Auto Świat Używane Co warto kupić Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

W dyscyplinie rodzinnej jazdy długodystansowej duże kombi są niezastąpione. Jak nowe Renault Talisman i Kia Optima poradzą sobie ze Skodą Superb i Mazdą 6?

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Zobacz galerię (25)
Auto Bild
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb

30 tysięcy, 35, a co tam – 45 tysięcy! Gdy wieczorem panowie siedzą przy piwie i rzucają takimi liczbami, to rzadko chodzi im o cenę ostatniego auta, które sobie kupili, lecz raczej o liczbę pokonywanych rocznie kilometrów. Robią ich tyle, bo to jedyny sposób na to, żeby pogodzić obowiązki służbowe ze sprawami rodzinnymi i by realizować pasje. Wówczas samochód staje się dla nich azylem, drugim domem, dlatego chcą się w nim czuć swobodnie.

Jeden z tych samochodów spalił w teście drogowym Auto Świata tylko 5,5 l/100 km. Który? Czy będzie to Renault, bo jego silnik ma najmniejszą pojemność?

W kręgu zainteresowania takich klientów od niedawna mogą być Kia Optima z nadwoziem typu kombi i Renault Talisman Grandtour. Najchętniej z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem Diesla, bo dzięki temu mogą poruszać się bezstresowo i oszczędnie. A nawet więcej: bardzo oszczędnie.

Jak nowicjusze mają się względem uznanych graczy w tej lidze? Mazda 6 kombi, która może pomieścić do 1664 l bagażu, jest ceniona za sportowe zacięcie: ma 2,2-litrowego diesla pod maską i kuszącą, atletyczną sylwetkę nadwozia. Skoda Superb to drugi biegun. Bardziej zachowawczo zaprojektowana, ale za to mieszcząca aż 1950 l. Czy Skoda Superb ustanowi nowy rekord pakowności skrzynek z wodą? To byłoby coś, ale w tym porównaniu nie tylko pakowność się liczy.

Oprócz litrażu bagażników ważne są także moc dieslowskich silników i komfort jazdy, oferowany przez te auta podczas dalekich wypraw. Renault na przykład jako jedyne stosuje w Talismanie fotele z funkcją masażu... Usiądźcie więc wygodnie i czytajcie dalej.

Za chwilę dowiecie się, jak poradzą sobie tradycyjne pasywne zawieszenia z tymi wyposażonymi w aktywne amortyzatory. Albo dwusprzęgłowe „automaty” z jedyną w porównaniu tradycyjną skrzynią automatyczną (Mazda), wyposażoną w sprzęgło hydrokinetyczne. Czas start!

Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - piękna, czy bestia?

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

Pierwsze duże kombi Kii jest naprawdę udanym autem: ma sporo miejsca, funkcjonalny bagażnik, typową dla Kii bezproblemową obsługę i bardzo bogate wyposażenie, w tym m.in. elektrycznie sterowane sportowe fotele GT. Są one częścią sportowego pakietu GT Line, który jednak nie robi dobrze całości.

Nie, to nie jest kokpit Mazdy 6 sprzed liftingu. To Kia Optima! Bezproblemowa obsługa, trzy programy jazdy do wyboru

18-calowe felgi zaburzają komfort amortyzacji. Jak na sportowe ambicje tego modelu, układ kierowniczy jest trochę za miękki, a podczas dynamiczniejszego ruszania przednie koła bardzo łatwo tracą przyczepność na mokrym asfalcie. Może to zasługa tego, że Optima ma minimalnie mniej dociążoną przednią oś w stosunku do niektórych rywali, albo tego, że jest cięższa? Stawiamy na specyfikę kinematyki pracy przedniego zawieszenia kół, bo to ono ma największy wpływ na zachowanie przednich opon podczas ostrego ruszania z miejsca.

Ale to niejedyny problem Optimy. Kia waży aż 1694 kg i wobec takiej masy cichy, ale tylko 141-konny silnik 1.7 wydaje się za słaby. Jest za to oszczędny (choć nie tak, jak motor mocniejszej Skody), a przytomna 7-biegowa dwusprzęgłówka potrafi na polecenie wydane pedałem gazu zrzucić nawet 2 biegi. Niestety, jak na razie Kia nie oferuje w Optimie większego diesla, a z racji wojującego downsizingu zapewne zdecyduje się raczej na większe wysilenie motoru 1.7 niż zwiększenie jego pojemności. W jedenaście sekund do „setki”? Za takie pieniądze trudno to zaakceptować.

Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - plusy: 7 lat gwarancji bardzo nam się podoba, tak samo jak długie interwały międzyprzeglądowe (30 tys. km).

Kia Optima Kombi 1.7 CRDI - minusy: Kia jest ciężka, ładowność to zaledwie 453 kg – za mało, żeby zabrać się z całym wakacyjnym ekwipunkiem.

Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - zgrabna i zwinna

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

Cóż za napęd! 2,2-litrowy diesel kręci się swobodnie do 5 tys. obrotów (!) i nawet przez chwilę nie pozwala zatęsknić za benzyniakiem. Jedyne, co może irytować, to klekot przy niskich obrotach. Automatyczna skrzynia biegów pracuje bez zarzutu, a zużycie paliwa (średnio 5,9 l/100 km w teście) jest niskie.

Kokpit jest elegancki i nie zmusza kierowcy do robienia (prawie) wszystkiego przez ekran dotykowy. Komfort jazdy na 19-calowych kołach zadziwia.

Powiecie zapewne: no tak, ale przecież rywale palą mniej! Owszem, tyle że mają pod maskami dwusprzęgłowe skrzynie biegów, które są tak naprawdę parami zrobotyzowanych przekładni manualnych. Jak to działa? Gdy jedna „połowa” skrzyni dwusprzęgłowej ma załączony np. pierwszy bieg, to druga „połowa” już czeka z „dwójką”. W odpowiednim momencie sprzęgło pierwszej „połówki” skrzyni jest odłączane, a załączane sprzęgło drugiej. I tak przełącza się z biegu pierwszego na drugi.

Mazda natomiast ma pod maską tradycyjny „automat” ze sprzęgłem hydrokinetycznym, które teoretycznie powinno „zjadać” część mocy i podwyższać spalanie. To, że tak się nie dzieje, to m.in. zasługa diety: kombi Mazdy jest w tym porównaniu najlżejsze. I najkrótsze, przez co w bagażniku i na kanapie jest nieco mniej miejsca niż u rywali. „Szóstka” zasługuje na miano sportowego kombi. Fotele dobrze przylegają do ciała, a precyzyjny, zwarty układ kierowniczy dopełnia charakteru znakomicie zestrojonego zawieszenia, które jednocześnie zadziwiająco komfortowo pracuje. I to mimo 19-calowych kół. Duży szacunek dla Mazdy.

Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - plusy: Lekka konstrukcja daje liczne korzyści: znakomitą dynamikę, zwinne prowadzenie. Fantastyczny silnik Diesla.

Mazda 6 Kombi 2.2 Skyactiv-D - minusy: Podczas gwałtownych manewrów tyłem potrafi mocno zarzucić, potrzeba wówczas czujnego kierowcy.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - mistrz uwodzenia

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

Talisman to szykowny transporter. Renault wyposaża go w ekskluzywne dodatki: obszerne przednie fotele masują ciało, duży ekran pozwala ustawiać różne efektowne „bajery” (w tym także brzmienie silnika), skrętna tylna oś ułatwia manewrowanie w mieście. Ten „francuz” chce przede wszystkim rozpieszczać.

Przy wielkim wyświetlaczu brakuje przycisków bezpośredniego dostępu do głównych funkcji. Brzmienie silnika można ustawiać.

Jego spokojnie pracujący diesel robi się głośny dopiero przy wysokich obrotach, dwusprzęgłowa skrzynia łagodnie zmienia biegi. Zawieszenie w codziennej jeździe raczej komfortowo amortyzuje nierówności, jednak na drogach o dziurawej nawierzchni dochodzi do granic swoich możliwości. Na szczęście, kiedy przesadzicie z prędkością lub ostrością skrętu, ESP szybko i bezpiecznie wkroczy do akcji. Adaptacyjne zawieszenie ma niewielki zakres regulacji – można się bez niego obyć. Funkcjonalna przestrzeń bagażowa nie daje powodów do narzekań.

Musimy za to pomarudzić przy przestronności kabiny: z 4,87 m długości nadwozia Renault mogło więcej wygospodarować. I w zasadzie ten opis by wystarczył, ale warto jeszcze dodać kilka słów o filozofii Renault, które za wszelką cenę chce być tak bardzo „high-tech”, jak tylko się da. Cztery koła skrętne? Mazda miała je już prawie trzydzieści lat temu, a jednak zrezygnowała. Dlaczego? Bo to nie jest konieczne. Dopracowane tradycyjne zawieszenie może być równie dobre. No i ten silnik 1.6... Po co stosować tak wysilony motor, skoro pali nie mniej od rywali?

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - plusy: Dostępny tylko w Renault opcjonalny układ skrętnej tylnej osi 4Control czyni Talismana zwinnym i zwrotnym.

Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi - minusy: Wykończenie nie jest najwyższych lotów, a najmniejsza pojemność silnika nie przyniosła żadnych korzyści.

Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - przestronna i oszczędna

Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb
Pożeracze kilometrów - Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda SuperbAuto Bild

Ta Skoda to prawdziwy kolos. Choć długością 4,86 m nie przerasta za bardzo swoich rywali, to jednak w środku jest o wiele, wiele większa. Na tylnej kanapie można spędzać długie godziny, ale w ogromnym bagażniku zmieścicie jednak o jedną skrzynkę wody mniej niż w Talismanie – winna jest pochyła podłoga. Duże okna zapewniają świetną widoczność, także rzeczowy kokpit nie pozostawia wątpliwości co do obsługi funkcji.

Kierownicę można daleko wysunąć, a to pozwala łatwo znaleźć wygodną pozycję za nią. Przekładnia ma tryb sportowy.

Satysfakcjonuje też rozbudowana paleta systemów asystujących. Skoda czerpie z dobrodziejstw platformy VW, a ta umożliwia stosowanie m.in. oszczędnego silnika TDI i dwusprzęgłowej skrzyni – ten duet sprawił, że Superb zużył w teście tylko 5,5 l/100 km. Tyle że prawdę mówiąc, diesel mógłby trochę dyskretniej klekotać. Układ kierowniczy w każdej chwili dokładnie informuje kierowcę o przyczepności kół, natomiast regulowane zawieszenie ma ogromny zakres, od twardości do miękkości – odpowiednio do trybów Comfort i Sport.

Czy można w ogóle narzekać? Dwuletnia gwarancja nie zaimponuje np. Kii, nawet Mazda daje o rok dłuższą gwarancję. Co prawda, każda marka oferuje możliwość przedłużenia ochrony, ale są to tak naprawdę oferty ubezpieczeniowe, które wymagają dopłaty – dlatego ich nie oceniamy. Natomiast po raz kolejny doceniamy pomysł Skody na własny „styl”, który w przypadku tej marki oznacza kabinę o numer przestronniejszą od rywali.

Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - plusy: Wysokie i długie drzwi ułatwiają wsiadanie, najniższe spalanie, bardzo dużo miejsca z przodu i z tyłu.

Skoda Superb Kombi 2.0 TDI - minusy: Na tle np. Mazdy nie da się zapomnieć, że prowadzimy wielkie kombi. Nie najwyższa ładowność.

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - wyniki pomiarów drogowych Auto Świata, dane producentów, wyposażenie, ceny

DANE TESTOWESkodaMazdaKiaRenault
Przyspieszenie0-50 km/h3,3 s3,1 s3,9 s3,3 s
0-100 km/h9,3 s9,2 s11,3 s9,9 s
0-130/0-160 km/h15,9/26,1 s15,3/25,0 s19,2/32,6 s16,8/27,5 s
Czas wyprzedzania60-100 km/h (automat)5,2 s5,2 s6,2 s5,7 s
80-120 km/h (automat)7,1 s6,8 s8,6 s7,5 s
Masa rzeczywista/ładowność1612/473 kg1570/540 kg1697/453 kg1674/516 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.61/39 proc.58/42 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,9/11,8 m11,5/11,8 m11,5/11,4 m11,4/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)37,6 m35,6 m37,7 m36,8 m
ze 100 km/h (gorące)36,6 m34,8 m36,2 m35,2 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h58 dB (A)58 dB (A)56 dB (A)57 dB (A)
przy 100 km/h66 dB (A)66 dB (A)66 dB (A)65 dB (A)
przy 130 km/h70 dB (A)71 dB (A)70 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe5,5 l/100 km5,9 l/100 km5,8 l/100 km5,8 l/100 km
Zasięg1200 km1050 km1205 km810 km
DANE TECHNICZNESuperb6OptimaTalisman
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniecommon railcommon railcommon railcommon rail
Pojemność skokowa (cm3)1968219116851598
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3500150/4500141/4000160/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)340/1750380/1800340/1750380/1750
Przyspieszenie katalogowe 0-100 km/h (s)99,111,19,3
Spalanie katalogowe miasto/trasa/śr. (l/100 km)5,3/4,1/4,56,1/4,2/4,95,2/4,2/4,65,1/4,3/4,6
Prędkość maksymalna (km/h)216202200213
Skrzynia biegówaut. 6 (dwusprzęgłowa)aut. 6 (hydrokinetyczna)aut. 7 (dwusprzęgłowa)aut. 6 (dwusprzęgłowa)
Napędprzedniprzedniprzedniprzedni
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)660-1950522-1664552-1686572-1681
Marka i model opon testowanego autaPirelli Cinturato P7Continental SportContact 5Michelin Pilot Sport 3Continental SportContact 5
Rozmiar opon testowanego auta235/45 R 18225/45 R 19235/45 R 18245/40 R 19
Pojemność zbiornika paliwa (l)66627047
Rozstaw osi (mm)2841275028052809
Dł./szer./wys. (mm)4856/1864/14774805/1840/14804855/1860/14704866/1870/1465
WYPOSAŻENIE I OPCJESuperb6OptimaTalisman
WersjaKombi 2.0 TDI StyleKombi Skyactiv-D SkyEnergyKombi 1.7 CRDi GT LineGrandtour dCi 160 Intens
Airbagi czołowe/boczneS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzne/airbag kolanowy kierowcyS/SS/NS/SS/N
Reflektory ksenonowe/LEDS/NN/SN/SN/S
Regulowane amortyzatory/aut. klapa bagażnika4200 zł/SN/NN/S7500**/1900 zł
Klimatyzacja automatycznaSSSS
Elektrycznie sterowane/składane lusterkaS/SS/SS/SS/S
System multimedialny/czujnik deszczuS/SS/SS/SS/S
Bluetooth/złącza AUX/USBS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Nawigacja/wielofunkcyjna kierownica2000 zł/S2100 zł/SS/SS/S
Podgrzewane fotele/kluczyk zbliżeniowyS/SS/N*S/S1500 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/1400 złS/N*S/6000 zł (pakiet)S/4500 zł (pakiet)
Czujniki parkowania p i t/kamera cofaniaS/1600 złS/N*S/SS/2000 zł (pakiet)
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąSS6000 zł (pakiet)4500 zł (pakiet)
Monitoring martwego pola/automat parkujący1500/1400 złS/NS/S2000 zł (pakiet)/N***
Asystent utrzymania pasa ruchu2 100 złN*SS
System rozpoznawania znaków drogowych300 złN*SS
Skórzana tapicerka/elektrycznie reg. fotele6500 zł/SN*/N*S/S6500/2500 zł
Lakier metalizowany/felgi aluminiowe test. auta2500/1600 zł (18 cali)2300/4490 zł (19 cali)2300 zł/S (18 cali)2500/7500 zł** (19 cali)
GWARANCJA I CENYSuperb6OptimaTalisman
Cena podstawowa testowanej wersji137 400 zł140 900 zł143 900 zł128 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)46,4 proc.44,3 proc.47,6 proc.45,9 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata7 lat2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu160 000 zł147 900 zł149 900 zł155 300 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *dostępne tylko w wersji o mocy 175 KM; **zawiera system czterech kół skrętnych 4Control; ***dostępne w wersji Initiale Paris.

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - zmierzone wymiary kabin (oceniane)

  SkodaMazdaKiaRenault
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1180114011501110
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1525150015401505
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1010100510001020
Zakres regulacji fotela(mm)255230220205
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)830770805770
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1520148515151465
Wysokość nad głową z tyłu(mm)975970950950
Wysokość siedziska z tyłu(mm)360335345340

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.Superb6OptimaTalisman
Przestronność z przodu4037353633
Przestronność z tyłu3028242624
Pojemność bagażnika2525192021
Ładowność15911910
Widoczność2018171616
Fotele, pozycja kierowcy3028272726
Ergonomia obsługi2019181818
Jakość wykończenia2017161615
Suma punktów200181167168163
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.Superb6OptimaTalisman
Przyspieszenie251313811
Elastyczność2521211820
Poziom hałasu1512121313
Skrzynia biegów1514141313
Zachowanie na drodze3027282627
Komfort jazdy3025222022
Układ kierowniczy1514141314
Średnica zawracania53444
Skuteczność hamulców4025332630
Suma punktów200154161141154
KosztyMaks. pkt.Superb6OptimaTalisman
Cena po doposażeniu5030353432
Utrata wartości1513151214
Zużycie paliwa3028272727
Wyposażenie – komfort3029232929
Wyp. – bezpieczeństwo3028252827
Ubezpieczenia108888
Gwarancja15810158
Przeglądy2017121717
Suma punktów200161155170162
Wynik końcowy600496483479479
Miejsce w teście1.2.3.3.

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - spalanie testowe kontra dane katalogowe

Auto Świat

I po co ten downsizing? Po co było pchać pod maski dużych rodzinnych kombi takie małe silniki, jak w Renault (1.6) czy Kii (1.7)? Po co, skoro znacznie większy diesel Mazdy (2.2) spalił prawie tyle samo, a dwulitrowy napęd Skody – najmniej w porównaniu? Antydownsizingową filozofię Mazdy temperuje niestety wysoka akcyza.

Kia Optima, Mazda 6, Renault Talisman i Skoda Superb - to naprawdę ciekawe auta!

To są kombi dla chłodno kalkulujących, flot i rodzin. Dynamiczne i oszczędniejsze od modnych SUV-ów i tak samo pakowne, jak kombi klasy premium. Jeśli ktoś pokonuje duże dystanse, poczuje się z nimi szczęśliwy. Obiecajcie nam jednak, że za takie pieniądze będziecie wybredni przy zakupie!

Kategorię „nadwozie” wygrywa Skoda, napęd i zawieszenie to wyróżniki Mazdy.

Tradycyjnie - zachęcamy do komentowania naszego porównania kombi z dieslami. A gdybyście chcieli jeszcze przeczytać, co autor sądzi o coraz bardziej ekstremalnym wysilaniu silników o niewielkich pojemnościach w wielkich samochodach, to zapraszam do przeczytania tego artykułu o downsizingu.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków