Wytwarzane obecnie pojazdy to auta o sportowym zacięciu, które mają jedną wspólną cechę z samolotami- osiągają wysoki pułap, niestety także cenowy. Testujemy wersję wysokoprężną 125 KM.
Nadwozie/jakość
Nadwozie sedana nie przypomina z pewnością samolotu, za to wnętrze już trochę bardziej. Zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę dużą liczbę przycisków kokpitu. Na naukę ich obsługi warto jeszcze na parkingu poświęcić chwilę.
Ilość miejsca na przednich fotelach jak w "biznes klasie", z tyłu już znacznie gorzej. Jakość materiałów i spasowanie na wysokim poziomie. Gdy dodamy opcjonalną skórzaną tapicerkę, we wnętrzu robi się wręcz luksusowo. "Luk bagażowy" w pełni wystarczający jak na tą klasę pojazdów.
Układ napędowy/osiągi
Saab kojarzony głównie ze sportowymi osiągami w 2001 roku otrzymał silnik Diesla z wtryskiem bezpośrednim. Nieco warkotliwa jednostka wysokoprężna dość sprawnie radzi sobie z ponadpółtoratonowym nadwoziem.
Niestety zaczyna dobrze przyspieszać dopiero przy wyższych partiach obrotów i wyraźnie odczuwa się moment załączenia turbo. Ale gdy sprężarka zaczyna tłoczyć powietrze, osiągi auta stają się rewelacyjne. Liczący każdy grosik będą zadowoleni ze zużycia paliwa.
Operując bezlitośnie pedałem gazu, uzyskaliśmy średnie spalanie na poziomie 7,0 l/100 km. Do silnika TiD Saab przewiduje dwie manualne skrzynie biegów: standardowo 5-biegową i opcjonalnie 6-przełożeniową. Testowy model wyposażony był w przekładnię drugiego rodzaju. Zmiana biegów odbywa się z dużą precyzją.
Układ jezdny/komfort
Prowadzenie Saaba należy do przyjemności. Dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu auto posłusznie reaguje na ruchy kierownicą. Mała średnica zawracania sprawia, że auto jest dość zwrotne.
Znakomicie czuje się nie tylko na miejskich parkingach, ale głównie na drogach pozamiejskich. Na szybko pokonywanym zakręcie zachowuje się jak przyklejone. Niestety do momentu, gdy nie pojawią się nierówności.
Wówczas twarde zawieszenie sprawi, że auto zacznie podskakiwać. Nie należy się jednak obawiać utraty stabilności, gdyż w modelu czuwa seryjne ESP.
Koszty/bezpieczeństwo
Cena zakupu to największy mankament Saaba. Auto klasy średniej ze 125-konnym dieslem za ponad 160 tys. zł to zdecydowanie za dużo. Tego nie usprawiedliwa nawet dobra jakość i kompletne wyposażenie seryjne oraz wysoki poziom bezpieczeństwa.