Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) jest niezbędne do tego, aby móc rozpoczynać prace w terenie. Wniosek o wydanie tej decyzji dla budowy drogi ekspresowej S10 na ponad 21-kilometrowym odcinku Solec — Toruń Zachód trafił do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego. To właśnie decyzja ZRID, zazwyczaj z rygorem natychmiastowej wykonalności, wyznaczy m.in. granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wykonawca, czyli konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner), wybuduje 21,2 km drogi ekspresowej S10 pomiędzy Solcem Kujawskim a Toruniem. Jest to najdłuższy z czterech odcinków realizacyjnych S10 Bydgoszcz — Toruń.

Przebieg S10 Solec — Toruń Zachód Foto: GDDKiA
Przebieg S10 Solec — Toruń Zachód

W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Ponadto zostaną wybudowane drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego i 12 obiektów inżynierskich. Całość prac budowlanych ma zakończyć się w 2026 r. Na dotrzymanie terminu wpłynie czas niezbędny na uzyskanie decyzji ZRID, który został oszacowany na siedem miesięcy.

Węzeł Solec Foto: GDDKiA
Węzeł Solec

"Trasa S10 połączy w przyszłości Szczecin z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej i będzie liczyła ok. 430 km długości. W województwie kujawsko-pomorskim będzie miała docelowo ok. 180 km długości, z czego 35 km będzie wspólnym przebiegiem z autostradą A1, a 7 km z drogą S5" — informuje GDDKiA.