- W zgodnej opinii mechaników Volvo XC60 II jest mniej awaryjne niż np. Volvo XC90 II
- Jednak bez problemów się nie obeszło, a główny winowajca w Volvo XC60 II to elektronika
- Silniki Diesla też miewają problemy, ale ten rodzaj napędu dobrze pasuje do nielekkiego SUV-a
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Pokazane na przełomie 2014/15 r. Volvo XC90 II, czyli pierwszy model Volvo zaprojektowany na platformie SPA (ang. Scalable Product Architecture), wyglądało tak dobrze, że o ile w mieszkaniach fanów szwedzkiej marki strzelały korki od szampana i pokrywki od puszek z kiszonym śledziem, o tyle lekki niepokój z pewnością musiał ogarnąć co poniektórych ludzi z Audi, BMW, Land Rovera czy Mercedesa. Nowy język stylistyczny sprawił, że Volvo XC90 II wyglądało po prostu świetnie. Wkrótce świeża linia designu trafiła też m.in. do pokazanego w 2017 r. w Genewie nowego Volvo XC60 (II), które garściami czerpie z wyglądu Volvo XC90 II to, co najlepsze, a przy tym jest nieco lżejsze optycznie i sprawia wrażenie nieco bardziej dynamicznego.
Używane Volvo XC90 II - czy warto kupić flagowego szwedzkiego SUV-a?
Volvo XC60 II – zupełnie nowa konstrukcja
Do tego mamy do czynienia z całkowicie nową konstrukcją – poza m.in. czterocylindrowymi silnikami z tej samej rodziny VEA nie ma tu w zasadzie ani jednej śrubki z Volvo XC60 I. Nowy model został też wyposażony w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa (IntelliSafe), wiele ciekawych rozwiązań technicznych (patrz galeria) i dostał znakomicie wykonane oraz obszerne wnętrze. Mówiąc krótko, recepta na sukces gotowa.
Co zresztą widać dziś na ulicach. W Warszawie Volvo XC60 II parkuje niemal, na co drugim rogu, zaś na trasach prowadzących z Zachodu co rusz widać Volvo XC60 II z niemieckimi tablicami wywozowymi. Zadbane egzemplarze przeważnie znikają z ogłoszeń w mgnieniu oka, co wobec stosunkowo wysokich cen aut z drugiej ręki tylko potwierdza, że polscy kierowcy żywią do Volvo XC60 II całkiem ciepłe uczucia.
Poza wspomnianymi już wyglądem, świetnym wnętrzem i armią asystentów ten SUV ma coś jeszcze – nie jest niemiecki, a przy tym oferuje komfort (dostępne zawieszenie pneumatyczne!) i prestiż na miarę segmentu premium. Ceny egzemplarzy z początku produkcji (wersje spalinowe) zaczynają się od ok. 115 tys. zł, jednak ładne Volvo XC60 II sprzed modernizacji to przeważnie wydatek rzędu 135-170 tys. zł w przypadku odmian spalinowych, bo mocne wersje plug-in (PHEV) zwykle okazują się jeszcze droższe. Dobra wiadomość jest taka, że podaż aut z polskich salonów i z udokumentowaną historią wygląda na bardzo dobrą. I choć część z nich jeździła w firmach/flotach, to jednak często u osób na dość wysokich stanowiskach. Co jeszcze samo w sobie nie musi gwarantować wybitnego stanu, ale przynajmniej nierzadko przekłada się na nieprzesadnie wysokie przebiegi.
Można też trafić na egzemplarze przywiezione z USA/Kanady i choć wiele z nich ma na swoim koncie kolizje lub wypadki, to nie wszystkie takie auta należy z góry skreślać. Ceny często okazują się na tyle atrakcyjne, że po dokładnej weryfikacji stanu i sprawdzeniu raportu Carfax taki zakup bywa wcale niegłupim pomysłem. Ostrożność na pewno jest wskazana, zwłaszcza w przypadku aut, które mogły stać w wodzie – elektronika w Volvo XC60 II i bez tego potrafi żyć własnym życiem.
Używane Volvo XC60 II – świetne wnętrze
Kolejne mocne punkty szwedzkiego SUV-a to wnętrze i jakość tworzyw. W obu rzędach siedzeń miejsca jest pod dostatkiem, a wykończenie okazuje się przeważnie znakomite. Jeśli można na coś narzekać, to np. jasne tapicerki (potrafią szybko się brudzić), w wyniku niedopatrzenia konstruktorów pod uszczelkę tylnych drzwi często dostaje się brud, a dywaniki (zwłaszcza ten kierowcy) nie zawsze grzeszą trwałością. Bagażnik (483-1410 lub 505-1432 l) okazuje się poza tym trochę mniejszy niż np. ten w Audi Q5. Centralne miejsce na kokpicie zajmuje duży pionowy tablet, służący do obsługi większości funkcji pokładowych, w tym klimatyzacji. Na plus: fizyczne pokrętło głośności, umieszczone centralnie pod tabletem.
Do modernizacji Volvo XC60 II korzystało z układu Sensus (dostępne Apple CarPlay i Android Auto) i jest to już odmiana usprawniona względem starszych wersji, znanych np. z Volvo XC90 II. Volvo wysłuchało krytycznych uwag klientów, i to nawet tych, którzy narzekali na zbyt małą czcionkę widoczną na ekranie – w Volvo XC60 II litery są już większe. Ważna nowość względem starszych wersji to funkcja automatycznej aktualizacji map, dostępny był też system audio Bowers & Wilkins. Nie mamy jednak do czynienia z zestawem przeniesionym bezpośrednio z Volvo XC90 II – choć zachowano charakterystyczny głośnik wysokotonowy w centralnej części deski rozdzielczej, to jednak zmniejszyła się liczba głośników. Zamiast 19 sztuk, jak w Volvo XC90 II, w kabinie dostajemy "tylko" 15 głośników. I tak wystarczy.
Pamiętajcie jednak o tym, że "usprawniona" wersja Sensusa nie oznacza też zupełnego braku problemów. Kłopoty ze stabilnością działania ekranu i zawieszaniem się i zapalaniem losowych kontrolek na desce to chleb powszedni wielu użytkowników modelu. Ogólnie elektronika to chyba najsłabszy punkt szwedzkiego SUV-a, Mirosław Lucki z ASO Volvo Euroservice uspokaja jednak, że najczęściej pomaga aktualizacja oprogramowania, a wymiana poszczególnych elementów (hardware) zdarza się znacznie rzadziej. Na szczęście… Kłopoty z elektroniką pokładową i działaniem poszczególnych systemów mogą dziwić o tyle, że już pierwsze roczniki XC90 II miały z tym spory problem, a w XC60 II mamy coś w rodzaju powtórki z rozrywki.
Używane Volvo XC60 II – po lifcie już Android zamiast Sensusa
W ramach modernizacji Volvo XC60 II dostało system operacyjny oparty na Android Automotive OS, ale problemy ze stabilnością działania nadal mogą się zdarzać. Warto w tym miejscu podkreślić, że dostępna obecnie fabrycznie nawigacja Google’a (mapy do Sensusa dostarczało Here) to osobna aplikacja, bardziej rozbudowana i – w teorii – lepsza od tej, którą dostaje użytkownik smartfona.
Pod względem prowadzenia Volvo XC60 II osiąga dobry kompromis – nie jest może tak dostojne, jak Volvo XC90, ale komfort zapewnia wysoki, a przy tym zwinniej pokonuje zakręty. Ale żeby było jasne: do BMW X3 czy Alfy Romeo Stelvio trochę brakuje – Volvo XC60 II nawet w wersji ze "sportowym" zawieszeniem to auto bardziej nastawione na komfort niż dynamikę prowadzenia. Nie warto też pchać się w zbyt duże felgi – wyglądają atrakcyjnie, ale potrafią mocno pogorszyć jakość tłumienia. Pneumatyka? Ma zalety, bo pozwala np. obniżyć próg załadunku, ale nawet w trybie sportowym dla części osób jest za mało… sportowa. I może podnosić koszty, bo o ile z miechami zazwyczaj kłopotów nie ma, o tyle znane są pojedyncze przypadki usterek kompresorów (np. ze względu na wilgoć/wodę). Część użytkowników narzeka także na stuki z tylnej osi, nieco odporniejsze na zużycie mogłyby być elementy układu hamulcowego.
Większość używanych Volvo XC60 II ma na pokładzie automat Aisina (8b). I dobrze, bo skrzynia ręczna do tego auta średnio pasuje, na dodatek przekładnie automatyczne – choć nie zawsze działają idealnie – okazują się mniej problematyczne niż np. wersje 6b z poprzednika. Wybór rodzaju napędu nie jest już taki oczywisty, bo w mieście i w połączeniu ze słabszymi silnikami przeważnie wystarczy napęd przedni. AWD w przypadku wersji spalinowych bazuje na sprzęgle Haldex, zaś w hybrydach PHEV napęd na obie osie (eAWD) mamy zawsze, gdyż za tylną odpowiada osobny elektryczny silnik (różnice dotyczą m.in. jego mocy, momentu i pojemności baterii, w zależności od wersji i rocznika). Uwaga: mechanicy radzą, by olej w układzie napędowym też regularnie wymieniać, np. Haldex – optymalnie co 50-60 tys. km lub cztery lata.
Używane Volvo XC60 II – jaki silnik. Jedna pojemność, multum wersji
Pod maską – tylko dwa silniki 2.0 z rodziny VEA (benzynowy i diesel), ale za to w niezliczonych wersjach mocy i w różnych konfiguracjach (spalinowe, miękkie hybrydy oparte na dieslu i benzyniaku oraz wspomniane PHEV-y). Każdy silnik ma doładowanie, ale różnice dotyczą nie tylko liczby turbosprężarek (jedna lub dwie), lecz także rodzaju doładowania (turbo lub dodatkowo kompresor/elektr. sprężarka). Volvo lubi mieszać z oznaczeniami, bo o ile wersje z literą "T" oznaczają benzyniaka lub PHEV-a, a litera "D" – diesla, o tyle odmiany z literą "B" to miękkie hybrydy (MHEV), ale zarówno te benzynowe, jak i... wysokoprężne. Co wybrać? Mocne benzyniaki sporo palą, a i w przypadku miękkich hybryd o wiele oszczędniej nie będzie. Jeśli ktoś ma możliwość ładowania auta we własnym garażu, może szukać PHEV-a. W opinii wielu użytkowników najlepiej do charakteru Volvo XC60 pasują jednak diesle, lecz ze względu na kilka bolączek radzimy szukać aut z pewną historią serwisową.
Jeśli chodzi o mechanikę, to Volvo XC60 II wypada całkiem nieźle, ale bez kilku wpadek też się nie obeszło. Jak mówi Rafał Lech z niezależnego serwisu VCentrum, specjalizującego się m.in. w naprawach Volvo, w dieslach warto zwrócić uwagę m.in. na wycieki spod pokrywy zaworów (ok. 1600 zł z wymianą), znane są też przypadki uszkodzenia turbosprężarek (zwłaszcza tych "małych" w ukł. podwójnego turbo). W Volvo XC60 T8 testowanym przez nas na dystansie 100 tys. km wystąpił problem m.in. z kolektorem wydechowym. Należy zwrócić uwagę na dolne przednie wahacze, ale ogólnie Volvo XC60 II zbiera lepsze opinie niż Volvo XC90 II z pierwszych lat produkcji. Typowy przegląd z wymianą oleju kosztuje poza ASO ok. 1300-1500 zł.
Warto pamiętać, że Volvo XC60 II miało co najmniej kilka akcji serwisowych, dotyczących m.in.: ramion tylnej klapy w wersji z elektrycznym otwieraniem, braku nakrętki na szynie przedniego fotela, ryzyka pożaru w dieslu (problem z kolektorem ssącym – do 2019 r.), automatycznego systemu hamowania awaryjnego AEB, linki mocującej przedni pas bezpieczeństwa, nakrętki mocującej ramię wycieraczki, ryzyka przepalenia bezpiecznika w niskociśnieniowej pompie paliwowej i awarii turbosprężarki w dieslach.
Używane Volvo XC60 II – dane techniczne: silniki benzynowe
Dane techniczne/wersja | T4 | B4 | T4 Polestar | B5 (AWD) | T5 (AWD) | T5 Polestar | T5 AWD | B6 AWD | B6 AWD | T6 AWD | T6 AWD | T6 Polestar |
Lata | 2018-20 | od 2020 r. | 2019-20 | od 2019 r. | 2017-19 | 2018-19 | 2017 | od 2021 r. | 2019-21 | 2017-19 | 2017 | 2018-19 |
Silnik – typ, liczba zaworów** | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 + mh | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 + mh | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.+k.benz. R4/16 + mh | t.+k.benz. R4/16 + mh | t+k.benz. R4/16 | t+k.benz. R4/16 | t+k.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 190/5000 | 197/4800 | 210/5000 | 250/5400 | 250/5500 | 253/5500 | 254/5500 | 300/5400 | 310/5500 | 310/5700 | 320/5700 | 326/5700 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 300/1700 | 300/1500 | 360/1700 | 350/1800 | 350/1800 | 400/1800 | 350/1500 | 420/2100 | 400/2200 | 400/2200 | 400/2200 | 430/2200 |
Skrzynia biegów*** | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 205 | 180 | 205 | 210 lub 180 | 210 (AWD: 220) | 210 (AWD: 220) | 220 | 180 | 230 lub 180 | 230 | 230 | 230 |
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (s) | 7,9 | 8,1 | 7,9 | 7,0 (AWD: 6,9) | 6,9 (AWD: 6,8) | 6,9 (AWD: 6,8) | 6,8 | 6,2 | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 5,9 |
Spalanie (l/100 km) | śr. 7,1 | śr. od 7,5 (WLTP) | śr. 8,1 | śr. 6,9 (AWD: 7,3) | śr. 7,1 (AWD: 7,3) | śr. 7,1 (AWD: 7,3) | śr. 7,2 | śr. 8,5 (WLTP) | śr. 7,5 | śr. 7,5 | śr. 7,7 | śr. 7,5 |
Używane Volvo XC60 II – dane techniczne: hybrydy PHEV
Dane techniczne/wersja | T6 Recharge | T8 T.E. | T8 Polestar | T8 T.E | T8 Recharge | T6 Recharge |
Lata | od 2020 r. | 2018-21 | 2018-21 | 2017 | od 2021 r. | od 2020 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów** | t.+k.benz. R4/16 + el. | t.+k.benz. R4/16 + el. | t.+k.benz. R4/16 + el. | t.+k.benz. R4/16 + el. | t.+k.benz. R4/16 + el. | t.+k.benz. R4/16 + el. |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 253 + 87 lub 145 | 303 + 87 | 318 + 87 | 320 + 87 | 310 + 145 | 253 + 87 lub 145 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 350 + 240 lub 309 | 400 + 240 | 430 + 240 | 400 + 240 | 400 + 309 | 350 + 240 lub 309 |
Skrzynia biegów*** | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 180 | 230 lub 180 | 230 lub 180 | 230 | 180 | 180 |
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (s) | 5,7 lub 5,9 | 5,5 | 5,4 | 5,3 | 4,9 | 5,7 lub 5,9 |
Spalanie (l/100 km) | śr. 2,0 lub 1,1 | śr. 2,1 | śr. 2.4 | śr. 2,1 | śr. 1,1 (WLTP) | śr. 2,0 lub 1,1 |
Używane Volvo XC60 II – dane techniczne: diesle
Dane techniczne/wersja | D3 | D4 (AWD) | B4 (AWD) | D4 Polestar | D5 AWD | B5 AWD |
Lata | 2018-20 | 2017-20 | od 2019 r. | 2018-20 | 2017-19 | 2019-22 |
Silnik – typ, liczba zaworów** | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 + mh | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 + mh |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 | 1969 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 150/4250 | 190/4250 | 197/4000 | 200/4250 | 235/4000**** | 235/4000 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 350/1500 | 400/1750 | 420/1750 | 440/1750 | 480/1750 | 480/1750 |
Skrzynia biegów*** | 6M | 6M, 8A | 8A | 6M, 8A | 8A | 8A |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 190 lub 180 | 205 lub 180 | 205 lub 180 | 205 lub 180 | 230 | 220 lub 180 |
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (s) | 10,2 | 8,8 | 8,4 (AWD: 8,3) | 8,8 | 7,2 | 7,1 |
Spalanie (l/100 km) | śr. 5,0 | śr. 4,9 (AWD: 5,3) | śr. 4,9 (AWD: 5,4) | śr. 4,9 (AWD: 5,4) | śr. 5,6 | śr. 6,4 (WLTP) |
Przypisy: *dane dla wersji podstawowej, mogą różnić się w zal. od rocznika; ozn. „(AWD)” – z tym silnikiem łączono napęd na przód lub 4x4; **mh – mild hybrid, k – kompresor mechaniczny lub elektr. sprężarka; ***A – automatyczna, M – manualna; ****Polestar: 240 KM
Używane Volvo XC60 II – eksploatacja
materiały | benzynowe* | hybrydy* | diesle* |
Olej silnikowy | 0W-20 synt. VCC RBS0-2AE (6,1 l) | 0W-20 synt. VCC RBS0-2AE (5,6 l) | 0W-20 synt. VCC RBS0-2AE (5,2 l) |
Olej w automatycznej skrzyni biegów | ATF AW-2 (4,0 l) | ATF AW-1 (4,0 l) | ATF AW-1 (4,0 l) |
Olej w tylnym dyferencjale** | brak*** | Volvo 31367567 lub Castrol BOT 448 (0,6 l) | Volvo 31259380 (0,6 l) |
Olej w sprzęgle Haldex | brak*** | brak | Volvo 31367940 |
Układ chłodzenia | Volvo 31439720 | Volvo 31439720 | Volvo 31439720 |
Płyn hamulcowy | DOT 4+ (ISO class 6) | DOT 4+ (ISO class 6) | DOT 4+ (ISO class 6) |
Napęd rozrządu | pasek | pasek | pasek |
Interwały wymiany | |||
Olej silnikowy | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km | co 30 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni biegów | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km | co 60 tys. km | – |
Napęd rozrządu | co 240 tys. km lub 10 lat | co 240 tys. km lub 10 lat | co 150 tys. km lub 10 lat |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata | co 2 lata |
Płyn chłodzący | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej | bez wymiany okresowej |
Przypis do tabelki: *dane dla B4/197 KM (benz.), T8 (PHEV) i D4/190 KM; **taki sam w skrzyni rozdzielczej (wersje benz. i diesle z AWD); ***w tej wersji AWD nie występuje
Używane Volvo XC60 II – naszym zdaniem
Volvo XC90 II początkowo zbierało cięgi za różne niedociągnięcia, ale przy okazji przetarło szlaki dla Volvo XC60 II, które – w zgodnej opinii mechaników – jest autem znacznie mniej problematycznym. Jasne, w pierwszych egzemplarzach też bywało różnie, elektronika nadal potrafi oszaleć, ale ogólna ocena jest bardzo pozytywna. Gdyby tylko nie te ceny – na razie Volvo XC60 II jest bardzo drogie, po części ze względu na wysoki popyt. No i ten wygląd...
Ocena: 4/5.