- Renault Clio odzyskało tytuł najczęściej sprzedawanego auta w Europie po pięciu latach, detronizując Dacię Sandero
- Chińscy producenci zanotowali ogromny wzrost sprzedaży w Europie
- Całkowita liczba rejestracji samochodów w Europie wzrosła nieznacznie w porównaniu do ubiegłego roku
Wygląda na to, że europejski rynek motoryzacyjny staje się coraz mniej przewidywalny. No bo jak inaczej określić sytuację, w której dotychczasowy lider sprzedaży, Dacia Sandero, musi uznać wyższość konkurenta z grupy, a do tego wszyscy producenci coraz częściej muszą konkurować z autami chińskich producentów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRenault Clio po pięciu latach wróciło na pozycję lidera
Porównując kwiecień 2025 r. z analogicznym okresem ub.r., mogłoby się wydawać, że europejski rynek prawie się nie zmienił. Z danych JATO Dynamics wynika, że w ubiegłym miesiącu zarejestrowano 1 mln 078 tys. 521 samochodów, co oznacza wzrost o 0,1 proc. Na przestrzeni czterech pierwszych miesięcy, informuje serwis Motor1.com, różnica także jest minimalna, bo w 28 krajach Starego Kontynentu zarejestrowano 4 mln 467 tys. 681 aut, zaledwie o 0,15 proc. więcej niż w tym samym okresie 2024 r. Nie oznacza to jednak całkowitej stagnacji.
Po raz pierwszy po pięciu latach na pierwsze miejsce wśród najchętniej kupowanych modeli wróciło Renault Clio (18 977 sprzedanych egzemplarzy). Francuskie auto zdetronizowało dotychczasowego lidera, Dacię Sandero (18 590 szt.), która uplasowała się na drugim miejscu i wyprzedziło Peugeota 208 (16 529 szt.). Dużym zaskoczeniem może być to, że czwartą lokatę zajął Volkswagen Tiguan (16 277 szt.).
- Przeczytaj także: Strat przy ładowaniu akumulatorów aut elektrycznych nie da się uniknąć. Oto, ile tracimy
Modele BYD popularniejsze niż samochody Tesli
Ogromną niespodzianką może być także wynik chińskich producentów, którzy w kwietniu br. zanotowali wzrost sprzedaży o aż 121 proc. BYD rejestrując 7231 samochodów elektrycznych po raz pierwszy wyprzedził Teslę, która sprzedała 7165 egzemplarzy swoich modeli. Duży wzrost zainteresowania zanotowało również MG (+27 proc.).
Powody do zadowolenia ma jednak nie tylko MG, lecz także Geely. Ta druga marka co prawda straciła w oczach klientów (-12 proc.), ale jak wyjaśnia niemiecki serwis, teraz, tak jak i MG, ma równomiernie rozłożony wolumen sprzedaży pomiędzy modele benzynowe, elektryczne i hybrydy plug-in.
Skoda Elroq najpopularniejszym samochodem wśród aut elektrycznych
Europejscy klienci coraz przychylniej patrzą nie tylko na modele z Chin, lecz także na samochody elektryczne i hybrydy plug-in. Sprzedaż modeli zeroemisyjnych w kwietniu br. zamknęła się liczbą 184 312, co oznacza wzrost o 28 proc. Teraz auta elektryczne mają już 17 proc. udziału w rynku. Dużo mniejszy udział mają hybrydy plug-in (9,1 proc.), ale te odnotowały wzrost sprzedaży w ubiegłym miesiącu na poziomie 31 proc.
Ciekawostek nie brakuje również wśród samochodów elektrycznych. W kwietniu 2025 r. najpopularniejszym modelem była Skoda Elroq. W ubiegłym miesiącu Czesi sprzedali 7998 sztuk elektrycznego kompaktowego SUV-a. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się dwa modele Volkswagena, tj. ID.3 (6932 szt.) oraz ID.7 (6776 szt.).
- Przeczytaj także: Nowa Skoda Favorit robi furorę. Powrót z zupełnie nowym napędem