Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volvo XC40 - nieduże tylko z zewnątrz

Po pierwsze, XC40 nie jest pomniejszonym XC60 ani też XC90. Po drugie, powstało na nowej płycie podłogowej CMA (w przyszłości posłuży innym modelom Volvo oraz ich chińskim braciom). Mimo niewielkiej długości (4425 mm) XC40 ma spory rozstaw osi – 2702 mm. Czuć to w kabinie, szczególnie z tyłu, gdyż miejsca na wysokości nóg jest tam pod dostatkiem. Po trzecie, jego projektant nie skończył jeszcze 30 lat, co widać na zewnątrz tego modelu, przeznaczonego raczej dla młodszych odbiorców.

Ale XC40 to samochód głównie do miasta, który mają wybierać osoby lubiące wysoką pozycję za kierownicą (69 cm od ziemi) i stosunkowo niewielkie wymiary zewnętrzne. Przed zaprojektowaniem wnętrza Volvo analizowało, co najczęściej przewozimy w swoich autach, i do tych przedmiotów dostosowało schowki w kabinie (przypomina to miejscami rozwiązania ze Skody, ale jest bardzo dobrze pomyślane). Generalnie jednak to nie ma być tani model, lecz alternatywa dla osób, które XC60 uważają za zbyt duże, a nie chcą rezygnować z jakości.

Volvo XC40 T5 AWD - dane techniczne

Silnikbenzynowy R4, turbo
Pojemność1969 cm3
Moc247 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy350 Nm/1800-4800 obr./min
Napęd/skrzynia biegów4x4/skrzynia aut. 8b
Długość/szerokość/wysokość4425/1863/1652 mm
Masa własna1684 kg
Bagażnik460-1652 l
Prędkość maksymalna230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,5 s
Spalanie średnie7,1 l/100 km
Emisja CO2189 g/km
Cena180 950 zł

Na przełomie stycznia i lutego do polskich salonów trafią jedynie topowe odmiany: benzynowa T5 oraz diesel D4 (obie z napędem na cztery koła). Pozostałe dołączą do oferty w kwietniu i to wtedy będzie można wypróbować, jak jeździ przednionapędowe XC40 z trzycylindrowym benzyniakiem 1.5 o mocy 150 KM za 127 000 zł. Na razie testowaliśmy topowego benzyniaka T5 w wersji R-Design za niemal 200 000 zł. To sporo, biorąc pod uwagę segment i to, że XC60 ze zbliżonym silnikiem ma cenę 226 400 zł! Jeśli jednak stać was na taką wersję XC40, to z czystym sumieniem ją polecamy – 247-konny silnik 2.0, połączony z 8-biegowym „automatem”, świetnie radzi sobie z tym modelem. W mieście samochód spala ok. 9,5 l/100 km.

Volvo XC40
Volvo XC40Volvo

Volvo XC40 - tylko wirtualne zegary

Dobrze oceniamy zawieszenie, które nie jest może mocno skomplikowane (z przodu kolumny resorujące, z tyłu oś wielowahaczowa), ale świetnie się sprawdza, nawet na gorszych drogach. Podczas szybszej jazdy przeszkadza jednak zbyt silne serwo kierownicy. Pochwalić trzeba obsługę i wykonanie topowej wersji R-Design. Dobra wiadomość jest taka, że nawet w podstawowej odmianie o nazwie „XC40” (dostępna od kwietnia 2018 r.) znajdziecie wirtualne zegary, panel sterowania z XC90 oraz system City Safety – ten ostatni jest dość nerwowy!

Volvo XC40 - w punkt

To jest super. Ilość miejsca na tylnej kanapie.

To nie wyszło. Cena odmiany T5 jest przesadzona!

Efekt WOW! Wykonanie wnętrza jest topowe.

Kto to kupi? Fani crossoverów premium.

Volvo XC40 - naszym zdaniem

XC40 nie jest pomniejszonym XC60 i zdecydowanie ma swój charakter. Do tego mimo miejskich wymiarów sporo się w nim zmieści. Niestety, Volvo nie jest tanie, szczególnie w topowej wersji T5.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Adam Włodarz
Adam Włodarz
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków