Najpopularniejsza hybryda świata w najnowszej odsłonie gościła już w redakcji „Auto Świata”, więc tym razem oddaliśmy ją w ręce naszych Czytelników – Kasi i Piotra. Oboje nie mieli do tej pory bliższego kontaktu z samochodami hybrydowymi, dlatego ciekawiło nas, jakie sobie wyrobią o nich opinie.
Już samo uruchomienie Priusa może zdziwić. O gotowości do jazdy informuje wyłącznie sygnał dźwiękowy, ponieważ na początku pracuje jedynie silnik elektryczny (w razie potrzeby, później dołącza do niego spalinowy). Ruszanie i dalsza jazda w ciszy to jednak dopiero początek zalet.
Toyota Prius - komfortowo i pewnie
Prius IV został zbudowany na nowej platformie TNGA, która pozwoliła znacznie udoskonalić samochód hybrydowy. Różnice najlepiej widać w porównaniu z poprzednikiem. Obniżony o 2,5 cm środek ciężkości poprawił własności jezdne Priusa. Precyzję prowadzenia docenił Piotr. Z kolei Katarzyna pochwaliła wysoki komfort jazdy. Spodobały jej się także nowoczesne systemy bezpieczeństwa, zwłaszcza informujący o zjechaniu z wybranego pasa ruchu i ostrzegający o przeszkodzie przed pojazdem.
Dużym atutem okazało się przestronne wnętrze. Prius jest teraz o 8 cm dłuższy oraz o 1,5 cm szerszy, a rozstaw osi ma taki sam, jak w Avensisie, czyli 2700 mm. To sprawia, że w kabinie miejsca jest pod dostatkiem. Narzekać mogą tylko wyżsi pasażerowie siedzący na tylnej kanapie, gdyż będą ocierać czuprynami o opadający dach.
Toyota Prius - mniej palą tylko skutery
Główny punkt to napęd Priusa. W nowej generacji układ stał się mniejszy, lżejszy i wydajniejszy mimo nieco niższej mocy. Ograniczono jednostajne wycie silnika benzynowego podczas mocnego przyspieszania (efekt zastosowania skrzyni E-CVT), nadal jednak trzeba się do tego przyzwyczaić – zauważył Piotr. Każda z testujących osób miała okazję przetestować samochód w trasie i mieście. Hybryda zrobiła na nich największe wrażenie w intensywnym ruchu miejskim, gdyż wówczas zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy oscyluje na poziomie 4 l/100 km. Świetny wynik!
Prius IV wyznacza nowe standardy dla aut hybrydowych. Nowe rozwiązania i bogatsze wyposażenie wpłynęły na wyższe ceny, tyle że Toyota przygotowała atrakcyjną ofertę leasingową dla tego modelu.
Toyota Prius - oceny Czytelników
„Brzydale mają to do siebie, że potra- fią zaskakiwać... Dokładnie tak samo jest z nowym Priusem. Nie wiedziałam, czego spodziewać się po tak dziwacz- nie wyglądającym samochodzie, tym- czasem okazało się, że podróż nim jest niezwykle komfortowa i sprawia dużo frajdy. Auto jest cichutkie i dość mięk- kie, a dzięki automatycznej skrzyni bie- gów nawet korki aż tak nie przerażają. Jeszcze większą zaletę stanowi bardzo niskie zużycie paliwa, osiągane dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego” - Katarzyna Matolicz, PR manager.
„Toyota Prius jest nowoczesnym autem. Widać to zaraz po przekroczeniu jej progu. Efektowna deska rozdzielcza, możliwość indukcyjnego ładowania smartfona czy ogólna stylistyka auta nie pozwalają o tym zapomnieć. Nieste- ty, w moim odczuciu nowoczesność to trochę zbyt mało jak na tak wysoką cenę. Przydałaby się wyższa jakość użytych materiałów. Osiągi nie robią wrażenia, ale nie o to chodzi w przy- padku Priusa. Liczy się niskie spalanie, które faktycznie pozytywnie zaskakuje” - Piotr Pasierbiński, starszy partner w domu maklerskim.
Toyota Prius - podsumowanie
Czwarta generacja Toyoty Prius znacznie lepiej spisuje się w trasie niż poprzednia, a w mieście... jest fenomenalna. W takich warunkach bateria szybko ładuje się energią pochodzącą z hamowania, a auto bardzo często jest napędzane jedynie silnikiem elektrycznym. Można cieszyć się cichą i oszczędną jazdą. W dodatku układ hybrydowy w żaden sposób nie ogranicza funkcjonalności pojazdu. Wnętrze jest przestronne, a bagażnik – pojemny. Stylistyka to kwestia gustu, więc jej nie oceniamy. Nowy Prius to na- prawdę dobry samochód dla mieszkańca dużego miasta. Niestety, nie jest tani. Kosztuje przynajmniej 119 900 zł.
Toyota Prius 1.8 Hybrid Prestige - dane techniczne
Silnik | benz. R4/16 + elektr. |
Pojemność | 1798 ccm |
Moc silnika benz. | 98 KM/5200 obr./min. |
Moc silnika elektr. | 72 KM |
Łączna moc zespołu | 122 KM |
Skrzynia biegów/napęd | aut. E-CVT/na przednie koła |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,6 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Średnie spalanie | 4,5 l/100 km |
Długość, szerokość, wysokość | 4540/1760/1470 mm |
Rozstaw osi | 2700 mm |
Pojemność bagażnika | 502-1633 l |
Cena testowanej wersji | 141 900 zł |
Galeria zdjęć
Prius wyróżnia się nie tylko innowacyjnym napędem. Samochód cechuje się także oryginalną stylistyką nadwozia
Tylna część zwraca uwagę pionowymi lampami i przedzieloną klapą. Ograniczoną widoczność do tyłu rekompensuje kamera cofania
Deska rozdzielcza również zaskakuje niecodziennym wyglądem. Białe wstawki w serii
Główny punkt to napęd Priusa. W nowej generacji układ stał się mniejszy, lżejszy i wydajniejszy mimo nieco niższej mocy (122 KM)
W Priusie tradycyjnie główny zestaw wskaźników jest cyfrowy i znajduje się na podszybiu
Kolorowy HUD to nowość. Na szybie można wyświetlać prędkość i bieżące wykorzystanie energii
Większośc funkcji obsługuje się poprzez ekran dotykowy
Bezprzewodowe ładowanie telefonu to wygodne rozwiązanie
Do wyboru są 4 tryby jazdy: Normal, Eco, Power oraz EV
Nowy Prius jest większy od poprzednika. Standardowo bagażnik ma pojemność 502 l. Niestety, po złożeniu oparć foteli powstaje próg
„Brzydale mają to do siebie, że potra- fią zaskakiwać... Dokładnie tak samo jest z nowym Priusem. Nie wiedziałam, czego spodziewać się po tak dziwacz- nie wyglądającym samochodzie, tym- czasem okazało się, że podróż nim jest niezwykle komfortowa i sprawia dużo frajdy. Auto jest cichutkie i dość mięk- kie, a dzięki automatycznej skrzyni bie- gów nawet korki aż tak nie przerażają. Jeszcze większą zaletę stanowi bardzo niskie zużycie paliwa, osiągane dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego” - Katarzyna Matolicz, PR manager.
„Toyota Prius jest nowoczesnym autem. Widać to zaraz po przekroczeniu jej progu. Efektowna deska rozdzielcza, możliwość indukcyjnego ładowania smartfona czy ogólna stylistyka auta nie pozwalają o tym zapomnieć. Nieste- ty, w moim odczuciu nowoczesność to trochę zbyt mało jak na tak wysoką cenę. Przydałaby się wyższa jakość użytych materiałów. Osiągi nie robią wrażenia, ale nie o to chodzi w przy- padku Priusa. Liczy się niskie spalanie, które faktycznie pozytywnie zaskakuje” - Piotr Pasierbiński, starszy partner w domu maklerskim.