Auto Świat > Testy > Toyota Auris 1.2T - Downsizing po japońsku

Toyota Auris 1.2T - Downsizing po japońsku

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Małe benzyniaki z turbo coraz częściej mają 3 cylindry. Toyota rozpoczęła niedawno przygodę z downsizingiem i zdecydowała się na czterocylindrowy silnik. Sprawdzamy, jak się spisuje.

Toyota Auris 1.2TŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Auris, mimo że nie jest już najnowszą konstrukcją, nadal rewelacyjnie się sprzedaje – dopiero w styczniu wyprzedziła go w statystykach Toyota C-HR. Tym razem sprawdzamy, jak radzi sobie japoński kompakt z pierwszym w historii marki silnikiem benzynowym zbudowanym według zasad downsizingu – mała pojemność, duża moc.

Toyota Auris - nadwozie

Auris po liftingu wygląda zdecydowanie lepiej – poprawiono to, do czego najczęściej mieliśmy zastrzeżenie, czyli jakość wykonania wnętrza. Zastosowano miękkie plastiki, lakierowane panele, duży dotykowy wyświetlacz multimediów (standard od wersji Premium wzwyż). Narzekać można jedynie na niezbyt estetyczne, archaiczne menu. Za to pochwalić trzeba ergonomię kabiny i jej przestronność.

Toyota Auris - silnik

Jednostka 1.2 Turbo ma cztery cylindry, a coraz częściej konkurenci oferują 3-cylindrowe konstrukcje o tej samej pojemności. Tę różnicę czuć zaraz po uruchomieniu silnika – jest po prostu cicho i komfortowo, jednostka nie wpada w drgania, co dość często zdarza się rywalom z nieparzystą liczbą cylindrów. Z drugiej jednak strony rozczarowuje bardzo słaby „dół” silnika. Turbodziura jest znacznie większa i bardziej dokuczliwa niż u rywali. Dopiero gdy turbosprężarka osiągnie pełne obroty, Auris odzyskuje wigor – wydaje się nawet, że większy niż wynikałoby to z suchych danych. Niestety, spalanie oscyluje wokół 8-9 l/100 km, czyli jest wyraźnie większe od tego, co deklaruje producent.

Toyota Auris - prowadzenie

Japończycy zwykle stawiali na komfort. Tak jest też w tym przypadku, ale niestety, czasami, po najechaniu na większą nierówność, słychać nieprzyjemne „łupnięcie”, za to poprawiono precyzję układu kierowniczego. Można powiedzieć, że Auris nie jest jeszcze pod tym względem liderem, ale też nie wypada na pewno najgorzej.

Toyota Auris - koszty

87 400 zł kosztuje topowa wersja Prestige, czyli o 2000 zł więcej niż Auris z wolnossącym silnikiem 1.6 o mocy 132 KM.

Toyota Auris - to nam się podoba

Dobra dynamika w górnym zakresie obrotów, prosta obsługa, jakość materiałów we wnętrzu, komfortowe zawieszenie.

Toyota Auris - to nam się nie podoba

Potężna turbodziura i spory apetyt na paliwo przy dynamiczniejszym stylu jazdy, krótkie siedziska i głośna praca zawieszenia.

Toyota Auris - naszym zdaniem

Pierwszy downsizingowy silnik Toyoty jest poprawny. Ma wysoką kulturę pracy, ale pod względem sposobu rozwijania mocy i spalania nie zachwyca.

Toyota Auris 1.2T - dane techniczne

Silnik: typ/cylindr/zawory t.benz./R4/16
Pojemność 1197 cm3
Moc maksymlana 116 KM/5200 obr./min
Maksymalny moment obrrotowy 185 Nm/1500 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/ręczna 6b
Długość/szerokść/wysokość 4330/1760/1475 mm
Rozstaw osi 2600 mm
Pojemność bagażnika 360-600 l
Masa własna/ładowność 1190/630 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
Średnie spalanie testowe 8-9 l/100 km
Emisja CO2 132 g/km
Cena testowanego egzemplarza 87 400 zł
Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków