- Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą zostanie rozbudowana poprzez dodanie trzeciego pasa ruchu
- Projekt obejmuje łącznie 92 km, w tym 89 km kluczowych odcinków i dodatkowe prace przy węźle Łódź Północ
- Poznaliśmy datę ukończenia prac. Nie jest tak odległa, jak można się by było spodziewać
- Rozbudowę A2 podzielono na cztery odcinki
- Rozbudowa autostrady A2. Co zostanie zrobione?
- Nowa organizacja ruchu na autostradzie A2. Czy będą utrudnienia?
- Dlaczego A2 wymaga rozbudowy? Przyczyny i prognozy
- Tylko europejskie firmy mogły budować autostradę A2
- Najważniejsze daty dla rozbudowy A2. Podano, kiedy pojadą kierowcy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetargi na rozbudowę autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą, które zostaną szczegółowo opisane na platformie zakupowej już jutro. Projekt zakłada budowę dodatkowych pasów ruchu i jest jednym z kluczowych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Jak poinformowano, w przetargach nie będą mogły uczestniczyć firmy pochodzące z tzw. państw trzecich, co ma na celu ochronę krajowego rynku budowlanego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRozbudowę A2 podzielono na cztery odcinki
Wszelkie wymagane decyzje administracyjne dotyczące projektu, w tym zgody ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej), zostały już uzyskane. Pierwsze pozwolenia, dotyczące dwóch odcinków w województwie mazowieckim, wydano w kwietniu 2025 r., a kolejne dla odcinków w województwie łódzkim — w maju 2025 r. Projekt został podzielony na cztery odcinki realizacyjne o łącznej długości 92 km, od Łodzi Północ do węzła Konotopa.
Trzeci pas kierowcy mają dostać za mniej więcej trzy lata. W drugiej połowie 2028 r.
Rozbudowa autostrady A2. Co zostanie zrobione?
Rozbudowa obejmie 89 km newralgicznych odcinków autostrady A2, gdzie planowane jest dobudowanie dodatkowych pasów ruchu, oraz 3 km prac przy węźle Łódź Północ. Na trasie pomiędzy węzłami Łódź Północ i Pruszków pojawią się trzy pasy w każdym kierunku, a na odcinku do węzła Konotopa — cztery. Dodatkowo wymieniona zostanie nawierzchnia i oświetlenie na energooszczędne w obrębie węzła Łódź Północ.
„Po rozbudowie droga między Łodzią Północ a Pruszkowem będzie mieć trzy pasy w każdym kierunku, a do węzła Konotopa — cztery pasy ruchu” — podkreśla GDDKiA. Wszystkie prace realizowane będą przy uwzględnieniu wcześniejszej rezerwy terenu oraz optymalizacji konstrukcji obiektów inżynierskich.
Nowością będzie zastosowanie odnawialnych źródeł energii (OZE) do zasilania infrastruktury drogowej, co ma uczynić trasę w pełni samowystarczalną energetycznie. Wszystkie urządzenia, takie jak oświetlenie czy stacje meteo, będą korzystać z wyprodukowanej lokalnie energii. Rozwiązanie to ma być wzorcem dla przyszłych inwestycji drogowych.
Przeczytaj także: Zacznie się wieczorem. Zakaz ruchu w dniach 4-6 lipca. Niektórzy kierowcy nie wyjadą na drogi
Nowa organizacja ruchu na autostradzie A2. Czy będą utrudnienia?
Jednym z najtrudniejszych aspektów budowy będzie prowadzenie prac przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu. Projekt zakłada, że przez cały czas realizacji inwestycji kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Doświadczenia zdobyte podczas rozbudowy DK8 i A1 pozwoliły na stworzenie optymalnych rozwiązań w tym zakresie.
GDDKiA planuje również wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości, który już wcześniej sprawdził się na innych drogach, poprawiając bezpieczeństwo. „Chcemy maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców i zapewnić sprawny przejazd między Warszawą a Łodzią” — poinformowano.
Dlaczego A2 wymaga rozbudowy? Przyczyny i prognozy
Od momentu otwarcia w 2011 r. autostrada A2 jest jednym z najbardziej obciążonych odcinków w Polsce. Według Generalnego Pomiaru Ruchu liczba pojazdów na trasie pomiędzy Łodzią i Warszawą wynosi od 50 tys. do 100 tys. dziennie, w zależności od pory roku i lokalizacji. Przepustowość drogi zaczyna osiągać swoje limity, co rodzi potrzebę jej dalszej rozbudowy.
Projekt ma również znaczenie strategiczne w kontekście przyszłego połączenia autostrady z Centralnym Portem Komunikacyjnym (CPK). Przedsiębiorcy i kierowcy podkreślają, że modernizacja trasy wpłynie pozytywnie zarówno na jakość transportu, jak i czas przejazdu.
Tylko europejskie firmy mogły budować autostradę A2
Aby chronić rynek unijny i wspierać polskie przedsiębiorstwa, w przetargach obowiązują przepisy, które uniemożliwiają udział firmom z państw pozaunijnych. GDDKiA po raz pierwszy wprowadziła takie zapisy w maju 2025 r., przy przetargu na budowę odcinka A2 w woj. lubelskim. Regulacje te są zgodne z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z października 2024 r.
Najważniejsze daty dla rozbudowy A2. Podano, kiedy pojadą kierowcy
- 2 kwietnia 2025 r. — wydanie decyzji ZRID dla odcinków w woj. mazowieckim,
- 30 maja 2025 r. — uzyskanie pozwoleń ZRID dla odcinków w woj. łódzkim,
- II połowa 2028 r. — planowane zakończenie robót.
Rozbudowa autostrady A2 Łódź — Warszawa to kolejny krok w modernizacji sieci dróg krajowych, który ma usprawnić komunikację w jednym z kluczowych regionów kraju.