Mazda rozpoczęła swoją działalność w 1920 roku jako Toyo Cork Kogyo Co., a jej założycielem był Jujiro Matsuda. Początkowo działalność firmy ograniczała się do produkcji obrabiarek. Pierwsze pojazdy Mazdy pojawiły się w 1931 roku i były to trzykołowe modele dostawcze. Prototypy samochodów osobowych zaczęły powstawać w 1940 roku, ale z racji wybuchu wojny prace zostały przerwane.
Pierwszy osobowy samochód Mazdy pojawił się w 1960 roku, a był to model R360 coupe. Samochód napędzany był dwucylindrowym silnikiem o pojemności 356 ccm i mocy 16 KM. Napęd na tylne koła przekazywany był za pomocą czterobiegowej skrzyni manualnej lub opcjonalnie dwustopniowej, automatycznej.
Mazda szczyci się, że wiele cech charakterystycznych dla R360 Coupe, jak awangardowa technika, dbałość o detale, czy niezwykłe właściwości jezdne, nadal wyróżniają jej współczesne modele.
Teraz do historycznego pojazdu nawiązują jubileuszowe wersje Mazd, które zostały stworzone dla upamiętnienia stulecia marki. Ich znakiem rozpoznawczym jest dwukolorowa, biało-burgundowa kombinacja, która stała się przebojem wraz z premierą R360 Coupe w roku 1960.
W ramach całej gamy Mazdy, klienci mogą wybierać modele z edycji jubileuszowej w dwutonowej kombinacji kolorystycznej łączącej burgund i biel, wyposażone w liczne unikatowe detale włącznie z charakterystycznymi dekielkami felg, które wyróżnia logo zaprojektowane z okazji stulecia.
Do wyróżników edycji specjalnych należą: kolor nadwozia Snowflake White, wykładzina podłogi w kolorze burgundowym, dywaniki podłogowe z jubileuszowym logo, zagłówki foteli z wytłoczonym jubileuszowym logo, obudowa kluczyka ozdobiona jubileuszowym logo w specjalnym pudełku, dekielki felg z jubileuszowym logo oraz jubileuszowe logo na przednim zderzaku.
Modele edycji specjalnej trafiły już do sprzedaży w Japonii. W Polsce pojawią się jesienią. W wersjach 100th Anniversary dostępne będą: Mazda3, Mazda CX-30, Mazda6, Mazda CX-5 i Mazda MX-5. Ceny poznamy przed wakacjami.