Tegoroczne badanie Carsmile pokazuje, jak bardzo zmieniły się kobiece wybory, jeśli chodzi o samochody. W odróżnieniu od wyników takiego samego badania, przeprowadzonego w ubiegłym roku, tegoroczne jest bardzo konkretne i wskazuje już nie tylko na typ auta, ale na jeden z modeli konkretnej marki.
Auta najczęściej kupowane przez kobiety
O ile w ubiegłym roku kobiety najczęściej wybierały czarnego SUV-a lub crossovera Toyoty, o tyle tegoroczne wyniki badania są jednoznaczne. Rok wcześniej żaden z modeli nie zyskał aż takiej przewagi. W tym roku bezapelacyjnie pierwszym wyborem kobiet jest biały Hyundai Tucson z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem benzynowym.
Sylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile wyjaśnia — Wybór Hundaia Tucsona nie jest przypadkowy. Ten wygodny samochód sprawdzi się zarówno jako auto rodzinne, jak i narzędzie pracy. Poza tym, od pewnego czasu ma atrakcyjną cenę, przez co korzystanie wypada też pod względem finansowym.
Kolejny na liście również jest Hyundai. To kompaktowy model i30, który o włos przegonił pierwszą w zestawieniu Toyotę — również kompaktową Corollę. W top 10 są auta zarówno marek budżetowych, jak i premium.
W tym roku zmieniła się marka i model, na które panie najczęściej się decydują, jednak na przestrzeni lat zasadnicze preferencje pozostały takie same. Kobiety chętnie wybierają SUV-y i crossovery. Te dwa typy zebrały aż 47 proc. wszystkich zamówień złożonych za pośrednictwem Carsmile. Panie najczęściej wybierają napęd benzynowy oraz cenią sobie wygodę — 65 proc. zamówień to samochody z automatyczną skrzynią biegów.
- Przeczytaj także: To najsłynniejsza polska kierowczyni TIR-ów. Wożąc 70-tonowe śmigła do elektrowni, zdarzały się sceny jak z "Szybkich i Wściekłych".
Jeśli chodzi o kolory to, o ile w 2023 r. dominowała czerń, o tyle w tym roku wybór zdecydowanie pada na biel. Czarny spadł na trzecie miejsce. Na białe samochody zdecydowała się co piąta zamawiająca, jednak bardzo często nie był on jednym z ważniejszych czynników przy wyborze auta.
Sylwester Łagowski przyznaje — Kolor jest zwykle kwestią drugorzędną. Wybierany jest ten, który jest najszybciej dostępny, ponieważ klientki cenią sobie czas, ewentualnie ten, który ma lepszą cenę.
Jak kobiety finansują zakup samochodu
Podobnie rozsądne wybory, jak przy wyborze marki, modelu i koloru dokonywane były przez kobiety również w kwestii finansowania. Wyraźną przewagę zdobył leasing, który odpowiadał za niemal dwie trzecie złożonych zamówień. Średni wkład własny (zakup nowego auta w ostatnich 12 miesiącach) to 11 762 zł netto. Średnia rata określona w umowie to 1 922 zł netto. Jak więc widać decyzje zakupowe zdecydowanie były wyważone.
Dane o damskich preferencjach pochodzą z umów zakupu nowych aut zawartych przez kobiety w ostatnich 12 miesiącach za pośrednictwem Carsmile. Szczegółowo przebadano setki zamówień.