• Transport morski odpowiada za 3 proc. rocznych emisji CO2 na świecie
  • Technologia wodorowa to najważniejszy element projektu Energy Observer i główny powód zaangażowania Toyota Motor Europe
  • Energy Observer 2 ma długość 120 metrów, szerokość 22 metry, zanurzenie 5,5 metra, nośność pięć tys. ton i zasięg do czterech tys. mil morskich, czyli 7400 km
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Pierwszy Energy Observer już pływa i realizuje od siedmiu lat rejs dookoła świata. To samowystarczalny energetycznie eksperymentalny katamaran, wyposażony w przystosowane do pracy na morskim jachcie ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai. Jego twórcy powołali do życia firmę EODev, czyli komercyjne ramię zespołu naukowców i inżynierów stojących za projektem. Toyota jest jednym z udziałowców.

Komercyjny statek otrzyma bezemisyjny napęd Toyoty

Zespół Energy Observera zaprezentował niedawno swój nowy produkt, który miałby przyspieszyć dekarbonizację towarowego transportu morskiego. Specyfikacja statku stanowi odpowiedź na pilną potrzebę odnowienia flot wielozadaniowych statków towarowych o nośności do Pięć tys. ton. Energy Observer 2 ma długość 120 metrów, szerokość 22 metry, zanurzenie 5,5 metra i nośność właśnie pięć tys. ton. Powierzchnia żagli wynosi 1450 m². Ekonomiczna średnia prędkość jednostki to 12 węzłów. Statek jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy cztery MW, zasilanym przez generator RexH2 z ogniwami paliwowymi Toyoty o mocy 2,5 MW. Wodór, który trafia do generatora RexH2, jest magazynowany w ciekłej postaci w zbiornikach o pojemności 1000 metrów sześciennych, które mieszczą 70 ton tego paliwa. Zapewniają one zasięg do czterech tys. mil morskich, czyli 7400 km.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Energy Observer 2 ma nośność 5 tys. ton, a także jest zasilany ciekłym wodorem

Dzięki temu nowy projekt oferuje duże możliwości transportowe i znaczną autonomię. Zdaniem EODev tego typu statki są używane na trasach przybrzeżnych oraz wewnątrzkontynentalnych i stanowią alternatywę dla transportu drogowego. Wszystko dlatego, że mogą zawijać do mniejszych portów bez angażowania rozbudowanej logistyki. Statki tej wielkości stanowią prawie 37 proc. światowej floty, a często są to stare jednostki, produkujące wiele zanieczyszczeń i dlatego EODev wraz z Toyotą chcą przyspieszyć transformację branży morskiej w tym segmencie.

Francuski projekt badawczo-rozwojowy, czyli pierwszy Energy Observer

Katamaran Energy Observer Foto: Toyota
Katamaran Energy Observer

Energy Observer to nazwa pierwszego bezemisyjnego, samowystarczalnego energetycznie jachtu napędzanego wodorem, który pełni rolę laboratorium transformacji ekologicznej. Podróż Energy Observera dookoła świata trwa już 7 lat. Jacht zatrzymuje się w znanych na całym świecie miastach, by nawiązywać kontakty z pionierami i innowatorami, którzy pracują nad rozwojem zrównoważonych, ekologicznych rozwiązań. Projekt otrzymał Wysoki Patronat Prezydenta Republiki Francuskiej Emmanuela Macrona. Posiada oficjalne wsparcie Ministerstwa Transformacji Ekologicznej, UNESCO i Unii Europejskiej.