Po wycofaniu się z F1 Toyota trochę odeszła od sportu, ale na szczęście ktoś przypomniał sobie, że nie samymi Corollą i Aurisem człowiek żyje. Efekt to m.in. nowa Supra (patrz s. 10-11) i powrót do WRC – w barwach Gazoo Racing od 2017 r. startuje odpowiednio przygotowany Yaris. Testujemy drogowego kuzyna tego rajdowego potworka.
Toyota Yaris GRMN - nadwozie
Yaris GRMN (wyjaśnienie skrótu dalej) na pewno robi wrażenie. Ludzie oglądają się za nim na ulicy, jakby był to egzotyk na milion złotych. Spokojna i nieco już opatrzona sylwetka wzbogacona o skrzydło (!), naklejki i kute alufelgi BBS faktycznie może zaskoczyć. Za to w środku, poza fantastycznymi „kubłami” i kierownicą z GT86, wieje nudą. Yaris to niemłode już auto i widać to m.in. po plastikach oraz mało intuicyjnym systemie multimedialnym. Fotele, choć są świetnie wyprofilowane, zamocowano za wysoko, a zakres regulacji kierownicy jest na tyle mały, że wiele osób będzie mogło zapomnieć o sportowej pozycji za kółkiem.
Toyota Yaris GRMN - silnik
Ma 1,8 l i 212 KM. Gdy trzeba, jest oszczędny – 7,4 l/100 km na naszym odcinku pomiarowym! – ale gdy go pogonisz, spali i niemal 20 l. Błyskawicznie wkręca się na obroty, nigdy nie ma dość. Kompresor eliminuje efekt turbodziury, znany z silników wielu rywali, a wysoko położony (przy 5000 obr./min) maksymalny moment (250 Nm) sprawia, że Yaris GRMN jeździ trochę jak auto wolnossące. Rozczarowanie przychodzi w trakcie pomiarów, bo czas sprintu 0-100 km/h jest przeciętny – 7,1 wobec deklarowanych 6,3 s.
Silnik | benz. z kompresorem R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1798 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 212/6800 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 250/5000 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/man. 6 |
Dł./szer./wysokość (mm) | 3945/1695/1510 |
Rozstaw osi (mm) | 2510 |
Poj. bagażnika (l) | 286 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 230 |
Cena testowanej wersji (zł) | od 139 900 zł |
Toyota Yaris GRMN - prowadzenie
Skoro Yaris był strojony w „Zielonym Piekle” – stąd dziwaczna i przydługa nazwa: „Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring” – to na pewno świetnie skręca. Amortyzatory Sachsa, niższy prześwit plus „dyfer” o ograniczonym poślizgu? W teorii się zgadza. Na ulicy faktycznie jest dobrze, ale już np. na ciasnym Torze Modlin wystarczy nieco odważniej wejść w łuk, by doświadczyć dużej podsterowności. Co z tego, że mogę „cisnąć” pedał gazu wcześnie na wyjściu z nawrotu, skoro na jego wejściu muszę tak bardzo pilnować ciężkiego przodu? Na plus: odjęcie gazu na wejściu w łuk wywołuje przyjemną, choć małą nadsterowność.
Toyota Yaris GRMN - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h (s) | 3,0 |
0-100/0-130/0-160 km/h (s) | 7,1/11,3/17,2 |
Elastyczność 60-100 km/h (s) | 6,6 (4 b.) |
80-120 km/h (s) | 12,0 (6 b.) |
Masa własna (kg) | 1157 |
Rozdział masy przód/tył (proc.) | 64/36 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,4 |
Dr. ham. 100-0 km/h (m) z/r | 39,1/40,1 |
Europejska seria 400 szt. mimo ceny (139 900 zł) jest wyprzedana. Amatorom zostaje liczyć na rynek wtórny...
Toyota Yaris GRMN - to nam się podoba
Hot hatch starej szkoły: dobra reakcja na gaz, świetne zawieszenie.
Toyota Yaris GRMN - to nam się nie podoba
Tendencja do podsterowności, nieco zbyt słabe hamulce.
Toyota Yaris GRMN - naszym zdaniem
Testowy egzemplarz zdążył już trochę dostać po uszach, zanim do nas trafił. Czy „na świeżo” hamowałby lepiej? Czy nowe opony typu semi-slick poprawiłyby zachowanie na wejściu w łuk? Być może. Pewne jest to, że prosty charakter Yarisa GRMN coś w sobie ma!
Europejska seria 400 szt. mimo ceny (139 900 zł) jest wyprzedana. Amatorom zostaje liczyć na rynek wtórny...
17-calowe felgi BBS skrywają wzmocniony układ hamulcowy, który zaczął słabnąć po 15 min na torze...
Kierownica wprost z modelu GT86 dobrze leży w dłoniach, za to plastiki może obroniłyby się w zwykłym Yarisie, ale tu – przy tej cenie – już nie...
Świetne kubełki, tyle że umieszczone trochę za wysoko.
Kompresor eliminuje efekt turbodziury, znany z silników wielu rywali, a wysoko położony (przy 5000 obr./min) maksymalny moment (250 Nm) sprawia, że Yaris GRMN jeździ trochę jak auto wolnossące.