Logo
WiadomościAktualnościTo będzie najdłuższy tunel w Polsce. Początek z problemami

To będzie najdłuższy tunel w Polsce. Początek z problemami

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ponownie wybrała wykonawcę w przetargu na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka drogi ekspresowej S6 Police — Goleniów. To fragment Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), której częścią będzie najdłuższy tunel w Polsce. Wkrótce mamy poznać także wykonawcę dla zadania obejmującego odcinek Kołbaskowo — Police.

Przekrój przez planowany do realizacji tunel pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina
GDDKiA
Przekrój przez planowany do realizacji tunel pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Po wniesionym i uznanym odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) musiała ponownie dokonać wyboru oferty w przetargu na opracowanie projektu budowlanego dla odcinka drogi ekspresowej S6 Police — Goleniów.

Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 z podziałem na przyszłe odcinki realizacyjne
Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi S6 z podziałem na przyszłe odcinki realizacyjneGDDKiA

Przetarg na opracowanie dokumentacji dla tego odcinka S6, czyli fragmentu Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS), podzielony został na dwie części. Pierwsza obejmuje odcinki Kołbaskowo — Dołuje i Dołuje — Police o łącznej długości ok. 25,5 km, druga, z wybraną właśnie ofertą, odcinek Police — Goleniów o długości 23,4 km. Elementem drugiej części będzie planowany tunel pod Odrą o długości ok. 5 km.

Mapa ZOS Police-Goleniów
Mapa ZOS Police-GoleniówGDDKiA

Cała Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała niemal 49 km długości. Trasa będzie omijała Szczecin od północy oraz zachodu i na wysokości Polic będzie przebiegała pod Odrą. Ze względu na bliskość zakładów chemicznych w Policach długość tunelu trzeba było zwiększyć z planowanych 3,5 do 5 km. Tym samym ten drugi tego typu obiekt (pierwszy powstaje pod Świną) stanie się najdłuższym tunelem w Polsce.

Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w rejonie tunelu pod Odrą
Przebieg Zachodniej Obwodnicy Szczecina w rejonie tunelu pod OdrąGDDKiA

Budowa ZOS została ujęta w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Nowa trasa będzie alternatywą dla już istniejącego szlaku S3/A6, który omija Szczecin od południa i wschodu. Wraz z ZOS zostanie utworzony ring wokół całego miasta. Nowa trasa nie tylko odciąży sam Szczecin, lecz także ułatwi dojazd pomiędzy Policami i węzłem S3/S6 Goleniów Północ. Obecnie trzeba przejechać 58 km, później trasa skróci się do 23 km.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium