BMW Group wspólnie z producentem maszyn Dürr opracowało nowy proces za pomocą EcoPaintJet Pro do aplikacji lakierów wodnych i bezbarwnych 2K. Teraz zakłady BMW testują nowy proces, który nie powoduje przetrysku. To oznacza, że możliwe jest nanoszenie wzorów bez konieczności używania szablonów. Dzięki tej technologii kolor trafia w ściśle określone obszary, bez mgiełki, która osiada w niepożądanych miejscach. Takie rozwiązanie ma umożliwić większą indywidualizację, a także przyczynić się do zmniejszenia ilości odpadów i niższego zużycia energii.

Po raz pierwszy tego typu nakładanie powłoki będzie zastosowane na 19 egzemplarzach BMW M4 Coupé z indywidualnym dwukolorowym lakierem oraz oznaczeniem M4 na masce i klapie bagażnika.

Nowe możliwości

Konwencjonalna metoda nakładania lakieru to rozpylanie go przez dyszę obrotową poruszająca się z prędkością od 35 do 55 tys. obrotów na minutę, który przywiera elektrostatycznie do karoserii. Nowy proces działa bez elektrostatyki, a z zastosowaniem strumienia. Lakier jest nanoszony przez płytę natryskową i może być aplikowany od krawędzi do krawędzi ze zmienną szerokością malowania od jednego do około 50 mm. Wymaga to najwyższej precyzji robotów i aplikacji.

Nowa technologia umożliwia wykończenie karoserii w dowolny sposób. Choć już dziś można otrzymać dwukolorowe nadwozia czy pasy na bokach, to dzięki tak dokładnym urządzeniom będzie to jeszcze wydajniejsze. Otworzy też możliwości przed praktycznie dowolną indywidualizacją.

Oszczędności

Ponadto nowe rozwiązanie eliminuje koszty materiałowe i osobowe, a co za tym idzie, pozwala na tańszą realizację. Proces ten zapobiega również powstawaniu mgły lakierniczej, której nie trzeba utylizować. Technologia pozwala również na mniejsze zużycie energii. Przy około 7 tys. roboczogodzin oszczędność energii wynosi 6 tys. MWh oraz redukcję CO2 o prawie 2 tys. ton rocznie. Rozwój tego typu lakierowania będzie kontynuowany w kolejnych zastosowaniach seryjnych.

Nowy proces jest już na tyle dopracowany, że na początek będzie testowany na niewielkiej serii BMW M4 Coupé, które będą służyć we flocie firmy, a seryjne zastosowanie jest planowane w 2022 r.