Pierwsza odpadła Toyota Supra. Jej produkcję zakończono w 2002 r., pozostawiając auto bez żadnego następcy. Malejące zainteresowanie klasycznymi samochodami sportowymi sprawiło, że w 2005 r. to samo się stało z Toyotą Celiką. Japońska firma przestała ją wytwarzać, a następcy nie pokazała. Najdłużej utrzymała się Toyota MR2. Tego roadstera produkowano do 2007 r. Tyle że jako jedyny z tego trio nie wrócił w drugiej dekadzie XXI w.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoBo w 2012 r. miejsce Toyoty Celiki zajęła Toyota GT86, którą w 2021 r. zastąpiła z kolei Toyota GR86. W 2019 r. pojawiła się zaś kolejna generacja Toyoty Supry, teraz z dwoma dodatkowymi literami w nazwie (czyli Toyota GR Supra). A nowej Toyoty MR2 jak nie było, tak nie ma. Teraz to się może w końcu zmienić.
Przeczytaj także: Za miesiąc koniec ery w fabryce w Tychach. Zakończy się produkcja wielkiego hitu
Toyota MR2 może powrócić
Jak informuje japoński magazyn "Best Car" (a za nim brytyjski "Autocar"), nowe wcielenie Toyoty MR2 może się pojawić w ciągu najbliższych dwóch lat, czyli najpóźniej w 2026 r. Auto miałoby być rozwinięciem prototypowej Toyoty S-FR, przedstawionej jeszcze w 2015 r. podczas salonu samochodowego w Tokio.
Przeczytaj także: Zadałem prezesce koncernu VW w Polsce trudne pytania. Nie tylko o auta z Chin
Prototypowa Toyota S-FR mierzyła 399 cm długości, 169,5 cm szerokości i 132 cm wysokości. Samochód miał rozstaw osi 248 cm. Tym samym studyjne auto wymiarami nie odbiegało znacząco od ostatniej na razie generacji MR2 — długiej na 389,5 cm, szerokiej na 169,5 cm oraz wysokiej na 123,5 cm. Z kolei przedstawione 40 lat temu pierwsze wcielenie Toyoty MR2 mierzyło 395 cm długości.
Intrygująco rysuje się perspektywa napędu w nowej Toyocie MR2. To może być coś naprawdę zaskakującego.
Nowa Toyota MR2 i jej kuzyn
Wbrew pozorom następna generacja Toyoty MR2 może nie mieć ani napędu elektrycznego, ani nawet hybrydowego, ale otrzymać wyłącznie silnik spalinowy. To najlżejsze rozwiązanie, a właśnie lekkość zawsze była jedną z kluczowych zalet Toyoty MR2. Ostatnia na razie generacja tego samochodu ważyła bowiem jedynie 1010 kg.
Bardzo możliwe, że nowa Toyota MR2 będzie dzielić platformę z kolejnym wcieleniem Daihatsu Copena (Daihatsu to część koncernu Toyoty), którego prototyp przedstawiono jesienią 2023 r. podczas salonu samochodowego w Tokio.
Jak dotąd Toyota MR2 miała trzy generacje. Produkowano je w latach:
- pierwsza generacja: 1984-1989;
- druga generacja: 1989-1999;
- trzecia generacja: 1999-2007