Dobra relacja ceny do wieku, zwrotność, niskie spalanie, a także prosta budowa, tanie części oraz rozsądne koszty obsługi – samochody klasy B mają bardzo dużo zalet. Do tego w ostatnich latach tak urosły, że coraz częściej są wybierane nie tylko przez singli i eksploatowane głównie w mieście, lecz także kupowane przez młode rodziny i wykorzystywane do dłuższych wyjazdów.
Małe auto to również niskie koszty eksploatacji? Nasze porównanie udowadnia, że nie zawsze!
Do naszego porównania wybraliśmy 5-drzwiowe wersje hatchback i silniki o mocy ok. 85 KM, które pozwalają już na dość sprawne przemieszczanie się w różnych warunkach. Założony budżet? Około 20 tys. zł, co oznacza zakup egzemplarza w wieku 6 lat, który – przynajmniej w teorii – powinien jeszcze jakiś czas posłużyć. A jak wygląda to w praktyce?
Opel Corsa D: trwała mechanika
Zacznijmy od Corsy. Czwarta generacja modelu (D) zadebiutowała w 2006 r. i trzeba przyznać, że Opel wykonał kawał dobrej roboty. Zaprojektował nieźle wyglądającego malucha z całkiem przestronną kabiną i sporym bagażnikiem (poj. 285-1050 l).
Wygospodarowanie dużego wnętrza udało się m.in. dzięki sporej długości (3999 mm) i dużemu rozstawowi osi (2511 mm; największy wśród porównywanych aut). Szkoda tylko, że proporcje pomiędzy przodem i tyłem są nieco zaburzone – miejsca dla kierowcy i pasażera siedzącego obok jest dużo, z tyłu wygląda to już mniej korzystnie, choć małe dzieci nie powinny narzekać. Można liczyć na niezłe wyposażenie wielu aut oraz dobre materiały wykończeniowe (szczególnie po liftingu w 2010 r.).
Dużo dobrego możemy też powiedzieć o 87-konnym benzyniaku 1.4 16V (oferowany w latach 2009-11), który zbiera wiele pochwał u mechaników. Ma łańcuchowy napęd rozrządu (trwalszy niż w wersjach 1.0 i 1.2), nie pali tak dużo oleju, jak odmiany z końca lat 90. XX w., i gdyby nie dość duża masa własna Corsy (waży blisko 1200 kg; to najcięższe auto w porównaniu), zapewniałby dobre osiągi i niskie spalanie. A tak są one po prostu przeciętne, mimo że to właśnie silnik małego Opla ma największą pojemność i najwyższą moc.
Drobny niesmak pozostawiają także wpadki jakościowe, na czele z korodującą maską w autach z lat 2010-12. Także koszty serwisu i niektórych napraw czasami okazują się wyższe, niż można by się spodziewać. Cena? Za Corsę 1.4 16V z 2010 r. przeważnie trzeba zapłacić od 19 do 21 tys. zł – wszystko zależy od poziomu wyposażenia, stanu i liczby przejechanych kilometrów. Czy to dużo? Tak, choć statystycznie jeszcze więcej (o ok. 1 tys. zł) trzeba zapłacić za Mazdę 2.
Mazda 2: solidne benzyniaki
„Dwójka” to naprawdę przyjemny samochód, który daje sporo zadowolenia z jazdy. Ma sprężyste podwozie, bezpośredni układ kierowniczy, a dzięki niewielkiej masie własnej (nieco ponad 1000 kg!) prowadzi się go niezwykle lekko, miło i przyjemnie. Zaowocowało to bardzo dobrymi czasami przyspieszenia (lepszymi niż obiecuje producent), a subiektywne odczucia podczas jazdy były jeszcze korzystniejsze (wydaje się, jakby porównywany benzyniak 1.3 miał o 10 KM więcej). Spalanie? Nie jest najniższe (poziom Corsy) – średnie ok. 6,5 l/100 km – choć też nie przesadnie wysokie.
Najsłabiej oceniamy walory użytkowe „dwójki”. Jej bagażnik jest wyraźnie mniejszy niż u konkurentów (poj. 250-787 l), także we wnętrzu znajdziecie po kilka centymetrów mniej przestrzeni na długość i szerokość (dotyczy głównie 2. rzędu siedzeń). Najważniejsze jednak, że „dwójka” z benzyniakiem 1.3 to trwały samochód, a najpoważniejsze zastrzeżenia dotyczą braków w zabezpieczeniu antykorozyjnym.
Fiesta ma odważny design
Może więc wybrać Fiestę VI? Ten samochód zaprojektowany z fantazją (widać to na zewnątrz i w kabinie) dzieli z Mazdą 2 niektóre podzespoły (m.in. płytę podłogową, silniki Diesla). Podobnie jak w „japonce”, siedzi się raczej sportowo (niżej niż w Skodzie czy Corsie). Do dużych prędkości prowokuje też układ jezdny (oceniamy go najwyżej!) – zapewnia świetny kompromis między sportem a komfortem.
Szkoda, że 82-konny benzyniak 1.25 nie pozwala wykorzystać potencjału podwozia (najgorsze czasy przyspieszenia i elastyczności), a do tego, gdy jedzie się ostrzej, motor zaczyna nieprzyjemnie hałasować i spalać spore ilości paliwa, choć średnie zużycie podczas testu wyniosło 6,3 l/100 km.
Niestety, podobnie jak „dwójka”, także Fiesta ma nieco mniejszy bagażnik od Corsy i Fabii, nieco mniej jest też miejsca w drugim rzędzie siedzeń, choć tu różnice okazują się niewielkie. Cena? Fiesta VI osiąga poziom Corsy D, choć ładne i zadbane egzemplarze z dobrym wyposażeniem, wyprodukowane w 2010 r., potrafią kosztować też 22 tys. zł.
Fabia: duży popyt na rynku
Podobnie wygląda ceny Fabii II po modernizacji (początek 2010 r.), ale co ciekawe, wersje z nowoczesnym silnikiem 1.2 TSI/86 KM kosztują czasem mniej niż ze starszym konstrukcyjnie 1.4 16V/86 KM, który po modernizacji pozostał na niektórych rynkach (m.in. polskim). Przypadek? Zdecydowanie nie! To efekt wielu potencjalnych problemów wersji 1.2 TSI (m.in. szybko rozciągający się łańcuch rozrządu, kłopoty z turbosprężarką, przypadki przepalenia uszczelki pod głowicą, awarie elektroniki sterującej). I choć podczas pomiarów testowych Fabia 1.2 TSI wypadła bardzo korzystnie (najniższe spalanie, najlepsze czasy przyspieszeń i elastyczności), trudno polecić ją z czystym sumieniem, i to mimo naprawdę dobrze rozplanowanego wnętrza (najwięcej miejsca z tyłu) i sporego bagażnika (poj. 300-1163 l). Zdecydowanie lepiej poszukać Fabii w wersji 1.4 16V.
Fiesta, Mazda 2, Corsa i Fabia - dane techniczne
Dane techniczne | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/16 | t.benz./R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1242 | 1349 | 1398 | 1197 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 82/5800 | 84/6000 | 87/5800 | 86/4800 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 114/4200 | 121/3500 | 130/4000 | 160/1500 |
Skrzynia biegów/napęd | 5b man./przedni | 5b man./przedni | 5b man./przedni | 5b man./przedni |
Hamulce przód/tył | tarczowe wentyl./bębnowe | tarczowe wentyl./bębnowe | tarczowe wentyl./bębnowe | tarczowe wentyl./tarczowe |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 3950/1722/1481 | 3920/1695/1475 | 3999/1713/1488 | 4000/1642/1498 |
Rozstaw osi (mm) | 2489 | 2490 | 2511 | 2451 |
Pojemność bagażnika (l) | 295-979 | 250-787 | 285-1050 | 300-1163 |
Osiągi (dane testowe) | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,4 (fabr. 13,3) s | 12,6 (fabr. 13,6) s | 12,7 (fabr. 12,5) s | 11,7 (fabr. 11,7) s |
Prędkość maksymalna | 168 km/h | 172 km/h | 176 km/h | 177 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 6,3 (fabr. 5,7) l/100 km | 6,5 (fabr. 5,1) l/100 km | 6,4 (fabr. 5,5) l/100 km | 6,2 (fabr. 5,2) l/100 km |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,5/10,4 m | 10,6/10,4 m | 10,6/10,6 m | 10,4/10,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 38,7/36,4 m | 36,1/36,2 m | 38,0/37,8 m | 36,7/37,0 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 60/69/74 dB (A) | 58/69/72 dB (A) | 58/65/71 dB (A) | 58/64/70 dB (A) |
Masa własna rzeczywista/ładowność | 1070/425 kg | 1024/461 kg | 1162/453 kg | 1124/447 kg |
Fiesta, Mazda 2, Corsa i Fabia - dane eksploatacyjne, ceny części
Eksploatacja | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Olej silnikowy | 5W-20 (3,8 l) | 5W-30 (3,9 l) | 5W-30 (4,0 l) | 5W-30 (3,6 l) |
Olej w manualnej skrzyni biegów | 75W-90 Synth. (2,3 l) | 75W-90 (3,0 l) | Opel 09 120 541 (1,6 l) | 75W Synth. (2,0 l) |
Płyn hamulcowy | Super DOT 4 (0,8 l) | DOT 4 (0,7 l) | DOT 4 (0,6 l) | DOT 4 (1,2 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glikolu (5,5 l) | płyn na bazie glikolu (5,2 l) | płyn na bazie glikolu (5,2 l) | płyn na bazie glikolu (7,7 l) |
Rozrząd | pasek | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Kiedy wymieniać? | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 20 tys. km lub co rok | co 20 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co rok | co 15 tys. km/long life lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu | co 160 tys. km lub 8 lat | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany | bez okresowej wymiany |
Ceny zamienników | Ford Fiesta | Mazda 2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
Filtr oleju/powietrza | od 21/53 zł | od 17/39 zł | od 17/38 zł | od 32/54 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) | od 120/300 zł | od 120/300 zł | od 110/280 zł | od 90/260 zł |
Amortyzatory przód/tył (kpl.) | od 420/380 zł | od 420/380 zł | od 400/320 zł | od 360/250 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) | od 480 zł | od 480 zł | od 320 zł | od 440 zł |
Reflektor/błotnik (przód) | od 490/147 zł | od 530/153 zł | od 391/128 zł | od 361/155 zł |
Moje rekomendacje?
Osobom, które na drugi plan spychają walory użytkowe, zdecydowanie polecam Mazdę 2 1.3 (jako alternatywę – Fiestę 1.25). Natomiast rodzinom – Corsę 1.4 lub Fabię, ale nie z silnikiem 1.2 TSI, tylko w wersji 1.4 16V/86 KM.
Galeria zdjęć
Corsa D nie jest już tak tania w serwisie i naprawach, jak poprzedniczka, ale nadal jej utrzymanie nie będzie drogie. Trwałość? Zadowalająca na tle klasowych rywali, szczególnie po modernizacji przeprowadzonej w 2010 r., choć trzeba pamiętać, że w latach 2010-12 auto zmagało się z problemem korozji maski. Odradzamy bazowy silnik 1.0 R3/60 i 65 KM – słaba dynamika, kultura pracy i przeciętna trwałość. Nieco korzystniej wypada odmiana 1.2, ale tak naprawdę do jazdy na co dzień najlepiej wybrać wersję 1.4 Twinport. Corsa z motorami 1.4T/120 KM (na rynku od 2012 r.) i 1.6T (w sportowych odmianach modelu) jest droga. Z diesli radzimy poszukać 1.7 CDTI (dobra dynamika i trwałość), choć małolitrażowa jednostka 1.3 CDTI w wersjach 90 i 95 KM (konstrukcja Fiata) także sprawdzi się w czasie spokojnej jazdy.
Kokpit robi dobre wrażenie. Na plus oceniamy: walory użytkowe kabiny (m.in. największy rozstaw osi wśród porównywanych aut), dobrą jakość wykończenia (jak na samochód klasy B), a także niezłe wyposażenie wielu egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym.
Rdzewieją (od wewnątrz) pokrywy silnika (auta z lat 2010-12), odklejają się wkłady lusterek, przypadki zalania skrzynek z bezpiecznikami (dotyczy aut sprzed liftingu), zawodzi kaseta zapłonowa (benzyniaki 1.0 i 1.2), czasami niedomaga panel automatycznej klimatyzacji, awarie sterownika skrzyni Easytronic, problemy z łańcuchami rozrządu (1.0 i 1.3 CDTI). Usterki turbosprężarki do 2010 r. i nieszczelności pompy wysokiego ciśnienia (1.3 CDTI), kłopoty z DPF-em (1.7 CDTI).
Opel Corsa D - polecane wersje: 1.2, 1.4 i 1.7 CDTi Opel Corsa D - to nam się podoba: dobra ogólna trwałość mechaniki, przestronna kabina, dość wysoki komfort jazdy, duży wybór zamienników, dobra współpraca z LPG – silniki: 1.2, 1.4 oraz 1.4T. Opel Corsa D - to nam się nie podoba: dość słabe osiągi i przeciętna trwałość wersji 1.0 R3, sporo poflotowych egzemplarzy, przypadki korozji maski w Corsach D z lat 2010-12.
Druga odsłona Mazdy 2 to dopracowane auto, w którym znajdziecie wiele techniki zapożyczonej od Forda. „Dwójkę” zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co porównywaną Fiestę VI. Także niektóre silniki zapożyczono od producenta z Kolonii. Efekt? Nieźle wyglądający mały samochód z dość sporym wnętrzem (oczywiście, jak na klasę B) i dobrym zachowaniem na drodze. Do tego serwis i potencjalne naprawy da się przeprowadzić za rozsądne pieniądze, choć jeśli ktoś myśli, że większość elementów jest współzamienna z Fordem, może się zawieść. Zdecydowanie polecamy oba benzyniaki (1.3 i 1.5 – jednostki Mazdy). Na rynku dominują wersje 1.3 – warto rozejrzeć się za mocniejszymi odmianami 84 lub 86 KM (zadowalająca dynamika, rozsądne spalanie). Diesle 1.4 i 1.6 (konstrukcje PSA – pochodzą z palety Forda) występują rzadziej niż bazowy benzyniak, ale jeśli są w dobrym stanie, mają też pewny i nieduży przebieg, to można się nimi zainteresować. Trwałość? W wersji benzynowej to nasz faworyt, bo oprócz kłopotów z korozją poważniejsze problemy zdarzają się raczej rzadko.
Kokpit może nie tak wystrzałowy, jak w Fieście, ale też może się podobać.
Problemy z korozją podwozia, przeciętna trwałość lakieru (cienka warstwa podatna na zarysowania), przypadki niedomykających się klapek wlewu paliwa, stuki w okolicy bagażnika, skrzypienia w kabinie, awarie centralnego zamka (błędne komunikaty z kluczyka), niedomagania zamka bagażnika i elektr. sterowanych szyb, przeciętna trwałość przekładni kierowniczej. W dieslach: awarie świec żarowych, niedomagania układu wtryskowego, turbosprężarek i wycieki oleju. Podczas zakupu sprawdźcie też stan przegubów i czy nie huczą łożyska.
Mazda 2 II - polecane wersje: 1.3, 1.5 i 1.6 CD Mazda 2 II - to nam się podoba: dobra ogólna trwałość modelu, szczególnie w wersjach z silnikami benzynowymi, niezłe jakość wykonania oraz wyposażenie wielu aut. Mazda 2 II - to nam się nie podoba: stosunkowo wysoka cena zakupu, drogie niektóre części w ASO, dość cienki lakier, podatny na zarysowania, przeciętny wybór na rynku wtórnym.
Warta zainteresowania propozycja wśród kilkuletnich aut segmentu B – atrakcyjny wygląd, dobre walory użytkowe i niezbyt kosztowna eksploatacja. Dobre opinie zbiera zawieszenie, które okazuje się nie tylko całkiem trwałe, lecz także pewne podczas jazdy. Spośród silników benzynowych najrozsądniejszym wyborem, zarówno jeśli chodzi o niezawodność, jak i koszty serwisu, są sprawdzone odmiany 1.25 i 1.4. Nieco gorzej pod względem trwałości wypada wersja 1.6 Ti-VCT. Motor 1.0T R3 (EcoBoost) pod maskę trafił przy okazji liftingu (2012 r.) i wcale mało nie pali. Z diesli (PSA) na pierwszym miejscu stawiamy odmianę 1.6 TDCi (ma kilka wad, ale to solidny napęd), następnie – 1.4 TDCi. Debiutujący w 2012 r. diesel 1.5 rzadko pojawia się w ofertach. Na plus: dobra relacja ceny do wieku.
Kokpit ma ciekawy design. Z przodu jest dość wygodnie, z tyłu już nieco mniej. Pochwalić trzeba też: wyposażenie (w wielu autach jest naprawdę dobre!) oraz niezły montaż kabiny. Kufer? Ma prawie 300 l – przyzwoita wartość na tle konkurentów. Gorzej prezentują się materiały wykończeniowe – twarde i niezbyt przyjemne w dotyku.
Zdarza się korozja na tylnej klapie, rdza czasami występuje pod uszczelkami, zacina się panel sterowania ogrzewaniem, niedomaga instalacja elektryczna (np. problemy z uruchomieniem silnika, radiem, centralnym zamkiem). Zawodzi przełącznik świateł awaryjnych, awarie pomp cieczy chłodzącej w benzyniakach 1.25 i 1.4, kłopoty z głowicą w przypadku zasilania LPG, w dieslach: problemy z osprzętem i filtrem cząstek stałych, pocący się uszczelniacz prawej półosi.
Ford Fiesta VI - polecane wersje: 1.25, 1.4 i 1.6 TDCi Ford Fiesta VI - to nam się podoba: dobry stosunek ceny do wieku, atrakcyjny wygląd, bogate wyposażenie wielu egzemplarzy, niedrogi serwis (części i robocizna), dobre własności jezdne. Ford Fiesta VI - to nam się nie podoba: przeciętna dynamika popularnych benzyniaków, słaba współpraca z instalacją LPG, przypadki korozji klapy bagażnika.
Fabia II ma wzięcie na rynku wtórnym. Kusi rozsądnie zagospodarowaną kabiną, dużym bagażnikiem (w porównywanej wersji hatchback poj. 300-1163 l), szeroką paletą silników, a przede wszystkim niskimi kosztami eksploatacji. Niezła jest też trwałość, choć kilka wpadek się przydarzyło. Także niektóre silniki zaliczamy do jednostek wysokiego ryzyka. Generalnie motory sprzed modernizacji (2010 r.) są powszechnie uznawane za nieskomplikowane i cieszą się opinią mało awaryjnych. Spośród bazowych wersji zdecydowanie polecamy 1.4 16V/86 KM. Natomiast wśród diesli (1.4 i 1.9 TDI) z lat 2007-10 radzimy rozejrzeć się za wersją 1.9 TDI (105 KM), choć trzeba uważać na serię o oznaczeniu BXE (w latach 2007-08 montowano panewki o słabej jakości). Pod maską Fabii po liftingu znalazły się downsizingowe benzyniaki 1.2 i 1.4 TSI (niestety, z czasem dopadają je poważne kłopoty – częstsze w 1.2 TSI), dlatego warto rozejrzeć się za odmianami 1.4 16V (pozostała w ofercie na niektórych rynkach) oraz 1.6 16V/105 KM. Z diesli w nowszych Fabiach polecamy 1.6 TDI, najlepiej o mocy 105 KM.
Deska rozdzielcza ma zachowawczy styl, jest nieźle wykonana i ma pojemne schowki.
Pęknięcia uchwytów tylnej półki, przecieki w kratce wentylacyjnej pod tylnym zderzakiem, trzeszczące ograniczniki drzwi, nieszczelności w kabinie. Uszkodzenia cewek zapłonowych (1.2 HTP) i wentylatora dmuchawy (głośna praca). Wysokie zużycie oleju i luz osiowy na wale korbowym (1.4 TDI), awarie PD (1.9 TDI), nietrwałe łańcuch rozrządu i turbosprężarka (TSI), przepalona uszczelka pod głowicą (1.2 TSI), usterki sterowania dwusprzęgłową skrzynią DSG.
Skoda Fabia II - polecane wersje: 1.4, 1.6 oraz 1.6 i 1.9 TDI Skoda Fabia II - to nam się podoba: duże wybór i popyt na rynku wtórnym, dobra trwałość aut z polecanymi silnikami, obszerne wnętrze, duży bagażnik, łatwo dostępne i niedrogie zamienniki. Skoda Fabia II - to nam się nie podoba: problematyczne wersje 1.2 HTP, TSI oraz 1.4 TDI, wiele odpicowanych samochodów pofirmowych, stosunkowo wysoka cena zakupu.