- Za 10 tys. zł naprawdę można kupić praktyczne i bezawaryjne auto.
- Ryzyko kupienia zaniedbanego samochodu za 10 tys. zł jest duże.
- W przypadku taniego kombi lepszym wyborem będzie silnik benzynowy.
Kwota 10 tys. zł w zupełności wystarczy na to, żeby kupić popularne i – co za tym idzie – tanie w utrzymaniu kompaktowe kombi. Tym razem sprawdziliśmy, które z modeli tego typu najlepiej łączą możliwości przewozowe z trwałością i niskimi kosztami utrzymania.
Sprawdziliśmy, które kombi za około 10 tys. zł ma największy i najbardziej ustawny bagażnik
Wszystkie prezentowane przez nas modele są popularne, co sprawia, że często spotyka się je na rynku wtórnym. To zwiększa szanse na znalezienie aut w niezłym stanie. Pamiętajcie jednak, że ryzyko kupienia zaniedbanego pojazdu jest spore. Szczególnie dotyczy to modeli, które mają problemy z korozją (wśród prezentowanej tu piątki należy uważać przede wszystkim na Forda Focusa I i Opla Astrę II). Trzeba mieć także świadomość, że nawet najtrwalsze silniki benzynowe po pokonaniu setek tysięcy kilometrów mogą wymagać drogiego remontu.
Generalnie jednak nasze typy charakteryzują się niskimi cenami napraw i bardzo dobrą dostępnością tanich zamienników, co sprawia, że koszty ich utrzymania są rozsądne. Do zalet zaliczymy także możliwości przewozowe – tylko jeden z naszych bohaterów ma bagażnik o pojemności mniejszej niż 500 litrów. Każde z przedstawionych kombi w zupełności nadaje się zarówno do pracy, jak i dla rodziny. Ustawiliśmy je w kolejności malejących bagażników.
Kompaktowe kombi za 10 tys. zł - polecane silniki benzynowe:
Polecany silnik | Octavia 1.6 8V | Focus 1.6 16V | Megane 1.6 16V | 308 1.6 16V | Astra 1.6 16V |
Typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1595 | 1596 | 1598 | 1587 | 1598 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 102/5600 | 100/6000 | 113/6000 | 109/5800 | 101/6200 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 148/3800 | 145/4000 | 152/4200 | 147/4000 | 150/3200 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 185 | 190 | 182 | 183 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 11,3 | 11,3 | 11,9 | 12 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,2 | 7,0 | 6,9 | 7,7 | 7,2 |
Naszym zdaniem: bagażnik i tanie części
Kombi od wielu lat funkcjonuje jako synonim auta rodzinnego. Zmienił się jednak sposób zasilania, bo kiedyś było to „kombi w dieslu”, a dzisiaj są preferowane tańsze w naprawach motory benzynowe. Popularnymi, ale wiekowymi kompaktowymi kombi wciąż warto się zainteresować. Jednak nawet jeśli mają tanie części i dość prostą budowę, nie warto ryzykować – przed zakupem radzimy sprawdzić stan pojazdu i ocenić koszty napraw.