Auto Świat Używane Testy długodystansowe Dacia Duster 1.6 SCe - test długodystansowy cz.1

Dacia Duster 1.6 SCe - test długodystansowy cz.1

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

W czerwcu tego roku Duster był najczęściej kupowanym autem przez klientów indywidualnych. Rozpoczynamy jego 6-miesięczny test z popularnym silnikiem

Dacia Duster 1.6 SCe 2WD Prestige
Zobacz galerię (20)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Dacia Duster 1.6 SCe 2WD Prestige
  • Nowy Duster to obecnie najchętniej wybierany nowy samochód przez klientów indywidualnych w Polsce
  • Samochód kosztuje już od 39 900 zł, a w najbogatszej wersji - od 57 900 zł
  • Przez pół roku bedziemy testować wariant z wolnossącym benzyniakiem i napędem na przednie koła

Gdy w lutym bieżącego roku opublikowaliśmy pierwszy test Dustera 2. generacji w wersji 1.2 TCe 4x4, byliśmy pod dużym wrażeniem wprowadzonych zmian i wróżyliśmy mu sukces. Wystarczyło kilka miesięcy, żeby nasze przewidywania się potwierdziły. Nowy Duster sprzedaje się jeszcze lepiej niż poprzednik. W czerwcu br. znalazł o ponad 40 proc. więcej nabywców indywidualnych niż pierwsza generacja w analogicznym miesiącu ubiegłego roku, dzięki czemu bez trudu utrzymał pozycję najchętniej kupowanego SUV-a w Polsce.

Dobrą wiadomość mamy też dla tych, którzy lubią często zmieniać samochody. Duster ma w swojej klasie najniższą utratę wartości – po 3 latach eksploatacji i przebiegu 60 tys. km wynosi zaledwie 38,3 proc., czym pokonuje w tej konkurencji takie auta, jak Nissan Qashqai czy Toyota RAV4 (oba 40,6 proc.). Mało tego – Eurotax potwierdza, że Duster to auto szybko zbywalne na rynku wtórnym.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wiemy już, że nowy SUV Dacii to udane auto, ale chcielibyśmy też wiedzieć, jak się sprawdza w dłuższym okresie eksploatacji. Dlatego postanowiliśmy pojeździć nim przez 6 miesięcy. Do testu, w którym planujemy przejechać ok. 30 tys. km, zamówiliśmy najczęściej wybieraną przez klientów wersję z wolnossącym benzynowym silnikiem 1.6 SCe S&S o mocy 115 KM i napędem na przednią oś.

Dacia Duster 1.6 SCe - supertanio tylko w folderze

To podstawowa konfiguracja napędu, a to oznacza, że Dustera w tej wersji można nabyć już od 39 900 zł. Przyznamy, że to niezwykle atrakcyjna propozycja, ale czy na pewno? Rzut oka w cennik i nasz zachwyt nieco słabnie. W podstawowej wersji Access nie dość, że brakuje klimatyzacji, to w dodatku nie ma możliwości jej domówienia. Podobnie ma się rzecz z fabrycznym radiem i wieloma elementami. Ewidentnie zadaniem tej wersji jest ściągnięcie klienta do salonu. Tak naprawdę sensownie można zastanawiać się nad zakupem drugiej w kolejności odmiany Essential, której ceny rozpoczynają się od 46 900 zł (czyli aż o 7000 zł droższej).

Dacia Duster 1.6 SCe 2WD Prestige
Dacia Duster 1.6 SCe 2WD PrestigeŻródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki

Ale uwaga, i w niej napotkamy mały haczyk, czyli dopłatę za klimatyzację manualną. Brak tego elementu w naszym klimacie obniża komfort eksploatacji, a ponadto może utrudnić późniejszą odsprzedaż. Ponieważ nie wyobrażamy sobie zakupu nowego auta bez klimy, cena wersji Essential rośnie do 49 400 zł (o 9500 zł w stosunku do bazowej odmiany Access). Może więc opłaca się wybrać kolejną wersję Comfort, która ma na pokładzie seryjną klimę? Kosztuje 52 600 zł, czyli o 3200 zł więcej od stopień niższej Essential, ale ma w standardzie tempomat (przydatny dla tych, którzy często korzystają z autostrad), światła przeciwmgłowe (dla często opuszczających miejskie rewiry), skórzaną gałkę biegów i kierownicy (dla lubiących namiastkę luksusu).

Dacia Duster 1.6 SCe - dla kogo topowa wersja?

I choć importer Dacii dostarczył nam do testu najbogatszą wersję Prestige (cena od 57 900 zł), a w dodatku wzbogacił ją w niemal wszystko, co się da, oprócz skórzanej tapicerki (cena wzrosła do 64 600 zł), to uważamy, że optymalny wariant wyposażeniowy w Dusterze to odmiana Comfort.

W kwestii silników klienci też nie mają łatwego wyboru. Z oferty szybko zniknęła testowana przez nas w lutym jednostka 1.2 TCe/125 KM. Można więc wybierać spośród diesli 1.5 dCi (90 i 110 KM), ale to drogie i ryzykowne warianty. Pozostaje więc bazowy silnik 1.6, pochodzący z Nissana. Czy udany? O tym w następnym odcinku.

Dacia Duster 1.6 SCe - to nam się podoba

Atrakcyjna cena, 3 lata gwarancji, pewne prowadzenie, cichy silnik, duży kufer, komfort.

Dacia Duster 1.6 SCe - to nam się nie podoba

Ciasnota z tyłu, niewygodne klamki zewn., słaba elastyczność na 5. biegu, spasowanie wykładzin w kufrze.

Dacia Duster 1.6 SCe - naszym zdaniem

Dużo miejsca poświęciliśmy wyborowi optymalnej wersji. Tak, to był celowy zabieg, bo chcieliśmy pokazać, z jakimi problemami w salonach borykają się klienci indywidualni. Foldery kuszą niską ceną, a gdy chcemy kupić tanio auto, to rzeczywistość okazuje się inna od założeń!

Dacia Duster 1.6 SCe - dane echniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy/R4/16
Pojemność skokowa1598 cm3
Moc maksymalna115 KM/5500 obr./min
Maks. moment obrotowy156 Nm/4000 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h11,9 s
Prędkość maksymalna172 km/h
Hamulce (przednie/tylne)tarczowe/bębnowe
Średnie spalanie wg producenta6,6 l/100 km
Pojemność zbiornika paliwa50 l
Skrzynia biegówręczna 5-biegowa
Napędna przednie koła
Długość/szerokość/wysokość4341/1804/1693 mm
Rozstaw osi2674 mm
Pojemność bagażnika445-1478 l
Masa rzeczywista/ładowność1262 kg/450 kg
Prześwit210 mm
Kąt natarcia/zejścia30 st./34 st.
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna3 lata (100 tys. km)/6 lat
Przeglądyco 20 tys. km lub rok
Cena podstawowa testowanej wersji57 900 zł
Cena testowanego auta64 600 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków