentu poruszaliśmy się w ruchu miejskim wyłącznie na silniku elektrycznym przez 36 km. Po tym dystansie załączył się motor spalinowy. Już na benzynie w mieście w trybie Hybrid komputer pokładowy wskazał spalanie na poziomie 6,9 l/100 km. Na autostradzie zużycie paliwa wzrosło do 8 l/100 km, żeby na trasie szybkiego ruchu spaść do wartości 6,7 l/100 km. Łącznie na naszym odcinku pomiarowym w trybie hybrydowym 390-konne V60 zużyło 9 l/100 km. 

Postanowiliśmy jeszcze sprawdzić osiągi hybrydowego modelu. Auto jadące na prądzie wyłącznie w trybie Pure rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 24,9 s, przy czym przy ok. 90 km/h każdorazowo załączał się silnik spalinowy. Najlepsze przyspieszenie do „setki” uzyskaliśmy przy wykorzystaniu obu systemów zasilania w trybie Power – 5,1 s (wg producenta 4,9 s), co uznaliśmy za znakomity wynik. 

Volvo V60 T8 AWD – hybrydowy nawet z „pustą baterią”

Choć po wyczerpaniu akumulatora wskaźnik zasięgu jazdy na prądzie pokazuje „0 km”, to kierowca przez cały czas może liczyć na wsparcie silnika elektrycznego, np. podczas poruszania się w korku, po pełnym wciśnięciu pedału gazu lub w sytuacji wystąpienia poślizgu przednich kół. Wówczas trzeba się jednak liczyć z pewnymi mankamentami. Moment włączenia się jednostki elektrycznej bywa doskonale wyczuwalny, bo potrafi objawić się wyraźnym szarpnięciem, które potrafi skończyć się nawet drobnym uślizgiem tylnych kół. O ile elektryk szybko reaguje, o tyle ze względu na to, że dostarcza prawie 3,5-krotnie mniej mocy niż silnik spalinowy, napęd AWD w T8 nie gwarantuje tak neutralnej charakterystyki prowadzenia podczas dynamicznej jazdy po zakrętach, jak klasyczny napęd 4x4 w samochodzie, w którym osie są połączone wałem napędowym.

Do rzeczy, które nie przypadły nam do gustu podczas jazd testowych V60, należy dodać jeszcze obsługę lewarka skrzyni automatycznej. Wybór odpowiedniego przełożenia, żeby był skuteczny, wymagał ponownego kliknięcia drążkiem. 

Volvo V60 T8 AWD – w trasie sama przyjemność

Mieliśmy kilka uwag do działania i obsługi napędu hybrydowego, ale trzeba przyznać inżynierom Volvo, że w kwestii podwozia i funkcjonalności auta wykonali dobrą robotę. Sprężyste, choć nie za twarde zawieszenie doskonale radziło sobie z ponad 2-tonowym nadwoziem, a precyzyjny układ kierowniczy pozwalał dobrze wyczuć to, co aktualnie się dzieje z kołami. Niezły był także poziom resorowania, i to mimo zastosowania niskoprofilowych 19-calowych kół.

Nadwozie V60 okazało się niezwykle praktyczne. Ilość miejsca w obu rzędach foteli była optymalna, a pojemność bagażnika (529 l) wśród kombi klasy średniej premium – wręcz imponująca. Użytkownikom Volvo V60 spodobały się szybko otwierająca się pokrywa bagażnika (sterowana także gestem) oraz elektrycznie składane zagłówki i oparcia tylnej kanapy.

Wśród wielu systemów wspomagających jazdę naszą uwagę przykuł Pilot Assist II, który wspierał kierowcę na autostradzie. Nie tylko utrzymywał właściwy pas ruchu, lecz także hamował, przyspieszał, a nawet korygował tor jazdy. System działa do prędkości 130 km/h i jest elementem pakietu Intellisafe Pro (7600 zł).

Volvo V60 T8 AWD – podsumowanie

Muszę przyznać, że miałem dużą przyjemność z jazdy hybrydowym modelem Volvo. Podobały mi się jego osiągi, komfort, funkcjonalne wnętrze i prowadzenie go. To nie jest jednak hybryda nastawiona wyłącznie na oszczędzanie, lecz przede wszystkim na znakomite osiągi. Realny zasięg na prądzie okazał się co prawda niewielki, ale wystarczający na dojazdy do pracy.

Volvo V60 T8 AWD to nam się podoba: osiągi, ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż, jakość wykończenia, prowadzenie, komfort, wygoda foteli.

Volvo V60 T8 AWD to nam się nie podoba: mimo AWD przednionapędowa charakterystyka prowadzenia, spalanie, szarpnięcia przy włączeniu elektryka, obsługa lewarka biegów.

Volvo V60 T8 AWD wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,1 s
0-100 km/h 5,1 s
0-130/0-160 km/h 7,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,8 s (aut.)
80-120 km/h 3,3 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2079/491 kg
Rozdział masy (przód/tył) 54/46 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,8/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 43,4 m (opony zimowe,
gorące 45,0 m pomiar przy 20°C)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 53 dB (A)
przy 100 km/h 61 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe 9 l/100 km (tryb hybrydowy)
Realny zasięg 660 km + 36 km (na prądzie)

Volvo V60 T8 AWD dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16 + elektryczny
Ustawienie silnika benz./elektr. poprz. z przodu/z tyłu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1969
Moc maks. (KM/obr./min) 303 + 87/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 400 + 240/2200-4800
Całkowita moc systemu(KM) 390
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 4,9/250
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 2,1-2,5 (WLTP)
Emisja CO2 (g/km)/norma 39-42/Euro 6d-Temp
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/4x4
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 529-1441/60
Marka i model opon test. auta Pirelli Sottozero 3
Rozmiar opon 235/40 R 19
Poj. akum. (kWh)/zasięg (km) 11,6/50

Volvo V60 T8 AWD wyposażenie

Wersja R Design
7 airbagów/reflektory LED S/S
Klima aut./head-up, kamera 360˚ S/10 820 zł (pakiet)
Czuj. martw. p.,aktyw. tempomat 7600 zł (pakiet)
Kamera cof./navi/elektr. ster. fot. S/S/S
F. masażu w fotelach/podgrzew. 3070/1550 zł
Alufelgi 19 cali/lakier perłowy 2570/6700 zł

Volvo V60 T8 AWD gwarancje i ceny

Cena podst. tej wersji silnikowej 262 200 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata (b.o.)/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 324 100 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków