Audi A4, jakie znamy, odchodzi w zapomnienie. Audi zastąpi je modelem A5, o czym Niemcy poinformowali w lipcu i o czym wówczas pisaliśmy na łamach Auto Świata. Obecne w salonach Audi A4 zdecydowanie zasługuje już na motoryzacyjną emeryturę - debiutowało w 2015 r., co oznacza, że już od 9 lat można je kupić w salonach. Najlepszy moment, by to zrobić, jest właśnie teraz - wieść o nadchodzącym A5 musiała wpłynąć na ceny A4. I wpłynęła. Rabaty są duże, co udowadnia poniższy przykład:
Na zdjęciu powyżej przecenione o 30 tys. zł Audi A4 w wersji 35 TFSI Final Edition. 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM sprzęgnięto tu z automatyczną skrzynią S tronic. Cena tego auta to 135 874 zł. Obecnie to pułap cenowy zarezerwowany dla aut kompaktowych marek niepremium - bez dwóch zdań oferta na Audi A4 jest teraz bardzo atrakcyjna. Warunek: dotyczy to egzemplarzy już wyprodukowanych.
Czy jednak na Audi A4 generacji B9 warto się skusić? Z jakimi problemami borykają się właściciele kilkuletnich egzemplarzy? Który silnik będzie najlepszym wyborem? Sprawdziliśmy, czy Audi A4 B9 to dobry pomysł.
Audi A4 B9
Audi A4 B9 (IV)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: od 2015 r.
- SILNIKI: BENZYNOWE: 1.4-3.0, TURBODIESLE: 2.0 i 3.0
- CENY UŻYWANYCH: OD 56 000 zł
Bardzo udany samochód, w dużej mierze zaprojektowany jeszcze przed wybuchem afery Dieselgate. A to oznacza np. znakomicie wykonane wnętrze, wysoki komfort jazdy i całkiem niską awaryjność (oczywiście, jak na niemiecki model segmentu premium). Wspominamy o tym z tego względu, iż niektóre późniejsze modele Audi wydają się znacznie mniej przyjemne w środku, tymczasem to przecież m.in. dla poczucia jakości kupuje się Audi, prawda?
Prawda. A4 B9 pojawiło się na rynku w 2015 r. i – tak jak poprzednik – występowało wyłącznie jako sedan i kombi, bo reszta wersji nadwoziowych należy do bliźniaczego technicznie modelu A5. Dobre wiadomości są takie, że B9 nieco urosło względem generacji B8 i choć rozstaw osi ma jedynie minimalnie większy, to jednak poczucie przestrzeni jest jakby nieco lepsze.
Praktycznie bez zmian zostały natomiast bagażniki, więc jeśli ktoś ma gromadkę dzieci, psa i lubi wozić ze sobą rowery, to powinien jednak postawić np. na Opla Insignię lub Škodę Superb. Oba te auta nie dorastają jednak Audi do pięt pod względem komfortu – znakomite wyciszenie, przyjemnie zestrojone zawieszenie. Wnętrze w większości przypadków starzeje się godnie i czasem aż trudno uwierzyć w to, że A4 B9 kończy w tym roku już 9 lat.
Typowych usterek też nie ma wielu, ale chyba nie zaskoczy Was to, że jeśli coś się dzieje, to problemy dotyczą w głównej mierze elektroniki pokładowej, np. akcja serwisowa związana m.in. ze sterownikiem poduszek powietrznych, zawiesza się układ MMI, sam uruchamia się... alarm. Silniki są znacznie bardziej dopracowane niż w poprzednich generacjach A4, a to oznacza, że np. benzyniaki już w zasadzie nie biorą oleju, tyle że w ich przypadku warto skracać zalecane interwały serwisowe i często wymieniać świece. Nasz typ to głównie 2.0 TFSI w którejś z rozlicznych wersji mocy.
Ciekawie prezentuje się np. odmiana 190 KM, gdyż znakomicie łączy niezłe osiągi z niemal dieslowskim spalaniem. Spokojni kierowcy mogą sięgnąć po wersję 1.4, za to nie do końca idealnie wypadają diesle (np. kłopoty z AdBlue; patrz też ramka). W silnikach V6 TDI znane przypadki stukających wałków rozrządu, koszty podnoszą przekładnie S tronic.
Wysoka jakość, sensowna obsługa, niezłe wyciszenie. Księgowi nie mieli tu za dużo do gadania – i zresztą dobrzeŹródło: Auto Świat
Audi A4 B9 - dane techniczne
Nadwozie sedan: wym. 4712/1854/1391 mm, rozstaw osi 2820 mm, poj. bagaż. 480-965 l; kombi: wym. 4725/1842/1434 mm, poj. bagaż. 505-1510 l; Allroad: dł. 4750 mm, rozstaw osi 2818 mm.
Silniki t.benz., R4: 1.4/150, 2.0/150, 170 (g-tron), 190, 204, 245, 252, 265 KM, V6: 2.9/450 (RS 4), 3.0/354 KM (S4); t.diesle (TDI), R4: 2.0/122, 136, 150, 163, 190 i 204 KM, V6: 3.0/218, 231, 272, 286, 341 (S4) i 347 KM (S4 do 2020 r.).
Audi A4 B9 - awaryjność
Karoseria
Ciekawostka to wadliwa partia... haków holowniczych. Początkowo problemy z Matrix LED.
Elektryka
Zawiesza się MMI, samoczynnie uruchamia się alarm, problem z airbagami (akcja serwisowa).
Napęd
W 2.0 TFSI wycieki z układu chłodzenia, ryzyko samozapłonu w odmianie mHEV. 2.0 TDI: wadliwe napinacze paska, ubytek płynu chłodz., wycieki ze skrzyń biegów i szybkie zużycie dwumasu, w 3.0 TDI wadliwe wałki rozrządu. W wersjach quattro hałasuje (piszczy) wał napędowy.
Zawieszenie
Problemy mogą dotyczyć głównie odmian z zawieszeniem adaptacyjnym (drogo).
Audi A4 B9 - opinia redakcji
Bardzo komfortowy i dopracowany samochód, który nadal trzyma cenę. Jeśli chodzi o egzemplarze używane, to tak naprawdę bez 60-70 tys. zł nawet nie ma o czym myśleć, a w tej kwocie oferowane są i tak przeważnie "golasy" z początku produkcji lub poflotowe auta, które trzy razy pokonały dystans z Ziemi do Księżyca. Polecamy głównie silniki TFSI, bo diesle miewają swoje humory. Nasz typ to 2.0 TFSI/190 KM – nieźle jedzie, a przy tym zużywa bardzo mało paliwa.