Podpisana umowa dotyczy drogi S1 Bieruń–Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Drogowcy zbudują fragment trasy ekspresowej o długości ok. 2,9 km, odcinek drogi głównej ruchu przyspieszonego o długości ok. 2 km oraz dojazd z miasta do węzła Bieruń, którego długość to także około 2 km. Umowa zobowiązuje również wykonawcę do budowy samego węzła Bieruń, a także pięciu obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44 (DK44). Wartość umowy to ponad 212 mln zł.
Droga S1: odcinek Mysłowice–Bieruń przed podpisaniem umowy z wykonawcą
Do Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) trafiła już dokumentacja przetargowa dla odcinka Mysłowice–Bieruń. W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku kontroli Prezesa UZP, do podpisania umowy mogłoby dojść na początku przyszłego roku. Tym samym wszystkie cztery odcinki od Mysłowic do Bielska-Białej o długości ponad 40 km weszłyby w etap realizacji.
Wykonawcą drogi S1 na odcinku Mysłowice–Bieruń został Budimex. Koszt budowy trasy firma wyceniła na 489 mln zł. Inwestycja obejmuje budowę 10-kilometrowego odcinka drogi S1 Mysłowice–Bieruń wraz z dwoma węzłami drogowymi: Kosztowy II i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód (kategorii II) oraz Lędziny Zachód (kategorii III), 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna.
Droga S1: Oświęcim–Dankowice
Kończy się już etap projektowania odcinka pomiędzy węzłami Oświęcim a Dankowicami, którego długość wynosi około 15,2 km. Całkowity koszt budowy wynosi 989 mln 700 tys. zł. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na III kwartał 2023 r.
Droga S1: Dankowice–Bielsko-Biała
Podobnie jak z S1 Oświęcim–Dankowice, tutaj także kończy się etap projektowania. Długość tego odcinka wynosi prawie 12 km. Całkowity koszt budowy wynosi 586 mln 700 tys. zł. Zakończenie robót wynikające z umowy przypada na IV kwartał 2023 r.
Droga S1: planowane terminy zakończenia poszczególnych odcinków:
- Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła): marzec/kwiecień 2025 r.
- Węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia: grudzień 2024 r. W 2023 droga ma być udostępniona dla ruchu 1x1.
- Węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice: sierpień 2023 r.
- Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem): listopad 2023 r.