Audi RS4 z przebiegiem 100 tys. km nie ma prawie żadnych śladów zużycia wnętrza. Wyjątkiem są zagięcia na fotelach, choć można to wytłumaczyć bardzo intensywną eksploatacją i częstymi zmianami kierowcy
Jak zwykle w przypadku naszych długodystansowców, RS4 również rozłożyliśmy na części pierwsze. Stanem części byliśmy zaskoczeni podobnie jak w przypadku niedawno opisywanego długodystansowego BMW M3
Audi trafiło do redakcyjnego garażu 27 maja 2020 r. i gdy tylko jego poczwórnie zakończony układ wydechowy zagrał swoją symfonię, większości z nas ugięły się kolana. Dźwięk jest czysty i rasowy, w zależności od trybu Audi albo złowrogo ryczy, albo basowo pomrukuje. Jasne, kiedyś – w czasach wolnossących "V8-ek" i braku filtrów cząstek – RS 4 potrafiło brzmieć jeszcze lepiej, ale uwierzcie nam, że jak na dźwięk strojony pod normy spalin i hałasu jest naprawdę dobrze. Poza tym we wnętrzu niezależnie od prędkości zawsze jest na tyle cicho, że da się swobodnie rozmawiać.
Po pierwszych kilometrach za obszytym alcantarą kółkiem w naszych głowach kołatało jedno, na dodatek dość istotne pytanie: czy to jeszcze kombi, czy już samochód sportowy? Odpowiedź jest prosta: obie te rzeczy naraz! Jako kombi RS 4 sprawdzało się zaskakująco dobrze, bo bez problemu radziło sobie np. wtedy, gdy ekipę filmową plus sprzęt należało sprawnie dostarczyć na sesję na tor Lausitzring. Albo wtedy, gdy czteroosobowa załoga wybierała się do Włoch na coroczną edycję konkursu Złota Kierownica. Jakość wykonania? Wyśmienita. Materiały? Pasują do metki "premium".
Audi RS 4 Avant – cena robi wrażenie, ale...
Audi RS 4 AvantŹródło: Auto Świat / Auto Bild
Nawet po 100 tys. km w kabinie nie było widać niemal żadnych oznak zużycia, dobrze wypadły np. bardzo solidne i "tłuste" wykładziny w bagażniku – mało który producent daje takie w kabinie. I jeśli mielibyśmy się do czegoś przyczepić, byłoby to widoczne już pod koniec testu lekkie zagniecenie/fałdy na przednich fotelach. No, ale auto często zmieniało kierowców. I pasażerów. W tym miejscu warto jeszcze na chwilę wrócić do kwestii kosztów, bo w tak drogim samochodzie jakość z definicji musi być wysoka. W chwili rozpoczynania testu za topową odmianę swojego kombi Audi życzyło sobie 411 800 zł, zaś nasz egzemplarz po doposażeniu niebezpiecznie zbliżył się do... 600 000 zł.
Audi RS 4 Avant – jak on brzmi, jak przyspiesza
Audi RS 4 AvantŹródło: Auto Świat / Auto Bild
Pora jednak na przyjemniejsze liczby. Podwójnie doładowany benzyniak 2.9 V6 napędza ten nielekki samochód z zaskakującą lekkością i świetnie sprawdza się w roli towarzysza codziennych podróży. Niecałe 4 sekundy mijają od czasu ruszenia z miejsca do chwili, gdy sprzęt pomiarowy pokazuje wartość 100 km/h. Prędkość maksymalna, istotna głównie ze względu na wyprawy na tor i niemieckie autostrady, to równe 280 km/h, zaś maksymalny moment na poziomie 600 Nm pozwala w każdej chwili i z niemal dowolnej prędkości szybko znikać za horyzontem. Do tego sprawny napęd na obie osie (torsen!), a także świetnie działający ośmiobiegowy automat – bez dwóch zdań, RS 4 miało w redakcji oddaną grupę fanów (w zasadzie cały zespół), którzy podbierali sobie to niebieskie cudeńko w zasadzie przy każdej okazji.
Audi RS 4 – koszty
Średnie zużycie benzyny? Z jednej strony wynik z całych 100 tys. km wydaje się wysoki (12,2 l/100 km), z drugiej – to nie jest auto do spokojnej jazdy. Jeśli ma być przyjemnie, to i spalanie musi być odpowiednie. Dość powiedzieć, że żwawe przejażdżki niemiecką autostradą z gazem w podłodze swobodnie oznaczają wynik na poziomie 20 l/100 km. Szkoda tylko, że bak jest tak mały (58 l), bo czasem zdarzało się i tak, że musieliśmy tankować co każde 250 km (!).
Niestety, i czas, i kilometry szybko zleciały. Choć chcieliśmy ten moment odsunąć od siebie, to jednak końcowego demontażu nie dało się uniknąć. Tak samo jak smutnych min w redakcji. Niewesoło zrobiło się też w chwili, gdy sprawdziliśmy wyniki z końcowych pomiarów, ponieważ – ku naszemu zdumieniu – okazało się, że droga hamowania ze 100 km/h znacząco, bo aż o 5 m, wzrosła w stosunku do pomiarów przeprowadzonych na początku testu. Czyżby jakiś problem z drogimi ceramicznymi hamulcami? Na szczęście nie. Jak się okazało, była to kwestia już dość mocno zjechanych opon. Nasza wielka wina, bo przed końcem testu nie chcieliśmy się wykosztować i zainwestować sporo pieniędzy w 20-calowe letnie opony z indeksem prędkości Y.
Audi RS 4 – awaryjność
Audi RS 4 AvantŹródło: Auto Świat / Auto Bild
Końcowy demontaż w większości okazał się formalnością, chociaż i bez kilku drobnych uwag się nie obeszło. I tak, jedna z prowadnic w układzie rozrządu nosiła już wyraźne oznaki zmęczenia, zaś na jednym z uszczelniaczy wału korbowego odkryliśmy drobne zapocenie. Do tego w pamięci sterownika zapisał się incydent związany z przekroczeniem (7305 obr./min) maksymalnych obrotów – związane to było z niewłaściwym wyborem biegu przez skrzynię. To wszystko jednak drobnostki, które nie mogły zatrzymać niebieskiej, najbardziej rasowej "A4-ki" w drodze po ocenę celującą. No dobrze, po celującą z małym ogonem, bo nawet nasz niebieski cudak od kilku drobnych chwil słabości ustrzec się nie mógł. Ale i tak się cieszymy, że był z nami przez blisko 2 lata.
Audi RS 4 – dane techniczne
Dane techniczne
Audi RS 4 Avant
Rodzaj
bit.benz. V6/24
Pojemność silnika spalinowego
2894 cm3
Stopień sprężania
10,0:1
Napęd rozrządu
łańcuch
Moc maksymalna
450 KM/5700 obr./min
Maks. moment obrotowy
600 Nm/1900 obr./min
Prędkość maksymalna
280 km/h
Skrzynia biegów
aut. 8
Napęd
4x4
Długość/szerokość/wysokość
4782/1866/1438 mm
Rozstaw osi
2826 mm
Masa własna/ładowność
1805/545 kg
Hamulce: przód/tył
tarczowe wentyl./tarczowe wentyl.
Pojemność zbiornika paliwa
58 l
Pojemność bagażnika
495-1495 l
Ogumienie (testowe)
275/30 R 20
Audi RS 4 – ceny
Koszty
Audi RS 4 Avant
Przejechane kilometry
100 182 km
Ubezpieczenie
22 143 zł
12 226,6 l Pb (6,55 zł za litr)
80 084 zł
Olej na dolewkę (3,9 l)
398 zł
Letnie: 1 kpl. Pirelli P Zero 275/30 R 20 Y
5836 zł
Zimowe: 1 kpl. Pirelli W 270 Sottozero 275/30 R 20 W
7204 zł
30 000 km
2842 zł
60 000 km
6651 zł
90 000 km
3795 zł
Cena Audi RS 4 w bazowej wersji (początek 2020 r.)
411 800 zł
Obecna wartość auta
97 630 zł
Koszty po 100 182 km
128 953 zł
Koszt 1 km
1,29 zł
Koszt 1 km z utratą wartości
2,27 zł
Audi RS 4 – opinia redakcji
To jeden z najszybszych testów na dystansie 100 tys. km! Nie tylko dlatego, że Audi RS 4 Avant połykało kilometry w iście ekspresowym tempie i cieszyło się ogromnym powodzeniem w redakcji. To również efekt zupełnego braku awarii. Auto nigdy nie zawiodło nas podczas testu, niemal wszystkie kluczowe podzespoły były w celującym stanie po rozebraniu RS 4 na części. Świetna robota!
Galeria zdjęć
1/16 Audi RS 4 Avant
1/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
2/16 Audi RS 4 Avant
2/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
3/16 Audi RS 4 Avant
3/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
4/16 Audi RS 4 Avant
4/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
5/16 Audi RS 4 Avant
5/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
6/16 Audi RS 4 Avant
6/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
7/16 Audi RS 4 Avant
7/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
8/16 Audi RS 4 Avant
8/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
9/16 Audi RS 4 Avant
9/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
10/16 Audi RS 4 Avant
10/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
11/16 Audi RS 4 Avant
11/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
12/16 Audi RS 4 Avant
12/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
13/16 Audi RS 4 Avant
13/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
14/16 Audi RS 4 Avant
14/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
15/16 Audi RS 4 Avant
15/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
16/16 Audi RS 4 Avant
16/16
Źródło: Auto Świat / Auto Bild
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.