• Zimą spryskiwacze samochodu mogą ulec awarii spowodowanej przez mróz
  • Najczęstszą przyczyną są problemy z płynem w zbiorniku
  • Nie należy używać spryskiwaczy, gdy płyn jest zamarznięty

Nic nie irytuje tak, jak brudna szyba, której dodatkowo nie da się szybko wyczyścić. Latem problemem zazwyczaj jest po prostu brak płynu do spryskiwaczy, jednak zimą przyczyn może być więcej, a to właśnie w chłodnej porze potrzebny jest najbardziej.

Problem zazwyczaj powodują dwie rzeczy:

  • letni płyn do spryskiwaczy;
  • zamarznięte dysze spryskiwacza.

Zamarznięty płyn do spryskiwaczy: co zrobić?

Pierwszy problem rozwiązuje się sam, gdy w zbiorniku zrobi się cieplej. Jeśli wyjeżdżamy z dłuższą trasę, po jakimś czasie zacznie on działać, gdy rozgrzeje się już silnik i zdąży rozmrozić płyn.

Inną opcją, kiedy na przykład jedziemy na zakupy, jest wjechanie do garażu, w którym jest powyżej 0 st. C. Wcale nie musi być ogrzewany.

Kiedy już płyn zmieni swój stan skupienia, trzeba zamienić go na zimowy lub chociaż dolać kilka litrów zimowego płynu do letniego. Taka mieszanka nie daje gwarancji, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że płyn już nie zamarznie.

Płyn do spryskiwaczy Foto: Mateusz Pokorzyński / Auto Świat
Płyn do spryskiwaczy

Spryskiwacze nie działają? Dysze mogły zamarznąć

Jeśli z kolei są zamarznięte dysze, a wiemy, że w układzie jest ciecz dostosowana do zimowych warunków, można spróbować mieć włączone spryskiwacze chwilę dłużej. Płyn powinien rozpuścić lód i śnieg zgromadzony przy dyszach. Jeśli to nie zadziała, należy ręcznie usunąć zalegający przy dyszach lód.

Jak udrożnić układ spryskiwaczy?

Dysze mogą być również zapchane z powodu zabrudzeń w płynie, kamienia, który gromadzi się wskutek używania wody w okresie letnim, ale też przez śniedzenie elementów dyszy.

Wielu kierowców radzi, by próbować przepychać je igłą. To może pomóc, jednak istnieje zagrożenie, że igła uszkodzi dyszę. Lepiej to zrobić np. żyłką wędkarską. Czyszczenia układu można z kolei spróbować dokonać za pomocą sprężonego powietrza, które wtłoczymy w układ. Najpierw jednak należy zdjąć przewody z dysz.

Tego nie rób, gdy spryskiwacze nie działają

Przestrzegamy przed wlewaniem wrzątku do zamarzniętego płynu. To może doprowadzić nawet do pęknięcia zbiornika. To samo może się stać, jeśli w pełnym zbiorniku zamarznie ciecz, bo rozszerza ona swoją objętość podczas zmiany stanu skupienia. Pamiętajmy także, by nie włączać na długo spryskiwaczy, gdy płyn jest zamarznięty — to może spowodować zatarcie się pompki.