Arteon jest dłuższy od Passata o prawie 10 cm, ma też większy rozstaw osi – wewnątrz jest dużo miejsca dla pięciu osób. Z zewnątrz Arteon wygląda jak coupe, mimo iż ma 4 drzwi. Inny, bardziej dynamiczny jest też przód auta. W topowym wydaniu Arteon może mieć 20-calowe felgi, wygląda wtedy bardzo rasowo. Wnętrze jest obszerne, eleganckie, ale całości przejęte z Passata – takie same są zegary, deska, oryginalne wloty powietrza, panel środkowy.
Wydłużenie nadwozia pozwoliło wygospodarować duży bagażnik – ma 563 litry pojemności, a po złożeniu kanapy – aż 1557 l. Dostęp jest łatwy – dzięki wysoko unoszonej klapie razem z szybą.
Arteon ma wiele najnowszych systemów i układów elektronicznych, które poprawiają komfort jazdy oraz zwiększają bezpieczeństwo. Kilka z nich zastosowano po raz pierwszy – nie znajdziemy ich nawet w bogato wyposażonych Audi.
Arteon ma m.in. aktywny tempomat ACC – rozpoznaje on m.in. ograniczenia prędkości, zakręty, ronda i rozwidlenia dróg i dostosowuje prędkość auta do danych warunków. Jest też układ sterujący reflektorami skrętnymi – dzięki danym z nawigacji reflektory działają z wyprzedzeniem, doświetlają prawą lub lewą stronę, zanim auto znajdzie się w zakręcie.
W Arteonie znalazł się też układ Emergency Assist – gdy kierowca zasłabnie lub nie może kontrolować auta, system wyhamuje samochód i skieruje go na prawy pas, lub na pobocze.
Arteon oferowany jest w 3 wersjach wyposażenia: Essence, Elegance i R-line. Na początek do wyboru są 3 silniki: 2.0 TDI/150 KM, 2,0 TDI/240 KM oraz 2.0 TSI/280 KM. Dwie ostatnie wersje mają 7-stopniowe automatyczne skrzynie biegów DSG oraz napęd na 4 koła 4MOTION. Aertony w takiej konfiguracji pojawią się na ulicach pod koniec czerwca. Natomiast pod koniec roku ofertę uzupełnią wersje silnikowe: 1,5 TSI/150 KM oraz 2.0 TSI/190 KM i 2.0 TDI/190 KM.
Pierwszą jazdę testową mieliśmy okazję odbyć topową wersją Arteona z silnikiem 2,0 TSI o mocy 280 KM, ze skrzynią DSG oraz napędem 4x4. Wersja wyposażeniowa – R-line. Arteon w takiej konfiguracji kosztuje 205 290 zł. To najdroższa wersja Arteona. Dla porównania – najtańsza, z silnikiem 2,0 TDI/ 150 KM, skrzynią DSG i napędem tylko na przód kosztuje 154 590 zł.
Pierwsze co rzuca się w oczy (a raczej w uszy) to znakomite wyciszenie Arteona. Zarówno podczas jazdy, jak też podczas gwałtownych przyspieszeń do wnętrza nie przedostaje się hałas. Wyciszenie auta, napęd na 4 koła i znaczna masa powodują, że nie odczuwa się przyspieszenia – a jest ono znakomite – do „setki" Arteon rozpędza się w zaledwie 5,6 sekundy.
Skrzynia DSG pracuje jedwabiście, zmiany biegów nie są odczuwalne. Można wybrać 3 tryby jazdy: Eco, Normal i Sport. Arteon jako pierwszy model z koncernu VW ma płynną regulację zawieszenia – od Comfort+ do Sport+. Wirtualny kokpit z zegarami wyświetlanymi na dużym ekranie jest czytelny. Gdy korzystamy z nawigacji, zegary zmniejszają się i przesuwają na boki, a na środku wyświetlane są wskazania nawigacji. Mapa wyświetlana jest też na dużym ekranie na panelu środkowym.
Wersje silnikowe Arteona
Dane producenta | 2.0 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TSI |
Silnik | t.diesel/R4 | t.diesel/R4 | t.benz./R4 |
Poj. skokowa (ccm) | 1968 | 1968 | 1984 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 150/3500-4000 | 240/4000 | 280/5100-6500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 340/1750-3000 | 500/1750-2500 | 350/1700-5600 |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/aut. DSG | 4x4/aut. DSG | 4x4/aut. DSG |
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4862/1871/1427 | 4862/1871/1427 | 4862/1871/1427 |
Rozstaw osi (mm) | 2837 | 2837 | 2837 |
Poj. bagażnika (l) | 563/1557 | 563/1557 | 563/1557 |
Przespieszenie 0-100 km/h (s) | 9,1 | 6,5 | 5,6 |
Prędkość maks. (km/h) | 220 | 245 | 250 |
Spalanie śr. (l/100 km) | 4,5 | 5,9 | 7,3 |
Cena od (zł) | 154 590 | 197 790 | 202 590 |
Bagażnik ma pojemność 563 l
Łatwy dostęp do bagażnika dzięki wysoko unoszonej tylnej klapie
Kokpit wersji R-line.
Kokpit wersji R-line.
Elektryczne sterowanie fotela kierowcy
VW Arteon w wersji R-line. Dwie końcówki układu wydechowego
VW Arteon ma długość 4862 mm. Rozstaw osi wynosi 2837 mm
Wersja z silnikiem 2.0 TSI/280 KM ma seryjny napęd na 4 koła
VW Arteon – przyspieszenie do „setki" w 5,6 s
Logo R na fotelach. Oznaczenie R-line znajduje się także na błotnikach, na grilu i na progach