Auto Świat Wiadomości Aktualności Będzie 100 nowych fotoradarów – pracuje nad tym GITD

Będzie 100 nowych fotoradarów – pracuje nad tym GITD

Zaczęło się od interpelacji posłanki Anny Pieczarki z PiS, która zapytała resort infrastruktury o możliwość dofinansowania GITD z budżetu państwa w celu postawienia nowych radarów. Jak się jednak okazało, GITD już te pieniądze ma z innego źródła i nad tematem pracuje – dokładna lokalizacja 100 nowych urządzeń zostanie ustalona na podstawie raportu o bezpieczeństwie przygotowanego przez Instytut Transportu Samochodowego.

Fotoradar w Polsce
Auto Świat
Fotoradar w Polsce

Odpowiedź z ministerstwa infrastruktury na interpelację posłanki Anny Pieczarki zawierała dwie kluczowe informacje. Ta zła mówiła o tym, że zgodę na dofinansowanie GITD z budżetu państwa musiałoby najpierw wyrazić ministerstwo finansów i że ogólnie raczej nic z tego chwilowo nie będzie. Posłankę Pieczarkę musiała natomiast ucieszyć informacja, że GITD już pieniądze dostało z Unii Europejskiej (w ramach Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko) i prace nad postawieniem 100 nowych fotoradarów już trwają. Projekt nosi dumną nazwę „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kto ma się bać? Gdzie nowe urządzenia zostaną ustawione? Jak się okazuje, tą kwestią zajmie się Instytut Transportu Samochodowego (ITS), który przeprowadzi analizę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla dróg publicznych na terenie całego kraju. Dodatkowo pod uwagę brane będą też zalecenia lokalnych samorządów.

Przeczytaj też:

Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację posłanki Pieczarki: (…) w analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego przeprowadzanej dla oceny zasadności badanej lokalizacji uwzględniane są zdarzenia drogowe, w szczególności te, których przyczynami było niestosowanie się do obowiązujących ograniczeń prędkości. Natomiast wybór lokalizacji urządzenia rejestrującego musi uwzględniać także ograniczenia istniejącej infrastruktury drogowej, mające wpływ na prawidłowość wykonywania pomiarów, umożliwiać przyłączenie zainstalowanego urządzenia do sieci energetycznej oraz zapewniać bezprzewodową łączność.

Ponadto, jak podkreśla m.in. portal prawodrogowe.pl, zgodę na postawienie urządzenia musi wydać właściwy dla danego miejsca wojewódzki komendant policji. Za instalację urządzeń odpowiada zarządca danej drogi – albo na zlecenie GITD, albo z inicjatywy własnej, ale po uprzedniej konsultacji z ITS.

WIP