- Za 10 tys. zł naprawdę można kupić praktyczne i bezawaryjne auto.
- Ryzyko kupienia zaniedbanego samochodu za 10 tys. zł jest duże.
- W przypadku taniego kombi lepszym wyborem będzie silnik benzynowy.
Kwota 10 tys. zł w zupełności wystarczy na to, żeby kupić popularne i – co za tym idzie – tanie w utrzymaniu kompaktowe kombi. Tym razem sprawdziliśmy, które z modeli tego typu najlepiej łączą możliwości przewozowe z trwałością i niskimi kosztami utrzymania.
Sprawdziliśmy, które kombi za około 10 tys. zł ma największy i najbardziej ustawny bagażnik
Wszystkie prezentowane przez nas modele są popularne, co sprawia, że często spotyka się je na rynku wtórnym. To zwiększa szanse na znalezienie aut w niezłym stanie. Pamiętajcie jednak, że ryzyko kupienia zaniedbanego pojazdu jest spore. Szczególnie dotyczy to modeli, które mają problemy z korozją (wśród prezentowanej tu piątki należy uważać przede wszystkim na Forda Focusa I i Opla Astrę II). Trzeba mieć także świadomość, że nawet najtrwalsze silniki benzynowe po pokonaniu setek tysięcy kilometrów mogą wymagać drogiego remontu.
Generalnie jednak nasze typy charakteryzują się niskimi cenami napraw i bardzo dobrą dostępnością tanich zamienników, co sprawia, że koszty ich utrzymania są rozsądne. Do zalet zaliczymy także możliwości przewozowe – tylko jeden z naszych bohaterów ma bagażnik o pojemności mniejszej niż 500 litrów. Każde z przedstawionych kombi w zupełności nadaje się zarówno do pracy, jak i dla rodziny. Ustawiliśmy je w kolejności malejących bagażników.
Kompaktowe kombi za 10 tys. zł - polecane silniki benzynowe:
Polecany silnik | Octavia 1.6 8V | Focus 1.6 16V | Megane 1.6 16V | 308 1.6 16V | Astra 1.6 16V |
Typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1595 | 1596 | 1598 | 1587 | 1598 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 102/5600 | 100/6000 | 113/6000 | 109/5800 | 101/6200 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 148/3800 | 145/4000 | 152/4200 | 147/4000 | 150/3200 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 185 | 190 | 182 | 183 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 11,3 | 11,3 | 11,9 | 12 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,2 | 7,0 | 6,9 | 7,7 | 7,2 |
Naszym zdaniem: bagażnik i tanie części
Kombi od wielu lat funkcjonuje jako synonim auta rodzinnego. Zmienił się jednak sposób zasilania, bo kiedyś było to „kombi w dieslu”, a dzisiaj są preferowane tańsze w naprawach motory benzynowe. Popularnymi, ale wiekowymi kompaktowymi kombi wciąż warto się zainteresować. Jednak nawet jeśli mają tanie części i dość prostą budowę, nie warto ryzykować – przed zakupem radzimy sprawdzić stan pojazdu i ocenić koszty napraw.
Astrę II wyjątkowo długo produkowano, ale wersji Caravan Classic nie powstało szczególnie dużo. Kufer Opla ma pojemność 460-1230 l, jest więc najmniejszy wśród tu zestawionych kompaktowych kombi.
Kufer tego modelu ma największą szerokość i maksymalną głębokość wśród naszej piątki. Do tego za niespełna 10 tys. zł można kupić auto nawet z 2007 r. Bardzo dobrym wyborem jest 113-konny benzyniak 1.6, który świetnie nadaje się do zasilania gazem. Warto rozejrzeć się także za dwulitrówką o mocy 135 KM, która oprócz trwałości charakteryzuje się także dobrymi osiągami. Mégane ma też słabe strony – jego wnętrze szybko niszczeje, a elektronika często potrafi płatać figle.
Wersje SW mogą być nawet 7-osobowe. Standardowo kufer 307 ma 503-1770 l.
Pierwsza generacja Octavii ma największy kufer w naszym „Top 5”! Wśród porównywanych tu modeli ten bagażnik jest też najgłębszy przy komplecie pasażerów na pokładzie. Jeśli dodać do tego udane benzyniaki – 1.6 8V (75, 101 lub 102 KM) i 2.0 8V (115 KM) – otrzymujemy pojazd prosty w naprawach i całkiem trwały. Benzyniak 1.6 8V idealnie nadaje się do zasilania LPG, ale nie kupujcie egzemplarza z instalacją - lepiej założyć ją samodzielnie.
Octavia mimo upływu lat wciąż nieźle się prezentuje, niestety, liczba pojazdów w dobrym stanie jest coraz mniejsza – wiek i tysiące kilometrów robią swoje. Ceny aut nieźle rokujących na przyszłość zaczynają się od ok. 7 tys. zł. Za 10 tys. kupicie egzemplarz maksymalnie z 2004 r. Oznacza to, że będzie to już wersja po liftingu (2000 r.), która ma nieco lepsze wyposażenie i którą też częściej spotkacie z klimatyzacją. Ogromną zaletą pojazdu jest prosta budowa (podwozie z Golfa IV), co sprawia, że dostęp do tanich zamienników okazuje się rewelacyjny. Również ceny napraw tego modelu są rozsądne.
Dobrze zachowane egzemplarze Focusa kosztują od 7 do 9 tys. zł. Kwota 10 tys. zł pozwala na wybór wśród najdroższych benzynowych egzemplarzy kompaktowego Forda. Powinniście szukać tylko takich, które nie są skorodowane. Na szczęście wciąż da się je znaleźć. Focus Turnier ma duży kufer. Jest on bardzo foremny, ale pod względem wymiarów plasuje się na końcu naszego zestawienia – gdy uwzględnimy głębokości, jest czwarty, a w kategorii „szerokość” zajmuje 5. miejsce.
Idealnym wyborem do kombi będzie 100-konny silnik 1.6 16V, ale trzeba mieć w tym wypadku świadomość tego, że pierścienie tłokowe mogą wymagać już wymiany (koszt wraz z remontem to ok. 3 tys. zł). Mniej ryzykownym wyborem okazuje się wersja 2.0/130 KM, tyle że na rynku występuje niezmiernie rzadko. Ford ze sprawnym zawieszeniem świetnie jeździ.
Peugeot 307 jest dostępny jako klasyczne kombi (5 miejsc, zwykła kanapa), jak i SW (czasem 7 miejsc; indywidualne fotele i sporo udogodnień wprost z vanów). Za ok. 9 tys. zł kupicie pojazd z 2005 r. z polecanym benzyniakiem 1.6/109 KM (TU5), ale trwały motor 2.0/136 lub 140 KM (EW10) również jest w zasięgu. Atutem bagażnika tego modelu jest spora głębokość – pod tym względem 307 ustępuje jedynie Renault. Minus tego auta to niezbyt stabilna elektronika pokładowa.
Astra to typowy przeciętniak, ale jest w tym metoda, bo to bardzo przyzwoite auto, z niskimi cenami części i prostymi naprawami. Zmierzone przez nas głębokości bagażnika – minimalna i maksymalna – również są najmniejsze, ale o dziwo, pod względem minimalnej szerokości kufer Astry ustępuje tylko Mégane’owi. Za ok. 9 tys. zł można kupić Astrę kombi z 2005 r. Stosunkowo łatwo o zadbane egzemplarze, ale pamiętajcie, że ten model był też wykorzystywany jako auto firmowe, a w tym wypadku bardzo łatwo o mocno już wyeksploatowany pojazd. Silnik 1.6/101 KM miewa problemy ze zbyt dużym zużyciem oleju, uszkodzony może być także jego sterownik, ale to udany napęd.
Foremny bagażnik Octavii ma bardzo dużą pojemność, która waha się od 548 do 1512 l.