Tegoroczne badanie Carsmile pokazuje, jak bardzo zmieniły się kobiece wybory, jeśli chodzi o samochody. W odróżnieniu od wyników takiego samego badania, przeprowadzonego w ubiegłym roku, tegoroczne jest bardzo konkretne i wskazuje już nie tylko na typ auta, ale na jeden z modeli konkretnej marki.

Auta najczęściej kupowane przez kobiety

O ile w ubiegłym roku kobiety najczęściej wybierały czarnego SUV-a lub crossovera Toyoty, o tyle tegoroczne wyniki badania są jednoznaczne. Rok wcześniej żaden z modeli nie zyskał aż takiej przewagi. W tym roku bezapelacyjnie pierwszym wyborem kobiet jest biały Hyundai Tucson z automatyczną skrzynią biegów i silnikiem benzynowym.

Sylwester Łagowski, szef działu zamówień Carsmile wyjaśnia — Wybór Hundaia Tucsona nie jest przypadkowy. Ten wygodny samochód sprawdzi się zarówno jako auto rodzinne, jak i narzędzie pracy. Poza tym, od pewnego czasu ma atrakcyjną cenę, przez co korzystanie wypada też pod względem finansowym.

Kolejny na liście również jest Hyundai. To kompaktowy model i30, który o włos przegonił pierwszą w zestawieniu Toyotę — również kompaktową Corollę. W top 10 są auta zarówno marek budżetowych, jak i premium.

Kobiece wybory - marki i modele Foto: carsmile
Kobiece wybory - marki i modele

W tym roku zmieniła się marka i model, na które panie najczęściej się decydują, jednak na przestrzeni lat zasadnicze preferencje pozostały takie same. Kobiety chętnie wybierają SUV-y i crossovery. Te dwa typy zebrały aż 47 proc. wszystkich zamówień złożonych za pośrednictwem Carsmile. Panie najczęściej wybierają napęd benzynowy oraz cenią sobie wygodę — 65 proc. zamówień to samochody z automatyczną skrzynią biegów.

Kobiece wybory - nadwozie, paliwo, skrzynia Foto: carsmile
Kobiece wybory - nadwozie, paliwo, skrzynia

Jeśli chodzi o kolory to, o ile w 2023 r. dominowała czerń, o tyle w tym roku wybór zdecydowanie pada na biel. Czarny spadł na trzecie miejsce. Na białe samochody zdecydowała się co piąta zamawiająca, jednak bardzo często nie był on jednym z ważniejszych czynników przy wyborze auta.

Sylwester Łagowski przyznaje — Kolor jest zwykle kwestią drugorzędną. Wybierany jest ten, który jest najszybciej dostępny, ponieważ klientki cenią sobie czas, ewentualnie ten, który ma lepszą cenę.

Kobiece wybory - kolory Foto: carsmile
Kobiece wybory - kolory

Jak kobiety finansują zakup samochodu

Podobnie rozsądne wybory, jak przy wyborze marki, modelu i koloru dokonywane były przez kobiety również w kwestii finansowania. Wyraźną przewagę zdobył leasing, który odpowiadał za niemal dwie trzecie złożonych zamówień. Średni wkład własny (zakup nowego auta w ostatnich 12 miesiącach) to 11 762 zł netto. Średnia rata określona w umowie to 1 922 zł netto. Jak więc widać decyzje zakupowe zdecydowanie były wyważone.

Kobiece wybory finanse Foto: carsmile
Kobiece wybory finanse

Dane o damskich preferencjach pochodzą z umów zakupu nowych aut zawartych przez kobiety w ostatnich 12 miesiącach za pośrednictwem Carsmile. Szczegółowo przebadano setki zamówień.