Wzorem zachodnich państw w Polsce coraz częściej porusza się temat ograniczenia ruchu samochodów spalinowych w miastach. Od 1 lipca 2024 r. w stolicy Małopolski zacznie obowiązywać strefa czystego transportu. Zgodnie z przyjętą w listopadzie 2022 r. uchwałą obejmie ona cały obszar administracyjny Krakowa.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Bez rejestracji nie wjedziesz

Niedawno Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie ogłosił przetarg, do którego stanęło dziesięć przedsiębiorstw. "Ostatecznie wybór padł na firmę z Białegostoku, której oferta opiewała na nieco ponad 900 tys. zł" — poinformował Interię Maciej Piotrkowski z zespołu ds. public relations ZTP w Krakowie.

Jak tłumaczy, korzystanie z systemu dla samochodów zarejestrowanych na terenie Polski będzie możliwie uproszczone. Kierowcy wjeżdżający na teren miasta zostaną zobligowani do wpisania w system numeru rejestracyjnego pojazdu, który w oparciu o bazę CEPiK automatycznie sprawdzi, czy norma emisji jest zgodna z aktualnymi wymaganiami strefy. By zapobiec ewentualnym oszustwom, wjazd do strefy monitorować będą kamery rozpoznające tablice rejestracyjne.

Samochody uprawnione do poruszania się w SCT

Przez następne dwa lata (do 30 lipca 2026 r.) restrykcje dla posiadaczy samochodów spalinowych nie będą zbyt surowe, ponieważ dotkną tylko ok. 30-letnich pojazdów. Główne założenie to wyeliminowanie najbardziej szkodliwych diesli bez zaawansowanych technologii oczyszczania spalin, tak więc kluczowe są data rejestracji i rocznik produkcji.

Radni miasta Kraków zadecydowali, że od reguły będą obowiązywały również wyjątki. Zgodnie z decyzją restrykcjami nie będą objęci seniorzy w wieku powyżej 70 lat, pojazdy specjalne (transportu medycznego i sanitarnego), zabytkowe (z żółtymi tablicami rejestracyjnymi), a także pojazdy osób niepełnosprawnych (oznaczone).

Źródło: Interia, Auto Świat