Zadaniem nowego wykonawcy jest dokończenie projektowania i optymalizacja wcześniejszych projektów, a następnie budowa 13 km drogi ekspresowej. Na trasie będą wybudowane trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Powstanie także most nad doliną Narwi o długości 1200 m.

Ponadto w ramach tej inwestycji kierowcy dostaną fragment DK64 o długości prawie 7 km na odcinku Łomża Północ-Elżbiecin oraz dwa ronda z drogą DK61 w okolicach miejscowości Marianowo oraz z DK64 w rejonie miejscowości Elżbiecin.

S61 Via Baltica Łomża Zachód-Kolno Foto: GDDKiA
S61 Via Baltica Łomża Zachód-Kolno

S61 Via Baltica Łomża Zachód-Kolno: w ciągu 9 miesięcy pierwszy węzeł

Wykonawca nie ma zbyt wiele czasu, ponieważ w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy (nie wliczając okresu zimowego) musi wybudować i oddać do ruchu węzeł Łomża Zachód, który także umożliwi udostępnienie już zbudowanego odcinka S61 Łomża Południe - Łomża Zachód. Według harmonogramu odcinek ten ma być dostępny w maju 2023 r.

Nowo wybudowana trasa ma być z kolei częściowo otwarta dla kierowców w połowie 2024 r. Oznacza to, że kierowcy będą mieli wtedy do dyspozycji jedną jezdnię S61. Już wtedy tranzyt, który teraz odbywa się przez Łomżę, powinien znaleźć się na częściowo otwartej drodze. Cały odcinek S61 Łomża Zachód-Kolno ma być otwarty w 2025 r.

To już kolejny wykonawca trasy, wcześniejsi nie byli w stanie wywiązać się z umowy, dlatego konieczny był wybór kolejnego wykonawcy.

S61 Via Baltica: stan realizacji

Z 311 km przyszłej trasy S61 Via Baltica, kierowcy mają już do dyspozycji nieco ponad 200 km. W pełnej ciągłości jest 96 km od węzła Powązkowska w Warszawie do Ostrowi Mazowieckiej. W zeszłym roku oddano do użytku ok. 72 km drogi na trasie S61, co wydłużyło tę ekspresówkę do ponad 105 km. Kierowcy mają do dyspozycji trasę od Śniadowa do węzła Łomża Południe, od węzła Kolno do końca obwodnicy Szczuczyna oraz od węzła Kalinowo (poprzednio Wysokie) do końca obwodnicy Suwałk.