Po wniesionym i uznanym odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musiała ponownie dokonać wyboru oferty w przetargu na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka drogi ekspresowej S6 Police — Goleniów.

Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 z podziałem na przyszłe odcinki realizacyjne Foto: GDDKiA
Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 z podziałem na przyszłe odcinki realizacyjne

Przetarg na opracowanie dokumentacji dla tego odcinka S6, czyli fragmentu Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), podzielony został na dwie części. Pierwsza obejmuje odcinki Kołbaskowo — Dołuje i Dołuje — Police o łącznej długości ok. 25,5 km, druga, z wybraną właśnie ofertą, odcinek Police — Goleniów o długości 23,4 km. Elementem drugiej części będzie planowany tunel pod Odrą o długości ok. 5 km.

Mapa ZOS Police-Goleniów Foto: GDDKiA
Mapa ZOS Police-Goleniów

Cała Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała niemal 49 km długości. Trasa będzie omijała Szczecin od północy oraz zachodu i na wysokości Polic będzie przebiegała pod Odrą. Ze względu na bliskość zakładów chemicznych w Policach długość tunelu trzeba było zwiększyć z planowanych 3,5 do 5 km. Tym samym ten drugi tego typu obiekt (pierwszy powstaje pod Świną) stanie się najdłuższym tunelem w Polsce.

Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w rejonie tunelu pod Odrą Foto: GDDKiA
Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w rejonie tunelu pod Odrą

Budowa ZOS została ujęta w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Nowa trasa będzie alternatywą dla już istniejącego szlaku S3/A6, który omija Szczecin od południa i wschodu. Wraz z ZOS zostanie utworzony ring wokół całego miasta. Nowa trasa nie tylko odciąży sam Szczecin, lecz także ułatwi dojazd pomiędzy Policami i węzłem S3/S6 Goleniów Północ. Obecnie trzeba przejechać 58 km, później trasa skróci się do 23 km.