- Nowy Duster to obecnie najchętniej wybierany nowy samochód przez klientów indywidualnych w Polsce
- Samochód kosztuje już od 39 900 zł, a w najbogatszej wersji - od 57 900 zł
- Przez pół roku bedziemy testować wariant z wolnossącym benzyniakiem i napędem na przednie koła
Gdy w lutym bieżącego roku opublikowaliśmy pierwszy test Dustera 2. generacji w wersji 1.2 TCe 4x4, byliśmy pod dużym wrażeniem wprowadzonych zmian i wróżyliśmy mu sukces. Wystarczyło kilka miesięcy, żeby nasze przewidywania się potwierdziły. Nowy Duster sprzedaje się jeszcze lepiej niż poprzednik. W czerwcu br. znalazł o ponad 40 proc. więcej nabywców indywidualnych niż pierwsza generacja w analogicznym miesiącu ubiegłego roku, dzięki czemu bez trudu utrzymał pozycję najchętniej kupowanego SUV-a w Polsce.
Dobrą wiadomość mamy też dla tych, którzy lubią często zmieniać samochody. Duster ma w swojej klasie najniższą utratę wartości – po 3 latach eksploatacji i przebiegu 60 tys. km wynosi zaledwie 38,3 proc., czym pokonuje w tej konkurencji takie auta, jak Nissan Qashqai czy Toyota RAV4 (oba 40,6 proc.). Mało tego – Eurotax potwierdza, że Duster to auto szybko zbywalne na rynku wtórnym.
Wiemy już, że nowy SUV Dacii to udane auto, ale chcielibyśmy też wiedzieć, jak się sprawdza w dłuższym okresie eksploatacji. Dlatego postanowiliśmy pojeździć nim przez 6 miesięcy. Do testu, w którym planujemy przejechać ok. 30 tys. km, zamówiliśmy najczęściej wybieraną przez klientów wersję z wolnossącym benzynowym silnikiem 1.6 SCe S&S o mocy 115 KM i napędem na przednią oś.
Dacia Duster 1.6 SCe - supertanio tylko w folderze
To podstawowa konfiguracja napędu, a to oznacza, że Dustera w tej wersji można nabyć już od 39 900 zł. Przyznamy, że to niezwykle atrakcyjna propozycja, ale czy na pewno? Rzut oka w cennik i nasz zachwyt nieco słabnie. W podstawowej wersji Access nie dość, że brakuje klimatyzacji, to w dodatku nie ma możliwości jej domówienia. Podobnie ma się rzecz z fabrycznym radiem i wieloma elementami. Ewidentnie zadaniem tej wersji jest ściągnięcie klienta do salonu. Tak naprawdę sensownie można zastanawiać się nad zakupem drugiej w kolejności odmiany Essential, której ceny rozpoczynają się od 46 900 zł (czyli aż o 7000 zł droższej).
Ale uwaga, i w niej napotkamy mały haczyk, czyli dopłatę za klimatyzację manualną. Brak tego elementu w naszym klimacie obniża komfort eksploatacji, a ponadto może utrudnić późniejszą odsprzedaż. Ponieważ nie wyobrażamy sobie zakupu nowego auta bez klimy, cena wersji Essential rośnie do 49 400 zł (o 9500 zł w stosunku do bazowej odmiany Access). Może więc opłaca się wybrać kolejną wersję Comfort, która ma na pokładzie seryjną klimę? Kosztuje 52 600 zł, czyli o 3200 zł więcej od stopień niższej Essential, ale ma w standardzie tempomat (przydatny dla tych, którzy często korzystają z autostrad), światła przeciwmgłowe (dla często opuszczających miejskie rewiry), skórzaną gałkę biegów i kierownicy (dla lubiących namiastkę luksusu).
Dacia Duster 1.6 SCe - dla kogo topowa wersja?
I choć importer Dacii dostarczył nam do testu najbogatszą wersję Prestige (cena od 57 900 zł), a w dodatku wzbogacił ją w niemal wszystko, co się da, oprócz skórzanej tapicerki (cena wzrosła do 64 600 zł), to uważamy, że optymalny wariant wyposażeniowy w Dusterze to odmiana Comfort.
W kwestii silników klienci też nie mają łatwego wyboru. Z oferty szybko zniknęła testowana przez nas w lutym jednostka 1.2 TCe/125 KM. Można więc wybierać spośród diesli 1.5 dCi (90 i 110 KM), ale to drogie i ryzykowne warianty. Pozostaje więc bazowy silnik 1.6, pochodzący z Nissana. Czy udany? O tym w następnym odcinku.
Dacia Duster 1.6 SCe - to nam się podoba
Atrakcyjna cena, 3 lata gwarancji, pewne prowadzenie, cichy silnik, duży kufer, komfort.
Dacia Duster 1.6 SCe - to nam się nie podoba
Ciasnota z tyłu, niewygodne klamki zewn., słaba elastyczność na 5. biegu, spasowanie wykładzin w kufrze.
Dacia Duster 1.6 SCe - naszym zdaniem
Dużo miejsca poświęciliśmy wyborowi optymalnej wersji. Tak, to był celowy zabieg, bo chcieliśmy pokazać, z jakimi problemami w salonach borykają się klienci indywidualni. Foldery kuszą niską ceną, a gdy chcemy kupić tanio auto, to rzeczywistość okazuje się inna od założeń!
Dacia Duster 1.6 SCe - dane echniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 115 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 156 Nm/4000 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Hamulce (przednie/tylne) | tarczowe/bębnowe |
Średnie spalanie wg producenta | 6,6 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Skrzynia biegów | ręczna 5-biegowa |
Napęd | na przednie koła |
Długość/szerokość/wysokość | 4341/1804/1693 mm |
Rozstaw osi | 2674 mm |
Pojemność bagażnika | 445-1478 l |
Masa rzeczywista/ładowność | 1262 kg/450 kg |
Prześwit | 210 mm |
Kąt natarcia/zejścia | 30 st./34 st. |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata (100 tys. km)/6 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena podstawowa testowanej wersji | 57 900 zł |
Cena testowanego auta | 64 600 zł |
Galeria zdjęć
Na tylnej kanapie ilość miejsca nad głową jest wystarczająca, ale przydałoby się kilka dodatkowych centymetrów na wysokości kolan.
Ilość paliwa i temperatura cieczy chłodzącej na ekranie komputera pokładowego.
Dla tych, co mają czas i cierpliwość, Dacia przygotowała program pomagający jeździć oszczędnie.
Za napęd 4x4 trzeba dopłacić 6500 zł. Polepsza on właściwości terenowe, ale tracimy na dynamice i pojemności kufra.
Nowa Dacia Duster w bazowej wersji kosztuje od niespełna 40 tys. zł.
Fotele są sprężyste i dobrze wyprofilowane. Sprawdzają się także podczas dłuższych tras. Szkoda, że składany podłokietnik nie ma regulacji wysokości
Tempomat z ogranicznikiem prędkości i czujnik martwego pola to elementy seryjne w wersji Prestige (57 900 zł).
Dynamikę poprawiłyby krótsza „piątka” i dodatkowy, szósty bieg
W nowym Dusterze jest montowany silnik Nissana 1.6/115 KM. Nie zachwyca osiągami, jest za to cichy.
Do wykończenia kokpitu użyto twardych tworzyw, niezbyt ładnie pachnących po nagrzaniu wnętrza. Ale nie mamy zastrzeżeń co do ich spasowania oraz łatwości obsługi systemów pokładowych
W wersji Prestige mamy seryjną kamerę cofania. Za dopłatą 1100 zł możemy dokupić śledzenie widoku z każdej strony pojazdu.
o testu, w którym planujemy przejechać ok. 30 tys. km, zamówiliśmy najczęściej wybieraną przez klientów wersję z wolnossącym benzynowym silnikiem 1.6 SCe S&S o mocy 115 KM i napędem na przednią oś.
Podstawowa wersja Dustera nie ma fabrycznego radia. Topowa (Prestige) ma system multimedialny z nawigacją.
Dwie pierwsze wersje z cennika nie mają klimy manualnej. Seryjnie występuje od Comfort (52 600 zł). W Prestige automatyczna wymaga dopłaty 1300 zł.
Pojemny bagażnik(445 l), ale po złożeniu oparć powstaje próg. Koło dojazdowe (400 zł) jest dostępne od podwozia.
W czerwcu tego roku Duster był najczęściej kupowanym autem przez klientów indywidualnych.