Trend ten nie zmienia się od kilku lat – największym zainteresowaniem na rynku wtórnym cieszą się samochody klasy średniej! Już nie VW Golf, tylko Audi A4 wiedzie prym w większości statystyk portali ogłoszeniowych i dużych firm handlujących autami z drugiej ręki.
Dobre dla rodziny
Owszem, kompakt VW nadal plasuje się wysoko i przeważnie zajmuje 2. miejsce, ale już lokaty 3. i 4. najczęściej przypadają BMW serii 3 oraz VW Passatowi. Chętnie sięgamy też po Opla Vectrę, Forda Mondeo, a także Renault Lagunę. Co jest tego powodem? Dlaczego właśnie auta klasy średniej cieszą się tak dużym wzięciem?
Przyczyn jest wiele. Przede wszystkim samochody te świetnie łączą ogólną użyteczność z niezłym komfortem jazdy i dobrym wyposażeniem. Można liczyć na duży wybór wersji silnikowych, odmiany specjalne, rozsądne koszty napraw, a także atrakcyjną cenę.
Prawda jest taka, że nie każdy może sobie pozwolić na zakup auta klasy średniej w salonie i wydanie ok. 100 tys. zł, a w przypadku Audi czy BMW – ok. 150 tys. zł. Na rynku wtórnym raczej szukamy egzemplarzy za 10-20 tys. zł. Przeważnie mają już kilkanaście lat na karku, a ich stan pozostawia sporo do życzenia. Do zakupu podchodźcie więc bardzo ostrożnie.
Naszym zdaniem: chodliwy towar
Samochody klasy średniej za 10-20 tys. zł cieszą się dużym popytem na rynku wtórnym. A skoro są chętni do zakupu, to i nie brakuje aut na rynku. Problem w tym, że znakomita większość kilkunastoletnich „A4-ek”, „trójek” czy Passatów to pojazdy w kiepskim stanie – odpicowane, z cofniętym licznikiem lub powypadkowe. Przed podjęciem decyzji o kupnie zalecamy więc ostrożność i wnikliwą weryfikację stanu konkretnego egzemplarza.
Wersja kombi ma większy rozstaw osi niż sedan i bardzo duży kufer – poj. 530-1850 l.
Polecany silnik: 1.9 CDTI t.diesel R4 8V, 120 KM, 280 Nm
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
Średnie spalanie: 5,7 l/100 km
Wiele aut ma skórzaną tapicerkę i bogate wyposażenie. Z minusów: mało miejsca na nogi z tyłu.
Polecany silnik: 2.5 benz. R6 24V, 192 KM, 245 Nm
Prędkość maksymalna: 240 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,3 s
Średnie spalanie: 8,9 l/100 km
Ładne kilkunastoletnie Audi nie czeka długo na nowego nabywcę, zwłaszcza gdy jest to „A4-ka” (choć A3 i A6 także szybko znajdują nowego właściciela). Dlaczego tak się dzieje? Po pierwsze, wiele osób postrzega ten model jako auto klasy premium – nie wstyd więc się w nim pokazać. Po drugie, można liczyć na szeroki wybór (różne silniki, rodzaje przeniesienia napędu, bogata oferta ogłoszeniowa), dobre wyposażenie i jakość wykończenia. Po trzecie (i najważniejsze!), koszty eksploatacji są naprawdę rozsądne, oczywiście, o ile nie kupicie zajeżdżonego auta. Audi A4 dzieli technikę z innymi modelami Grupy VW, naprawy więc są niedrogie, a dostęp do taniego serwisu – bardzo dobry. Najchętniej wybieranym typoszeregiem jest A4 B6 (lata 2000-04), którego ceny zaczynają się od 12 tys. zł, a kończą na niecałych 30 tys. zł.
Vectra C nie jest idealnym autem pod wieloma względami, ale to samochód o rozsądnych kosztach eksploatacji. Zwłaszcza jeśli wybierzecie wersję po modernizacji (2005 r.) i z dieslem 1.9 CDTI (pochodzi z Fiata) – jest bardziej dopracowana niż wcześniejsza, a silnik okazuje się trwały i tani w naprawach (szczególnie 8V). W ofercie trzy wersje nadwoziowe: liftback, sedan i kombi.
Bagażnik wersji kombi jest ustawny i ma poj. 495-1500 l (w sedanie – 475 l).
Polecany silnik: 1.9 TDI t.diesel R4 8V, 130 KM, 285-310 Nm
Prędkość maksymalna: 208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Średnie spalanie: 5,6 l/100 km
Mondeo z lat 2000-07 cieszy się zainteresowaniem na rynku przede wszystkim z powodu korzystnej relacji ceny do wieku. Egzemplarze z lat 2005-07 (po drugim liftingu) można kupić za 10-14 tys. zł. Zresztą amatorzy Forda klasy średniej powinni się interesować autami właśnie z tego okresu – wprowadzono w nich sporo zmian na plus, korzystniej prezentuje się też 2-litrowy diesel (konstrukcja Forda; w kolejnej generacji modelu zastąpiona udaną i cenioną 2-litrówką PSA). Samochód zbiera wiele pochwał za funkcjonalność – jest obszerny, oferuje wygodne fotele, a także duże bagażniki (szczególnie w kombi). Często dobre jest też wyposażenie. A wady? Przeciętna ogólna trwałość (choć ceny napraw są rozsądne), a także podatność na korozję.
Mondeo II to praktyczne auto i często dobrze wyposażone.
Polecany silnik: 2.0 benz. R4 16V, 145 KM, 190 Nm
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Średnie spalanie: 8,0 l/100 km
Lata płyną, a chętnych na Passata B5 nadal nie brakuje. Nie łudźcie się jednak, że za kilka tys. zł kupicie zadbany egzemplarz. Ceny aut w niezłym stanie zaczynają się od ok. 10 tys. zł, choć i one nie gwarantują spokojnej eksploatacji. Dlaczego więc ten model ma wzięcie? To pakowny samochód, tani w naprawach i prosty w budowie. Piętą achillesową Passata B5 jest trwałość zawieszenia.
Niezłe materiały, stonowany design – mimo upływu lat kokpit wygląda przyjemnie. Do codziennej jazdy polecamy: z benzyniaków silnik 1.8 Turbo, z turbodiesli – 1.9 TDI. Uwaga: dużo aut z drogą w naprawach skrzynią Multitronic! W mocniejszych wersjach – Tiptronic.
Polecany silnik: 1.9 TDI t.diesel R4 8V, 130 KM, 285-310 Nm
Prędkość maksymalna: 207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Średnie spalanie: 5,5 l/100 km
„Trójka” E46 nadal działa na emocje – jest chętnie kupowana, zwłaszcza przez osoby lubiące czerpać radość z prowadzenia auta. Do dynamicznej jazdy polecamy benzyniaki R6: 2.8 (M52) lub 2.5 i 3.0 (M54). To udane silniki, chwalone przez mechaników, choć sporo palą. Niezłą opinią cieszą się też benzynowe 2-litrówki, ale to zdroworozsądkowy wybór. Z diesli zdecydowanie warto postawić na motor 3.0 R6. Jeśli chodzi o ceny, to rozrzut jest duży – bazowe wersje można kupić za niecałe 10 tys. zł, a zadbane auta po liftingu z benzyniakiem 2.5 przeważnie kosztują ponad 20 tys. zł.