- Nowy Duster to obecnie najchętniej wybierany nowy samochód przez klientów indywidualnych w Polsce
- Samochód kosztuje już od 39 900 zł, a w najbogatszej wersji - od 57 900 zł
- Przez pół roku bedziemy testować wariant z wolnossącym benzyniakiem i napędem na przednie koła
Gdy w lutym bieżącego roku opublikowaliśmy pierwszy test Dustera 2. generacji w wersji 1.2 TCe 4x4, byliśmy pod dużym wrażeniem wprowadzonych zmian i wróżyliśmy mu sukces. Wystarczyło kilka miesięcy, żeby nasze przewidywania się potwierdziły. Nowy Duster sprzedaje się jeszcze lepiej niż poprzednik. W czerwcu br. znalazł o ponad 40 proc. więcej nabywców indywidualnych niż pierwsza generacja w analogicznym miesiącu ubiegłego roku, dzięki czemu bez trudu utrzymał pozycję najchętniej kupowanego SUV-a w Polsce.
Dobrą wiadomość mamy też dla tych, którzy lubią często zmieniać samochody. Duster ma w swojej klasie najniższą utratę wartości – po 3 latach eksploatacji i przebiegu 60 tys. km wynosi zaledwie 38,3 proc., czym pokonuje w tej konkurencji takie auta, jak Nissan Qashqai czy Toyota RAV4 (oba 40,6 proc.). Mało tego – Eurotax potwierdza, że Duster to auto szybko zbywalne na rynku wtórnym.
Wiemy już, że nowy SUV Dacii to udane auto, ale chcielibyśmy też wiedzieć, jak się sprawdza w dłuższym okresie eksploatacji. Dlatego postanowiliśmy pojeździć nim przez 6 miesięcy. Do testu, w którym planujemy przejechać ok. 30 tys. km, zamówiliśmy najczęściej wybieraną przez klientów wersję z wolnossącym benzynowym silnikiem 1.6 SCe S&S o mocy 115 KM i napędem na przednią oś.
Dacia Duster 1.6 SCe - supertanio tylko w folderze
To podstawowa konfiguracja napędu, a to oznacza, że Dustera w tej wersji można nabyć już od 39 900 zł. Przyznamy, że to niezwykle atrakcyjna propozycja, ale czy na pewno? Rzut oka w cennik i nasz zachwyt nieco słabnie. W podstawowej wersji Access nie dość, że brakuje klimatyzacji, to w dodatku nie ma możliwości jej domówienia. Podobnie ma się rzecz z fabrycznym radiem i wieloma elementami. Ewidentnie zadaniem tej wersji jest ściągnięcie klienta do salonu. Tak naprawdę sensownie można zastanawiać się nad zakupem drugiej w kolejności odmiany Essential, której ceny rozpoczynają się od 46 900 zł (czyli aż o 7000 zł droższej).
Ale uwaga, i w niej napotkamy mały haczyk, czyli dopłatę za klimatyzację manualną. Brak tego elementu w naszym klimacie obniża komfort eksploatacji, a ponadto może utrudnić późniejszą odsprzedaż. Ponieważ nie wyobrażamy sobie zakupu nowego auta bez klimy, cena wersji Essential rośnie do 49 400 zł (o 9500 zł w stosunku do bazowej odmiany Access). Może więc opłaca się wybrać kolejną wersję Comfort, która ma na pokładzie seryjną klimę? Kosztuje 52 600 zł, czyli o 3200 zł więcej od stopień niższej Essential, ale ma w standardzie tempomat (przydatny dla tych, którzy często korzystają z autostrad), światła przeciwmgłowe (dla często opuszczających miejskie rewiry), skórzaną gałkę biegów i kierownicy (dla lubiących namiastkę luksusu).
Dacia Duster 1.6 SCe - dla kogo topowa wersja?
I choć importer Dacii dostarczył nam do testu najbogatszą wersję Prestige (cena od 57 900 zł), a w dodatku wzbogacił ją w niemal wszystko, co się da, oprócz skórzanej tapicerki (cena wzrosła do 64 600 zł), to uważamy, że optymalny wariant wyposażeniowy w Dusterze to odmiana Comfort.
W kwestii silników klienci też nie mają łatwego wyboru. Z oferty szybko zniknęła testowana przez nas w lutym jednostka 1.2 TCe/125 KM. Można więc wybierać spośród diesli 1.5 dCi (90 i 110 KM), ale to drogie i ryzykowne warianty. Pozostaje więc bazowy silnik 1.6, pochodzący z Nissana. Czy udany? O tym w następnym odcinku.
Dacia Duster 1.6 SCe - to nam się podoba
Atrakcyjna cena, 3 lata gwarancji, pewne prowadzenie, cichy silnik, duży kufer, komfort.
Dacia Duster 1.6 SCe - to nam się nie podoba
Ciasnota z tyłu, niewygodne klamki zewn., słaba elastyczność na 5. biegu, spasowanie wykładzin w kufrze.
Dacia Duster 1.6 SCe - naszym zdaniem
Dużo miejsca poświęciliśmy wyborowi optymalnej wersji. Tak, to był celowy zabieg, bo chcieliśmy pokazać, z jakimi problemami w salonach borykają się klienci indywidualni. Foldery kuszą niską ceną, a gdy chcemy kupić tanio auto, to rzeczywistość okazuje się inna od założeń!
Dacia Duster 1.6 SCe - dane echniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy/R4/16 |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 115 KM/5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 156 Nm/4000 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s |
Prędkość maksymalna | 172 km/h |
Hamulce (przednie/tylne) | tarczowe/bębnowe |
Średnie spalanie wg producenta | 6,6 l/100 km |
Pojemność zbiornika paliwa | 50 l |
Skrzynia biegów | ręczna 5-biegowa |
Napęd | na przednie koła |
Długość/szerokość/wysokość | 4341/1804/1693 mm |
Rozstaw osi | 2674 mm |
Pojemność bagażnika | 445-1478 l |
Masa rzeczywista/ładowność | 1262 kg/450 kg |
Prześwit | 210 mm |
Kąt natarcia/zejścia | 30 st./34 st. |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 3 lata (100 tys. km)/6 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena podstawowa testowanej wersji | 57 900 zł |
Cena testowanego auta | 64 600 zł |