Kwota 10 tys. zł w zupełności wystarczy na to, żeby kupić popularne i – co za tym idzie – tanie w utrzymaniu kompaktowe kombi. Tym razem sprawdziliśmy, które z modeli tego typu najlepiej łączą możliwości przewozowe z trwałością i niskimi kosztami utrzymania.
Wszystkie prezentowane przez nas modele są popularne, co sprawia, że często spotyka się je na rynku wtórnym. To zwiększa szanse na znalezienie aut w niezłym stanie. Pamiętajcie jednak, że ryzyko kupienia zaniedbanego pojazdu jest spore. Szczególnie dotyczy to modeli, które mają problemy z korozją (wśród prezentowanej tu piątki należy uważać przede wszystkim na Forda Focusa I i Opla Astrę II). Trzeba mieć także świadomość, że nawet najtrwalsze silniki benzynowe po pokonaniu setek tysięcy kilometrów mogą wymagać drogiego remontu.
Generalnie jednak nasze typy charakteryzują się niskimi cenami napraw i bardzo dobrą dostępnością tanich zamienników, co sprawia, że koszty ich utrzymania są rozsądne. Do zalet zaliczymy także możliwości przewozowe – tylko jeden z naszych bohaterów ma bagażnik o pojemności mniejszej niż 500 litrów. Każde z przedstawionych kombi w zupełności nadaje się zarówno do pracy, jak i dla rodziny. Ustawiliśmy je w kolejności malejących bagażników.
Kompaktowe kombi za 10 tys. zł - polecane silniki benzynowe:
Polecany silnik
|
Octavia 1.6 8V
|
Focus 1.6 16V
|
Megane 1.6 16V
|
308 1.6 16V
|
Astra 1.6 16V
|
Typ, liczba zaworów
|
benz. R4/8
|
benz. R4/16
|
benz. R4/16
|
benz. R4/16
|
benz. R4/16
|
Pojemność skokowa (cm3)
|
1595
|
1596
|
1598
|
1587
|
1598
|
Moc maks. (KM/obr./min)
|
102/5600
|
100/6000
|
113/6000
|
109/5800
|
101/6200
|
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min)
|
148/3800
|
145/4000
|
152/4200
|
147/4000
|
150/3200
|
Prędkość maksymalna (km/h)
|
190
|
185
|
190
|
182
|
183
|
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
|
11,9
|
11,3
|
11,3
|
11,9
|
12
|
Średnie spalanie (l/100 km)
|
7,2
|
7,0
|
6,9
|
7,7
|
7,2
|
Naszym zdaniem: bagażnik i tanie części
Kombi od wielu lat funkcjonuje jako synonim auta rodzinnego. Zmienił się jednak sposób zasilania, bo kiedyś było to „kombi w dieslu”, a dzisiaj są preferowane tańsze w naprawach motory benzynowe. Popularnymi, ale wiekowymi kompaktowymi kombi wciąż warto się zainteresować. Jednak nawet jeśli mają tanie części i dość prostą budowę, nie warto ryzykować – przed zakupem radzimy sprawdzić stan pojazdu i ocenić koszty napraw.