Historia zaczyna się pod koniec 2021 r., kiedy na YouTube zamieszczono nagranie z bicia rekordu prędkości na publicznej drodze, odcinku niemieckiej autostrady A2 bez ograniczenia prędkości. Na nagraniu widać, jak Radim Passer osiąga 414 km/h. Tyle pokazał licznik Chirona. Opublikowane później drugie wideo pokazuje, że według pomiaru GPS mogło to być nawet 417 km/h. Materiał rozszedł się po sieci lotem błyskawicy (dziś ma znacznie ponad 11 mln wyświetleń) i rozpoczęła się dyskusja o wyczynie Czecha – jedni byli pełni podziwu, drudzy oburzeni.

Zespół Passera twierdził, że przejazd odbył się w bezpiecznych warunkach. Wskazywano, że pogoda była bardzo dobra, droga miała trzy pasy ruchu i prostą o długości 10 km, oraz że ruchu praktycznie nie było, ponieważ była to niedziela nad ranem, a wszystkie wyprzedzane auta jechały skrajnym prawym pasem. Cała trasa jest ogrodzona, więc nie mogły na nią wtargnąć zwierzęta, a odcinek został wcześniej sprawdzony – wymieniano dalej w odpowiedziach na komentarze pod filmikiem. Argumentowano też, że Bugatti Chiron hamuje z 400 km/h do zera w 9 sekund na dystansie 490 m. W dodatku nie był to pierwszy "wyczyn" Czecha - wcześniej bił rekordy prędkości u naszych zachodnich sąsiadów za kierownicą Bugatti Veyrona, osiągając 402 km/h.

Czytaj też: Autostrady w Niemczech bez ograniczeń prędkości to fakt czy mit?

Powstaje jednak pytanie, czy próba jazdy z tak zawrotną prędkością, przekraczającą 400 km/h (!), powinna mieć miejsce na drodze publicznej, nawet jeśli nie obowiązuje na niej ograniczenia prędkości? Taką jazdę skrytykowali przedstawiciele niemieckiego rządu, twierdząc, że było to nieodpowiedzialne i niebezpieczne. Policja uznała ten przejazd za "nielegalny wyścig uliczny" i przekazała swoje ustalenia prokuraturze.

Okazuje się jednak, że sprawa ma szczęśliwy finał dla sprawcy całego zamieszania, który nie zostanie w żaden sposób ukarany. Prokuratorzy w rozmowie z agencją prasową DPA potwierdzili, że postanowili nie wnosić oskarżenia przeciwko Radimowi Passerowi. Czy w związku z tym Czech postanowi jeszcze kiedyś to powtórzyć?

Bugatti Chiron - podstawowe dane techniczne

  • Silnik: 8.0 W16
  • Moc: 1500 KM
  • Maks. moment obr.: 1600 Nm
  • 0-100 km/h: 2,5 s
  • 0-200 km/h: 6,5 s
  • 0-300 km/h: 13,1 s
  • Prędkość maks.: 420 km/h