Auto Świat Używane Testy długodystansowe Seat Leon 1.4 TSI DSG - sprawdzony w mieście i na trasie

Seat Leon 1.4 TSI DSG - sprawdzony w mieście i na trasie

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

150-konny benzyniak połączony z „automatem” świetnie sprawdza się zarówno w mieście, jak i na trasie, a elegancko stylizowane i przestronne nadwozie jest nie tylko praktyczne, lecz także – w wersji Xcellence – prestiżowe.

Seat Leon 1.4 TSI Xcellence
Zobacz galerię (7)
Auto Świat / Adam Mikuła
Seat Leon 1.4 TSI Xcellence

Trzy miesiące spędzone za kierownicą Leona, w trakcie których przejechaliśmy 15 tys. km, nie wykazały dotychczas żadnej poważnej usterki (rezonowała jedynie osłona wydechu), za to pozwoliły dobrze poznać wady oraz zalety samochodu, który był użytkowany zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasach. Poniżej przedstawiamy opinie testujących.

„Pewne prowadzenie, stabilna jazda na wprost przy wysokich prędkościach, idealne auto autostradowe” – to opinia red. Błażeja Bulińskiego, po powrocie z wyjazdu Leonem do Kolonii. Spodobały mu się zwłaszcza progresywny układ kierowniczy (zmienia przełożenie i siłę wspomagania w zależności od prędkości) oraz adaptacyjny tempomat, który w trybie jazdy Sport automatycznie zwiększa prędkość pojazdu w momencie włączenia kierunkowskazu. Dziennikarz skrytykował jednak zbyt ciasne kieszenie w drzwiach bocznych oraz za mały główny schowek (miał problem z bezpiecznym umiejscowieniem butelek na napoje większych niż 0,5 l), a także nerwowe zachowanie tylnej osi podczas jazdy na poprzecznych nierównościach.

„Tylna oś, która minimalnie potrafi przestawić auto na dziurawej drodze, oraz hałaśliwość zawieszenia podczas przejeżdżania przez studzienki czy torowiska” – na te cechy zwrócił uwagę także red. Borkowski. Uważa, że główną winę ponoszą w tym przypadku 17-calowe koła, które nie dość, że stanowią dużą masę nieresorowaną, to na dodatek z powodu niskiego profilu opon (225/45) przenoszą więcej drgań do wnętrza. Jest za to zwolennikiem silnika 1.4 TSI/150 KM, który zapewnia Leonowi znakomitą dynamikę przy umiarkowanym spalaniu. Chwalił też szybkość działania dwusprzęgłowego „automatu”, choć uważa, że w przypadku próby startu lub szybkiej redukcji mógłby reagować delikatniej.

Seat Leon 1.4 TSI DSG - bezpieczny i oszczędny

„Tryb chwilowej pracy silnika na dwóch cylindrach podczas jazdy ze stałą prędkością oraz funkcja żeglowania skrzyni DSG w trybie Eco (brak hamowania silnikiem po zdjęciu nogi z gazu)” – te elementy spodobały się w Leonie red. Adamowi Włodarzowi, preferującemu ekologiczny styl jazdy. Jadąc z dwójką dzieci, na trasie Warszawa-Rybnik-Warszawa zużył poniżej 5 l/100 km. Chwalił też Seata za liczne systemy asystujące, które nie narzucają się kierowcy. Skrytykował jednak utrudnione powiększanie mapy i brak przycisków po bokach ekranu, dających bezpośredni dostęp do głównych funkcji.

Seat Leon 1.4 TSI DSG - to nam się podoba

Dobra dynamika, rozsądne spalanie, pewne prowadzenie, wygodna pozycja za kierownicą, czytelne instrumenty, intuicyjne działanie tempomatu.

Seat Leon 1.4 TSI DSG - to nam się nie podoba

Nerwowa i głośna praca zawieszenia na poprzecznych nierównościach, małe schowki (w drzwiach i główny), skrzynia potrafi szarpać.

Seat Leon 1.4 TSI DSG - nasza ocena

Jeśli chcesz kupić kompakt z rodziny VW i zastanawiasz się nad silnikiem, to benzynowy wariant 1.4 TSI/150 KM połączony z „automatem” będzie świetnym wyborem. Jest dynamiczny i oszczędny!

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16
Pojemnośc skokowa1395 cm3
Moc maksymalna150 KM/5000-6000 obr./min.
Maks. moment. obrotowy250 Nm/1500-3500 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s
Prędkość maksymlana215 km/h
Skrzynia biegów/napędaut. 7b (DSG)/przedni
Średnie spalanie testowe7,0 l/100 km
Średnie spalanie wg producenta5,0 l/100 km
Emisja CO2115 g/km
Pojemność bagażnika380-1210 l
Długość/szerokość, wysokość4282/1816/1459 mm
Rozstaw osi2636 mm
Masa własna/ładowność1318 kg/472 kg kg
Średnica zawracania w lewo/w prawo11,0 m
Opony testowanego auta225/45 R 17
Cena podst. wersji XCellence98 600 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna4 lata (120 tys. km)/12 lat
Przeglądy okresoweco 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego egzemplarza133 730 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków