Patrząc przez okno ciężko powiedzieć, że pogoda jest dobra i sprzyjająca, jednak właśnie tak można określić aurę panującą na dworze, przynajmniej dla drogowców. Mimo że firmy budowlane zgodnie z umową mogą wstrzymywać roboty na okres zimowy (od 15 grudnia do 15 marca), to na drodze S52 Północnej Obwodnicy Krakowa prace cały czas trwają. Dla budowy najważniejsze jest, że nie ma silnych mrozów. Poziom zaawansowania robót na tym odcinku wynosi już ok. 40 proc.

Głównie prowadzone są prace mostowe, ale w ograniczonym zakresie robione są też wykopy. Dzięki temu w ostatnim czasie trwało betonowanie różnych elementów obiektów inżynierskich. W Zielonkach udało się zabetonować korpus przyczółku wiaduktu w ciągu S52 nad ulicą Parkową i potokiem Bibiczanka oraz ławę fundamentową wiaduktu w ciągu ul. Długiej. Zabetonowany został też pierwszy segment stropu tunelu w Zielonkach (od strony portalu wschodniego) oraz ława fundamentowa podpory wiaduktu nad ul. Jurajską w Krakowie.

Do tej pory zakończona została wycinka drzew i rozbiórka obiektów kolidujących z drogą ekspresową. Trwa przebudowa sieci gazowych, wodociągowych, energetycznych i teletechnicznych. Ukończono 90 proc. dróg technologicznych.

Północna obwodnica Krakowa
Północna obwodnica Krakowa

S52 Północna Obwodnica Krakowa - tunele na półmetku

Powstają również tunele w Batowicach o długości 500 metrów i w Zielonkach o długości 650 metrów. Pierwszy z nich ma wykonane ściany szczelinowe i płytę stropową oraz jest wykonywany wykop podstropowy. Blisko połowa kruszywa, które trzeba wydobyć, jest już usunięte, a zakończenie tych robót planowane jest na koniec maja 2022 r. Tunel w Zielonkach ma z kolei wykonywane ściany szczelinowe i strop.

W ciągu miesiąca, jeżeli tylko nie pogorszy się aura, zostanie nasunięty ostatni element konstrukcji nośnej, najdłuższej estakady (o długości ponad 560 m) nad potokiem Sudoł Dominikański i ul. Krakowską. Trwa też budowa Obwodu Utrzymania Autostrady.

S52 Północna Obwodnica Krakowa — ważna inwestycja

S52 Północnej Obwodnicy Krakowa, to 12,5 kilometra dwujezdniowej drogi ekspresowej na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice. Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów.

Wybudowane zostaną węzły:

  • Modlnica — do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice;
  • Zielonki — węzeł na skrzyżowaniu S52 POK z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez Samorząd Wojewódzki Trasą Wolbromską;
  • Węgrzce — w miejscu skrzyżowania z DK7 i Al. 29-listopada;  
  • Batowice — w miejscu skrzyżowania S52 POK i drogi powiatowej (ul. Karola Wojtyły). 

S52 POK zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z drogą ekspresową S7, zamykając w ten sposób IV obwodnicę Krakowa. Obwodnica połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7). Zgodnie z podpisaną umową inwestycja powinna być ukończona w lipcu 2023 r.