Dbać i jeździć, zamiast sprzedawać i kupować kolejne nowe auto — królowie przebiegu są przykładem zrównoważonego rozwoju. Wiele modeli obecnych na rynku już od kilku lat, takich jak Audi A4 Avant, nawet za granicą można kupić w atrakcyjnej cenie. I właśnie po takie auta chętnie sięgają Polacy. Dobrą wiadomością jest to, że nawet sprowadzony pojazd, ale w odpowiednim stanie technicznym, nie stanowi zagrożenia dla naszego budżetu.
Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
Dobrze utrzymane 8-letnie Audi A4 Avant z 2-litrowym dieslem o mocy 150 KM i przebiegiem niemal 300 000 km w Niemczech można kupić za 11 tys. euro (ok. 52 tys. zł)
Do atutów modelu należą m.in. dobrze wykończone wnętrze i dość trwały, a do tego oszczędny układ napędowy
Pod względem kosztów użytkowania nawet kilkuletnie Audi A4 Avant wciąż pozostaje samochodem klasy premium
Przynależące do klasy średniej audi A4 Avant czwartej generacji, tj. z lat 2008-2015, było chętnie wybierane w Niemczech przez przedstawicieli handlowych wyższego szczebla. Teraz, sześć i pół roku później, kombi w kolorze czarny metalik potrafi kusić zaskakująco niską ceną. Przykładowo w Niemczech takie auto można kupić już za równowartość ok. 52 tys. zł (11 tys. euro). Z kolei na polskim rynku ceny porównywalnych wiekowo Audi A4 Avant z 2-litrowym dieslem (150 KM) i manualną przekładnią 6-biegową, również rocznik 2015, zaczynają się od ok. 55 tys. zł i sięgają nawet niemal 75 tys. zł. Czy to oznacza, że ten konkretny egzemplarz A4 oferowany jest po okazyjnej cenie?
Prezentowane Audi A4 Avant 2.0 TDI, po raz pierwszy zarejestrowane we wrześniu 2015 r., jest jednym z ostatnich egzemplarzy generacji B8. Według szacunków nowy egzemplarz, skonfigurowany w przemyślany sposób i wzbogacony o kilka dodatków kosztował ok. 214 tys. zł (45 285 euro). Oprócz nawigacji MMI z 7-calowym ekranem znajdziemy tutaj również podgrzewane fotele, tempomat, klimatyzację automatyczną, środkowy podłokietnik oraz reflektory ksenonowe. Tyle że to przecież nie wyposażenie, a duże przebiegi obniżają cenę.
Używane Audi A4 Avant: pełna przygód historia użytkowania z dużym przebiegiem w tle
Na cyfrowym liczniku widnieje imponujący przebieg 292 785 km. Od strony wizualnej ten konkretny egzemplarz nie ukrywa swojej bogatej przeszłości. Kilka wgnieceń na prawym błotniku, na lewych drzwiach i na prawym tylnym nadkolu, a także porysowane zderzaki świadczą o dalekim od ostrożności użytkowaniu i braku dbałości o wygląd auta. Także 17-calowe felgi aluminiowe sugerują, że są mocno zniszczone przez pył z hamulców.
Stan starannie wykończonego wnętrza, w którym nadal nic nie skrzypi, jest dość niejednoznaczny. Kierownica i fotele wyglądają jak w aucie z o połowę mniejszym przebiegiem, ale głębokie rysy w poszyciu bagażnika i na podsufitce dowodzą wielokrotnego i intensywnego załadowywania i rozładowywania kufra.
Usunięcie rozległych defektów optycznych z pewnością liczona byłaby w tysiącach złotych — mowa o niezależnym warsztacie blacharsko-lakierniczym. W autoryzowanym serwisie Audi byłaby to znacznie wyższa kwota.
Używane Audi A4 Avant: należycie utrzymany, pozytywny wynik jazdy próbnej
Na szczęście stwierdzone niedoskonałości nie mają przełożenia na trwałość auta. O ile dotychczasowy właściciel pojazdu nie interesował się zbytnio stroną wizualną, o tyle zainwestował w utrzymanie samochodu pod kątem technicznym. Do samego końca A4 było serwisowane u partnera Audi. Następna wizyta serwisowa powinna odbyć się po przejechaniu kolejnych 3200 km, ale do tego czasu A4 ma nawet wystawioną przez Niemców gwarancję mobilności. Jazda próbna tylko potwierdziła dobry stan pojazdu i wystawić mu pozytywną ocenę. Dobrze zestrojone zawieszenie nie stuka, układ kierowniczy nadal jest bezpośredni, a dźwignia zmiany biegów niezmiennie precyzyjna.
Dane techniczne
Audi A4 Avant 2.0 TDI DPF Clean Diesel
Silnik
4-cylindrowy montowany wzdłużnie
Zawory/wałki rozrządu
Cztery na cylinder/2
Pojemność skokowa
1968 cm sześc.
Moc
110 kW (150 KM)/3250 obr./min
Moment obrotowy
320 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna
208 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
Pojemność zbiornika paliwa
63 l
Skrzynia biegów/napęd
6-biegowa manualna/przedni
Wymiary (dł./szer./wys.)
4699/1826/1436 mm
Pojemność bagażnika
490-1430 l
Masa własna/ładowność
1670/495 kg
Dzięki połączeniu dwulitrowego diesla EA288 TDI o mocy 150 KM z 6-biegową przekładnią manualną prezentowane Audi A4 stworzone jest do pokonywania długich tras. Co więcej, ręczna skrzynia biegów jest trwalsza niż alternatywna przekładnia Multitronic. Szybkie przejazdy autostradą nadal są przyjemnością, chociaż powyżej prędkości 190 km/h A4 traci już wigor.
Używane Audi A4 Avant: mniej niż 5 l/100 km to żadne wyzwanie dla TDI
Dostępna od 2012 r. poliftingowa generacja A4 oferowała szeroki wybór napędów, spełniając oczekiwania niemal każdego klienta, bez względu na preferowany budżet. Pod maskę trafiały zarówno słabe, podstawowe jednostki o mocy 120 KM, jak i mocne 3-litrowe silniki sześciocylindrowe, aż po V8 RS 4, które z pojemności 4,2 litra uzyskiwało mod 450 KM. Ale większość nabywców zapewne dużo bardziej interesuje dobre zabezpieczenie antykorozyjne i przyzwoita ekonomia trwałych jednostek TDI.
Zużycie paliwa na poziomie poniżej 5 l/100 km poza miastem i na autostradzie nie jest niczym nadzwyczajnym. Prezentowana wersja "clean diesel", czyli 2.0 TDI z katalizatorem SCR, spełnia normę emisji spalin Euro 6b. Ale uwaga: wiele oryginalnych części zamiennych Audi jest dość droga. A wrażliwy pasek rozrządu powinien być wymieniany najpóźniej co 210 000 km. To oznacza, że samochód może okazać się atrakcyjny cenowo na początku, ale pod względem kosztów utrzymania A4 Avant pozostaje tym, czym był dotychczas — samochodem premium klasy średniej.
Prezentowane używane Audi A4 Avant z 2015 r. odzwierciedla maksymę — jak dbasz, tak masz. Chociaż w tym konkretnym przypadku mówimy o aucie 8-letnim, wszystko wskazuje na to, że kolejny jego właściciel będzie mógł cieszyć się komfortowym i bezawaryjnym autem. Co ważne, w podobnej sytuacji mogą znaleźć się także osoby zainteresowane nawet kilkunastoletnimi autami, o ile uda im się "ustrzelić" zadbany egzemplarz. Bez wątpienia oznaczałoby to dużo mniejsze obciążenie dla środowiska, niż wyprodukowanie całkowicie nowego auta.
Galeria zdjęć
1/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
1/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
2/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
2/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
3/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
3/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
4/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
4/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
5/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
5/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
6/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
6/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
7/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
7/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
8/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
8/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
9/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
9/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
10/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
10/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
11/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
11/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
12/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
12/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
13/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
13/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
14/14 Używane Audi A4 Avant (B8) 2.0 TDI/150 KM, 2015 r.
14/14
Źródło: Auto Bild / Christoph Börries
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.