• W przypadku dużego zatoru w ruchu policjanci osobiście kierują potokami pojazdów. Ich komunikaty są ważniejsze niż znaki i sygnalizacja, więc warto je znać
  • Przykładowo: funkcjonariusz stojący przodem lub tyłem do kierującego jest odpowiednikiem światła czerwonego
  • Nocą funkcjonariusze mogą wspomagać się dodatkowo gwizdkiem oraz podświetlaną lub odblaskową tarczą
  • Więcej podobnych wiadomości znajdziesz na stronie głównej Onetu

Na opublikowanym przez kanał "Stop Cham" nagraniu widać, jak kierujący Fiatem ignoruje czerwone światło, znajdujące się z prawej strony pojazdu oraz sygnał stop nadawany przez kierującego ruchem policjanta i skręca w lewo. W efekcie wymusza pierwszeństwo na kierowcy BMW i dochodzi do stłuczki. Sam funkcjonariusz cudem uniknął potrącenia.

Czytaj: W piątek warunki na drogach będą fatalne. W części Polski sypnie śniegiem

"Jedzie jak święta krowa, bez opamiętania"

Film wzbudził, tradycyjnie już, duże zainteresowanie internautów. W ciągu pierwszych trzech godzin obejrzało go prawie 50 tys. widzów. Nagranie jest też szeroko komentowane w sieci. "Pewnie zmyliło go to, że sygnalizator pokazywał czerwone i policjant też, więc stwierdził, że pewnie dwa czerwone to zielone", "Jedzie jak święta krowa bez opamiętania. Nawet nie hamował, tylko jechał w ciemno", czy też "kierowca punto nawet nie spojrzał, czy z jego prawej coś jedzie, tylko rura przed siebie, wszyscy z drogi, bo król jedzie" - to tylko kilka z blisko 400 komentarzy zebranych pod nagraniem.

Sprawdź: Żandarmeria Wojskowa na drogach przy granicy. Czy może kontrolować kierowców?

Policjanci kierują ruchem — kiedy?

Kierowanie przez policjantów ruchem to nieczęsty widok na polskich drogach. Kierowcom zazwyczaj wystarczają pionowe i poziome znaki, a także sygnalizacja świetlna. Czasem jednak kierującym polecenia wydają funkcjonariusze drogówki. Zazwyczaj dzieje się tak, aby rozładować ruch drogowy, zapewnić bezpieczeństwo oraz płynność jazdy. Warto przypomnieć, że polecanie policjanta są ważniejsze niż znaki, czy wskazania sygnalizacji.

Jest kilka gestów, które powinien znać każdy kierowca, aby zrozumieć polecenia wydawane przez osoby kierujące ruchem.

  • Policjant wznoszący rękę do góry odpowiada sygnałowi żółtemu i oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie.
  • Funkcjonariusz stojący przodem lub tyłem do kierującego jest odpowiednikiem światła czerwonego, zakazującego wjazd na skrzyżowanie. Sygnał ten dotyczy również pieszych
  • Policjant stojący do kierowcy prawym lub lewym bokiem to odpowiednik światła zielonego. Ruch odbywa się wtedy w obu kierunkach jazdy. To także zezwolenie na ruch pieszych.
  • Policjant stojący bokiem do kierowcy i gestykulujący lewą dłonią zezwala na jazdę na wprost lub w lewo. W takim wypadku kierowcy znajdujący się po prawej stronie policjanta mają czerwone. Analogicznie sytuacja ma się ze skrętem w prawą stronę

Zerknij: Prawie 3 mld zł za budowę drogi ekspresowej. Powstanie kluczowa trasa na wschodzie Polski