Dobre auto, ale trochę nudne stylistycznie – taką opinię miała Mazda 6 produkowana w latach 2008-12. Mimo to na polskim rynku auto sprzedawało się dobrze. Grupa klientów nie była może olbrzymia (w zeszłym roku sprzedano 768 „szóstek” i dla porównania 4728 Volkswagenów Passatów), ale biorąc pod uwagę nie najniższe ceny auta importowanego z Japonii, można mówić jednak o sukcesie.
Jak na dalekowschodnie standardy stylistyka nowej Mazdy jest bardzo postępowa. Akira Tamatani, szef stylistów odpowiedzialny za projekt trzeciej generacji „szóstki”, opowiadał podczas prezentacji, że projektujący auto designerzy inspirowali się naturą, wzbijającym się do lotu ptakiem i temu podobnymi rzeczami.
Przekładając to na język ludzi niezwiązanych z samochodowym designem, trzeba powiedzieć, że auto rzeczywiście wygląda dynamicznie i bardzo przypomina koncepcyjne Takeri – w chwili jego premiery na tegorocznym salonie w Genewie nikt nawet nie śmiał pomyśleć, że tak odważną stylistykę otrzyma nowa Mazda 6.
W styczniu 2013 roku samochód trafi do sprzedaży. Pomyślany przede wszystkim o europejskim odbiorcy Station Wagon jest o 8 cm krótszy od sedana i ma o 7 cm mniejszy rozstaw osi – dość niespodziewany zabieg, ale można go łatwo wytłumaczyć: sedan jest duży (największy w segmencie D), bo auto w takiej samej jak na rynek europejski wersji będzie sprzedawane także w USA, a tam wymagania co do wielkości nadwozia w tej klasie są większe niż na Starym Kontynencie.
Wsiadamy. W środku wita nas deska rozdzielcza bardzo podobna do tej w SUV-ie CX-5. Czarne plastiki wyglądają szlachetnie i w zasięgu rąk osób siedzących na przednich fotelach są miękkie. Zastosowanie wielofunkcyjnego pokrętła HMI, sterującego pracą pokładowych urządzeń, spowodowało, że w kokpicie nowej „szóstki” nie natrafimy na rozbudowaną „guzikologię”. Cofnięte przednie słupki sprawiają, że widoczność z miejsca kierowcy jest naprawdę dobra, a siedziska foteli zostały przedłużone, by na trasach pasażerowie mniej się męczyli. W drugim rzędzie siedzeń znalazł się w końcu nawiew systemu wentylacji wnętrza pojazdu.
Pod maską naszego testowego sedana pracuje najmocniejszy, 170-konny silnik Diesla, a za przeniesienie napędu odpowiedzialny jest 6-stopniowy „automat” – do takiego duetu nie zgłaszamy żadnych zastrzeżeń. Auto jest bardziej niż wystarczająco dynamiczne, a także – m.in. dzięki systemowi rekuperacji energii i-ELOOP – oszczędne.
Wersja 150-konna nadaje się bardziej do spokojnej jazdy, a jeśli zdecydujemy się na 2-litrowy motor benzynowy (165 KM), zapomnijmy raczej o skrzyni automatycznej – Mazda staje się z nią ociężała.
Zawieszenie „szóstki” nadal jest nastawione na sportowe doznania, choć nie można powiedzieć, że układ całkowicie pozbawiono komfortu resorowania. Szkoda, że w słabszych wersjach nie zdecydowano się zaaplikować klientom większej dawki komfortu.
Galeria zdjęć
Tworząc trzecią generację modelu Mazda 6, stosowaliśmy podstawową zasadę marki: przyjemność z jazdy.
Chcieliśmy stworzyć samochód, który reaguje i zachowuje się dokładnie tak, jak oczekuje tego kierowca - powiedział Hiroshi Kajiyama, menadżer projektu nowej Mazdy 6.
Wyróżniający się design podkreśla moc i dynamikę samochodu. Wachlarz oryginalnych innowacji wzmacnia wrażenie komfortu i przyjemności.
Doskonałe rozwiązania techniczne i wykonanie Mazdy sprawiły, że powstał samochód, który działa tak doskonale, że sprawia wrażenie, jakby reagował na intencje kierowcy, a nie na fizyczny ruch podczas prowadzenia, hamowania czy przyspieszania.
W skrócie, nowa Mazda 6 oferuje „radość z jazdy”, jakiej kierowcy zwykle oczekują od Mazdy, a te emocje rozpoczynają się, zanim kierowca uruchomi silnik i pozostają z nim długo po zakończeniu jazdy.
Nie mogę się doczekać, kiedy będę mógł zobaczyć wyraz twarzy ludzi wysiadających z samochodu po pierwszej jeździe Mazdą6” - dodał Kajiyama.
Model seryjny jest następcą koncepcyjnego Takeri, który Mazda zaprezentowała w grudniu 2011 roku w Tokio.
Nowa Mazda 6 będzie przestronniejsza od poprzedniczki, co odczują pasażerowie na tylnej kanapie.
Większej pojemności ma być także bagażnik.
Jeśli chodzi o design deski rozdzielczej, to jest ona identyczna z tą z CX-5, tak samo, jak kierownica i zestaw wskaźników.
W specyfikacji rosyjskiej flagowa Mazda 6 będzie występować z dwoma benzynowymi silnikami: 2.0/110 KM i 2.5/192 KM, które mogą współpracować z 6-stopniową, ręczną lub automatyczną skrzynią biegów.
Na pozostałych rynkach, w tym polskim, jednostka 2.0 SKYACTIV będzie oferowana w mocniejszej, 165-konnej wersji. Z całą pewnością pojawi się również dwulitrowy turbodiesel, który napędza już Mazdę CX-5.
Samochód będzie wyposażony w system i-stop, który wyłącza silnik podczas postoju, a także w układ odzyskiwania energii podczas hamowania i-ELOOP. Te rozwiązania mają obniżyć zużycie paliwa pojazdu.
Nowa Mazda 6 trafi do sprzedaży pod koniec 2012 roku.
Mazda hucznie rozpoczęła produkcję ujawnionej niedawno trzeciej generacji „szóstki”. Samochód jest wytwarzany w japońskiej fabryce Hofu Nr 2 w prefekturze Yamaguchi. Roczna produkcja będzie wynosić 120 000 egzemplarzy.
Start produkcji najnowszej Mazdy 6 zbiegł się w czasie z 30. rocznicą otwarcia zakładu w Hofu i 10. rocznicą modelu 6 – Mazda 6 pierwszej generacji została wprowadzona w 2002 roku.
Pierwszym pojazdem, który opuścił linię montażową jest kombi z dwulitrowym silnikiem benzynowym Skyactiv-G. Auto trafi na rynek europejski.
Tak, jak zapowiadano, seryjna wersja samochodu ma dużo wspólnego z konceptem Takeri. Nowa „szóstka” prezentuje się jeszcze dynamiczniej niż dotychczas, nie tracąc przy tym na elegancji.
Po SUV-ie CX-5, trzecia generacja Mazdy 6 jest drugim modelem, który powstał od podstaw z wykorzystaniem technologii SKYACTIV. Prawdziwą nowością w Mazdzie jest układ hamulcowy z systemem odzyskiwania energii i-ELOOP.
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!
Wiemy jak jeździ nowa Mazda 6: nareszcie ma to coś!