REKLAMA
Logo
WiadomościAktualnościJeśli nie zapniesz pasów, to nie pojedziesz - dobry pomysł?

Jeśli nie zapniesz pasów, to nie pojedziesz - dobry pomysł?

Nie zapniesz pasa bezpieczeństwa, to nie pojedziesz. Taki jest cel systemu "Buckle To Drive", który General Motors stosuje w wybranych samochodach od 2019 r. Od przyszłego roku większość aut koncernu GM będzie miał to rozwiązanie, a w dodatku jego działanie zostanie rozszerzone.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Pas bezpieczeństwa
Aleksey Korchemkin / Shutterstock
Pas bezpieczeństwa

General Motors wprowadził system "Buckle To Drive" w 2019 r. jako element trybu jazdy "Teen Mode". Kierowca po włączeniu silnika nie był w stanie jechać, ponieważ do momentu zapięcia pasa bezpieczeństwa nie dało się przełączyć dźwigni automatycznej skrzyni biegów z pozycji P (parking) na żadne inne ustawienie.

Buckle to Drive
Buckle to DriveGeneral Motors

Przeczytaj też:

Od 2022 r. większość samochodów GM będzie miało taki system, a w dodatku jego działanie zostanie rozszerzone. Do tej pory wystarczyło, żeby kierowca zapiął pasy i można było jechać.

W przyszłości ten obowiązek będzie dotyczył również pasażerów. Jeżeli system wyczuje, że któreś z miejsc jest zajęte, a pas nie jest zapięty, to nie uda się przełączyć dźwigni skrzyni biegów, a samochód nie ruszy.

"Buckle To Drive" może być dezaktywowane, bo są przecież sytuacje, w których pasy mogą pozostać odpięte. W Polsce dotyczy to m.in. sytuacji medycznych, kobiet w ciąży, policjantów konwojujących osoby zatrzymane czy kierowców taksówek podczas przewożenia klientów.

Pasy ratują życie

Wprawdzie większość kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że zapięte pasy bezpieczeństwa mogą uratować życie, ale nadal jest mnóstwo "mądrzejszych", którzy twierdzą, że są sytuacje, w których brak pasa może uratować życie i nikt nie zmusi ich do zapinania pasów. A żeby nie denerwował ich sygnał ostrzegający o odpiętych pasach, owszem zapinają je, ale na nich siadają.

Trzeba jednak pamiętać, że w nowoczesnych samochodach działanie pasów jest ściśle powiązane z funkcjonowaniem airbagów. Nie masz zapiętych pasów, to w razie stłuczki nie uruchomią się poduszki powietrzne, a twoja zmasakrowana twarz wkomponuje się w kierownicę lub deskę rozdzielczą.

Z kolei w sytuacji, gdy pasy są zapięte, ale siedzimy na nich, airbag zadziała i… nie będziemy może pisać, co może wydarzyć się z naszą głową w takiej sytuacji, bo może to być zbyt drastyczne.

Poza tym pasy zapinamy nie tylko dla bezpieczeństwa własnego, lecz także innych. Nie życzę sobie, żeby podczas czołowego zderzenia z innego pojazdu wypadł ktoś przez przednią szybę, przebił szybę mojego auta i zrobił krzywdę komuś z mojej rodziny. Mało prawdopodobne? Mniej więcej tak samo, jak uratowanie życia dzięki niezapiętym pasom.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium