Auto Świat Wiadomości Aktualności Samochodowa klasa premium rośnie w Polsce jak na drożdżach. Ulubione marki i modele w 2024 r.

Samochodowa klasa premium rośnie w Polsce jak na drożdżach. Ulubione marki i modele w 2024 r.

Udział samochodów klasy premium w całym polskim rynku nowych samochodów dobija już do 24 proc. W Polsce rejestrowanych jest coraz więcej aut z tej półki, a wzrost sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku może sięgnąć nawet 20 proc. Producenci premium toczą o portfele Polaków zażarty bój. Wciąż nie wiemy, która marka okaże się w 2024 r. numerem 1. Za to prawie na pewno Volvo XC60 utrzyma swoją wieloletnią dominację.

Volvo XC60 2. generacja
Volvo
Volvo XC60 2. generacja
  • Polacy zarejestrowali w 2024 r. już 117 tys. 641 samochodów klasy premium. To oznacza, że segment urósł aż o 18,78 proc. w porównaniu z 2023 r. Samochody z wyższej półki mają 23,7 proc. udziały w całym polskim rynku nowych samochodów
  • Pewne rzeczy się nie zmieniają... O prymat zażarcie rywalizują ze sobą trzy niemieckie marki premium z tzw. Wielkiej Trójki. Wygrywa na razie Bawaria, ale wszystkie trzy są zaskakująco blisko siebie. Mniej emocji jest w rankingu najpopularniejszych modeli, choć Lexus NX bardzo dzielnie goni szwedzkiego SUV-a, który jest ulubionym autem tej klasy Polaków od kilkunastu (!) lat
  • Dzięki Instytutowi Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR mamy konkretne dane
  • Wszystkie liczby jakie podajemy to zsumowana liczba rejestracji od początku roku do końca listopada. Jest szansa, że grudzień jeszcze trochę zamiesza w rankingach. Zwłaszcza, że kilka marek i modeli jest bardzo blisko

W listopadzie 2024 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 10 187 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 7,06 proc. mniejszy niż w październiku bieżącego roku i o 1,27 proc. lepszy w zestawieniu z listopadem roku 2023, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 10 059 takich aut. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w listopadzie 20,7 proc. i był najmniejszy od lutego 2023 roku (20,6 proc.)

- zaczyna swój raport Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Lekkie spowolnienie, zdaniem ekspertów IBRM, to kwestia niższego niż zwykle udziału firm w rejestracjach. To "tylko 66 proc.", co jak na klasę premium jest dla flot niskim wynikiem. Powodem większej aktywności klientów indywidualnych są trwające w wielu markach wyprzedaże. Kiedy trwają, to i Kowalscy mogą znaleźć dla siebie samochód z prestiżowym znaczkiem.

Przez pierwsze 11 miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 117 tys. 641 nowych aut premium, co oznacza wzrost o 18,78 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Segment premium utrzymuje silną pozycję na rynku, z udziałem 23,7 proc. w ogólnej liczbie nowych rejestracji samochodów osobowych. Czy w 2024 r. coś się pozmieniało na szczytach rankingów? Może wielkich przetasowań nie ma, ale obserwujemy zażartą walkę. Przede wszystkim wciąż nie wiadomo, która marka premium okaże się numerem 1 w całym roku. Niemcy są zaskakująco blisko siebie. Za w rankingu modeli imponują wyniki Lexusa NX. Gdyby nie Volvo XC60, to Japończycy by zdominowali cały segment. Jeszcze niedawno NX znajdował się znacznie niżej w takich zestawieniach...

Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji