Prezentowane Audi A4 Avant 2.0 TDI, po raz pierwszy zarejestrowane we wrześniu 2015 r., jest jednym z ostatnich egzemplarzy generacji B8. Według szacunków nowy egzemplarz, skonfigurowany w przemyślany sposób i wzbogacony o kilka dodatków kosztował ok. 214 tys. zł (45 285 euro). Oprócz nawigacji MMI z 7-calowym ekranem znajdziemy tutaj również podgrzewane fotele, tempomat, klimatyzację automatyczną, środkowy podłokietnik oraz reflektory ksenonowe. Tyle że to przecież nie wyposażenie, a duże przebiegi obniżają cenę.
Używane Audi A4 Avant: pełna przygód historia użytkowania z dużym przebiegiem w tle
Na cyfrowym liczniku widnieje imponujący przebieg 292 785 km. Od strony wizualnej ten konkretny egzemplarz nie ukrywa swojej bogatej przeszłości. Kilka wgnieceń na prawym błotniku, na lewych drzwiach i na prawym tylnym nadkolu, a także porysowane zderzaki świadczą o dalekim od ostrożności użytkowaniu i braku dbałości o wygląd auta. Także 17-calowe felgi aluminiowe sugerują, że są mocno zniszczone przez pył z hamulców.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Stan starannie wykończonego wnętrza, w którym nadal nic nie skrzypi, jest dość niejednoznaczny. Kierownica i fotele wyglądają jak w aucie z o połowę mniejszym przebiegiem, ale głębokie rysy w poszyciu bagażnika i na podsufitce dowodzą wielokrotnego i intensywnego załadowywania i rozładowywania kufra.
Usunięcie rozległych defektów optycznych z pewnością liczona byłaby w tysiącach złotych — mowa o niezależnym warsztacie blacharsko-lakierniczym. W autoryzowanym serwisie Audi byłaby to znacznie wyższa kwota.
Używane Audi A4 Avant: należycie utrzymany, pozytywny wynik jazdy próbnej
Na szczęście stwierdzone niedoskonałości nie mają przełożenia na trwałość auta. O ile dotychczasowy właściciel pojazdu nie interesował się zbytnio stroną wizualną, o tyle zainwestował w utrzymanie samochodu pod kątem technicznym. Do samego końca A4 było serwisowane u partnera Audi. Następna wizyta serwisowa powinna odbyć się po przejechaniu kolejnych 3200 km, ale do tego czasu A4 ma nawet wystawioną przez Niemców gwarancję mobilności. Jazda próbna tylko potwierdziła dobry stan pojazdu i wystawić mu pozytywną ocenę. Dobrze zestrojone zawieszenie nie stuka, układ kierowniczy nadal jest bezpośredni, a dźwignia zmiany biegów niezmiennie precyzyjna.
Dane techniczne
|
Audi A4 Avant 2.0 TDI DPF Clean Diesel
|
Silnik
|
4-cylindrowy montowany wzdłużnie
|
Zawory/wałki rozrządu
|
Cztery na cylinder/2
|
Pojemność skokowa
|
1968 cm sześc.
|
Moc
|
110 kW (150 KM)/3250 obr./min
|
Moment obrotowy
|
320 Nm/1500 obr./min
|
Prędkość maksymalna
|
208 km/h
|
Przyspieszenie 0-100 km/h
|
9,5 s
|
Pojemność zbiornika paliwa
|
63 l
|
Skrzynia biegów/napęd
|
6-biegowa manualna/przedni
|
Wymiary (dł./szer./wys.)
|
4699/1826/1436 mm
|
Pojemność bagażnika
|
490-1430 l
|
Masa własna/ładowność
|
1670/495 kg
|
Dzięki połączeniu dwulitrowego diesla EA288 TDI o mocy 150 KM z 6-biegową przekładnią manualną prezentowane Audi A4 stworzone jest do pokonywania długich tras. Co więcej, ręczna skrzynia biegów jest trwalsza niż alternatywna przekładnia Multitronic. Szybkie przejazdy autostradą nadal są przyjemnością, chociaż powyżej prędkości 190 km/h A4 traci już wigor.
Używane Audi A4 Avant: mniej niż 5 l/100 km to żadne wyzwanie dla TDI
Dostępna od 2012 r. poliftingowa generacja A4 oferowała szeroki wybór napędów, spełniając oczekiwania niemal każdego klienta, bez względu na preferowany budżet. Pod maskę trafiały zarówno słabe, podstawowe jednostki o mocy 120 KM, jak i mocne 3-litrowe silniki sześciocylindrowe, aż po V8 RS 4, które z pojemności 4,2 litra uzyskiwało mod 450 KM. Ale większość nabywców zapewne dużo bardziej interesuje dobre zabezpieczenie antykorozyjne i przyzwoita ekonomia trwałych jednostek TDI.
Zużycie paliwa na poziomie poniżej 5 l/100 km poza miastem i na autostradzie nie jest niczym nadzwyczajnym. Prezentowana wersja "clean diesel", czyli 2.0 TDI z katalizatorem SCR, spełnia normę emisji spalin Euro 6b. Ale uwaga: wiele oryginalnych części zamiennych Audi jest dość droga. A wrażliwy pasek rozrządu powinien być wymieniany najpóźniej co 210 000 km. To oznacza, że samochód może okazać się atrakcyjny cenowo na początku, ale pod względem kosztów utrzymania A4 Avant pozostaje tym, czym był dotychczas — samochodem premium klasy średniej.
Podsumowanie
Prezentowane używane Audi A4 Avant z 2015 r. odzwierciedla maksymę — jak dbasz, tak masz. Chociaż w tym konkretnym przypadku mówimy o aucie 8-letnim, wszystko wskazuje na to, że kolejny jego właściciel będzie mógł cieszyć się komfortowym i bezawaryjnym autem. Co ważne, w podobnej sytuacji mogą znaleźć się także osoby zainteresowane nawet kilkunastoletnimi autami, o ile uda im się "ustrzelić" zadbany egzemplarz. Bez wątpienia oznaczałoby to dużo mniejsze obciążenie dla środowiska, niż wyprodukowanie całkowicie nowego auta.