Auto Świat Używane Testy długodystansowe Opel Astra 1.0 Turbo - finał testu długodystansowego

Opel Astra 1.0 Turbo - finał testu długodystansowego

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Astrą z benzyniakiem 1.0 przejechaliśmy ponad 32 tys. km. Choć silnik nigdy nas nie zawiódł, a zapewniana dynamika była zadowalająca, to jednak nie stał się naszym ulubieńcem. Astrę doceniliśmy za to z innych powodów.

Opel Astra 1.0 Turbo
Zobacz galerię (11)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Opel Astra 1.0 Turbo

Świętowanie wyprodukowania ćwierćmilionowej Astry w gliwickich zakładach zbiegło się z podsumowaniem półrocznego testu redakcyjnego tego modelu. Z tą różnicą, że jubileuszowy kompakt Opla miał czterocylindrowy silnik 1.4 Turbo/150 KM, a my sprawdzaliśmy trzycylindrowego benzyniaka 1.0 T/105 KM. Celowo wybraliśmy do testu downsizingową jednostkę, bowiem silniki tego typu stają się coraz bardziej popularne, a jednocześnie ich zakup budzi wiele obaw. Nasz test miał dać odpowiedź na pytanie: czy słusznie?

Zaczniemy od dynamiki. Zmierzone przez nas przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 11,3 s to dobra wartość jak na 105-konny silnik. Pozwala na szybki start spod świateł i płynne włączenie się do ruchu. Największą zaletą jednostki jest jednak elastyczność. Po przekroczeniu 1500 obr./min silnik z łatwością wchodzi na obroty, czemu towarzyszy charakterystyczny dźwięk trzycylindrowca. Poniżej tej wartości musicie liczyć się ze zjawiskiem turbodziury, odczuwalnym zwłaszcza podczas toczenia się na drugim biegu w korku. W trasie jednostka zapewnia dobrą dynamikę, choć ze względu na 5-biegową skrzynię na autostradzie w kabinie robi się głośno.

Trzycylindrowiec jest wrażliwy na styl jazdy oraz na to, czy podróżujemy w pojedynkę, czy z kompletem pasażerów. Po obciążeniu dynamika wyraźnie się pogarsza, znacząco również rośnie zużycie paliwa. Wysokie spalanie to jedna z największych wad tej jednostki napędowej. Średnie zużycie na dystansie 32 tys. km wyniosło 6,9 l/100 km (o ponad 50 proc. więcej niż fabryczne).

Opel Astra 1.0 Turbo - przyjemnie i bezpiecznie

Kierowcy testowi chwalili Astrę za precyzję prowadzenia, a komfort uznali za zadowalający. Pewnie byłby lepszy, gdyby nie 17-calowe koła, seryjne w wersji Dynamic. Docenili także skuteczne działanie systemów bezpieczeństwa, skupionych w pakiecie zawierającym kamerę Opel Eye. Wzorowe okazały się także hamulce!

Opel Astra 1.0 Turbo - to nam się podoba

Przestronne wnętrze, wygodny fotel kierowcy, dopracowany system aut. hamowania, wzorowe prowadzenie, działanie systemu Opel OnStar.

Opel Astra 1.0 Turbo - to nam się nie podoba

Silnik wcale nie jest oszczędny, słaba dynamika z kompletem pasażerów, zbyt wrażliwe czujniki parkowania, za małe przyciski klimatyzacji.

Opel Astra 1.0 Turbo - nasza ocena

Astra – tak, ale z 1.4 Turbo .Gdyby ktoś zapytał mnie, czy polecam Astrę, bez wahania odpowiedziałbym, że tak, gdyż jest to nowoczesny i funkcjonalny kompakt, który przyjemnie się prowadzi. Doradziłbym jednak tylko inny silnik.

Opel Astra 1.0 Turbo Dynamic - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa999 cm3
Moc maksymalna105 KM/4300-6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy170 Nm/1800-4300 obr./min
Skrzynia biegówmanualna 5-biegowa
Napędna przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/t
Opony testowanego auta225/45 R 17
Długość/szerokość/wysokość4370/1871/1485 mm
Masa własna/ładowność1251 kg/529 kg
Pojemność bagażnika370-1210 l
Przyspieszenie 0-100 km/h11,2 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h10,9 s (4. bieg)/16,2 s (5. bieg)
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h59 dB/67 dB/7- dB
Prędkość maksymalna200 km/h
Hamowanie ze 100 km/h35,6 m (zimne)/35,7 m (gorące)
Średnie spalanie testowe6,9 l/100 km
Średnie spalanie fabryczne4,4 l100 km
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Okresy międzyprzeglądoweco 30 tys. km lub rok
Cena podst. testowanej wersji73 700 zł
Cena testowanego egzemplarza98 200 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków