Auto Świat Wiadomości Aktualności Koniec pewnej epoki. W fabryce Bentleya zmontowano ostatni silnik W12

Koniec pewnej epoki. W fabryce Bentleya zmontowano ostatni silnik W12

Bentley Motors świętuje produkcję ostatniego ręcznie wykonanego, 12-cylindrowego silnika w siedzibie firmy w Crewe w Wielkiej Brytanii. To jednocześnie oznacza koniec produkcji Bentaygi, Continentala GT oraz Flying Spura z takim silnikiem pod maską.

Bentley – koniec produkcji silnika W12
Zobacz galerię (4)
Bentley
Bentley – koniec produkcji silnika W12
  • Silnik W12 zadebiutował w 2003 r. w Continentalu GT
  • Przez cały okres produkcji powstało ponad 100 tys. jednostek W12
  • Bentley W12 zastąpił hybrydowy układ generujący 782 KM i 1000 Nm
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Silnik W12 wprowadzono w 2003 r. w Bentleyu Continentalu GT. Od tego czasu powstało ponad 100 tys. egzemplarzy tych udanych jednostek napędowych. Decyzja o zaprzestaniu produkcji jest zgodna ze strategią firmy Bentley Beyond100, w ramach której firma stanie się światowym liderem w dziedzinie zrównoważonej mobilności wśród luksusowych marek.

Bentley – koniec produkcji silnika W12
Bentley – koniec produkcji silnika W12Żródło: Bentley

Aby uczcić tę szczególną okazję, w warsztacie Heritage Garage w Crewe odbył się pamiątkowy lunch dla zespołów montażowych i badawczo-rozwojowych pracujących przy silniku W12. Następnie goście zebrali się, aby wziąć udział w sesji portretowej W12 w Pyms Lane Plaza. Pracownicy otrzymali również pamiątkowy tłok silnika W12.

— Silnik W12 odegrał tak ważną rolę w historii Bentleya, że zrozumiałe stało się uczczenie wycofania jednostki z produkcji z tymi, którzy byli z nim związani. Wprowadzenie silnika pomogło zmienić oblicze firmy niemal z dnia na dzień, więc przejdzie on do historii jako prawdziwy przełom i powinniśmy być bardzo dumni, że zaprojektowaliśmy, rozwinęliśmy i przez tak długi okres produkowaliśmy taką ikonę w Wielkiej Brytanii — powiedział Andreas Lehe, członek zarządu ds. produkcji w Bentley Motors.

Zanim jednak silnik W12 zniknie całkowicie, Bentley proponuje limitowaną serię 120 egzemplarzy o nazwie "Speed Edition 12". W ramach tej serii dostępne będą Bentleye: Bentayga, Continental GT, Continental GT Convertible i Flying Spur.

Bentley – koniec produkcji silnika W12
Bentley – koniec produkcji silnika W12Żródło: Bentley

Unikalne cechy tych pojazdów obejmują: emblematy Edition 12, listwy progowe, hafty na siedzeniach, ozdoby na osłonie i ponumerowaną tabliczkę znamionową silnika. Właściciele otrzymali również pamiątkowy model bloku silnika W12 w skali.

Bentley W12 – czas na zelektryfikowany napęd

Silnik W12 przechodzi powoli do historii, a jego miejsce zajmuje hybryda, której układ generuje 782 KM i 1000 Nm! Taka jednostka zadebiutowała w Bentleyu Continentalu GT Speed.

Jednym z samochodów, który będzie wykorzystywał ten układ jest najnowszy Bentley Flying Spur. Hybrydowy układ wykorzystuje benzynowy silnik V8, ale elektryczne wspomaganie umożliwia również bezemisyjną jazdę na dystansie 72 km.

Bentley W12 – ponad 20 lat historii

Silnik W12 to tak naprawdę dwie połączone jednostki V6 dzielące wspólny wał korbowy. W12 okazało się o 24 proc. krótsze od tradycyjnego V12. Dzięki nowym układom dolotowym, wydechowym, turbodoładowania i intercoolera opracowanym przez inżynierów Bentleya, Continental GT osiągnął 552 KM.

Bentley – koniec produkcji silnika W12
Bentley – koniec produkcji silnika W12Żródło: Bentley

Każdy silnik W12 był ręcznie budowany w Crewe, proces ten trwa około siedmiu godzin i wymaga montażu 2600 komponentów. Tłoki i korbowody sparowano w wyważonych zestawach do ułamków grama, tak aby gotowy silnik obracał się wystarczająco płynnie,

Gotowe W12, po przeprowadzeniu testu szczelności, testu na zimno i odpaleniu w teście na gorąco, jest w stanie napędzać Continental GT Speed od 0 do 60 mil na godzinę w 3,5 sekundy (0-100 km/h w 3,6 sekundy). Prędkość maksymalna to aż 208 mil na godzinę (ok. 333 km/h).

Bentley W12 – druga generacja

Wprowadzenie Bentaygi w 2015 r. oznaczało całkowitą przebudowę silnika W12, co było wynikiem trzech lat projektowania, rozwoju i testowania. Turbosprężarki twin-scroll zapewniały szybszą reakcję i natychmiastowy moment obrotowy.

Przy częściowym lub opóźnionym otwarciu przepustnicy dezaktywacja cylindra całkowicie wyłączała jeden rząd sześciu cylindrów, co zapewniało większą oszczędność paliwa. Nowy W12 zastąpił swojego poprzednika w całej gamie modeli.

Bentley W12 – trafił też do sportu

Wprawdzie silnik W12 nie został skonstruowany z myślą o sporcie, ale w ciągu 20 lat produkcji udało się pobić wiele rekordów. W 2007 r. czterokrotny rajdowy mistrz świata Juha Kankkunen ustanowił światowy rekord prędkości na lodzie w Continentalu GT, osiągając 199,98 mil na godzinę (320 km/h) na zamarzniętej Zatoce Botnickiej.

Ten sam kierowca w 2011 r. w 621-konnym kabriolecie Continentalu Supersports uzyskał 205,48 mil na godzinę (329 km/h). Cztery lata później aktor Idris Elba ustanowił nowy brytyjski rekord prędkości lądowej, osiągając 180,361 mil na godzinę (289 km/h) za kierownicą Continentala GT Speeda.

Bentley W12 – rekordy w Europie i za oceanem

W 2018 r. Rhys Millen ustanowił nowy rekord dla produkcyjnego SUV-a podczas Race to the Clouds w Pikes Peak w Kolorado. Prowadząc W12 Bentaygę, pokonał trasę 12,42 mili (20 km) w zaledwie 10.49.9 s, osiągając średnią prędkość 66,5 mil na godzinę (107 km/h) i poprawiając poprzedni rekord o prawie dwie minuty.

Millen powrócił w 2019 roku z napędzanym silnikiem W12 Continental GT Speed ​​i ustanowił nowy rekord Pikes Peak Production Car, osiągając czas 10 minut i 18,488 s i średnią prędkość 70 mil na godzinę (112 km/h) i bijąc poprzedni rekord o 8,4 s.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków