- Mercedes-Benz uzyskał w Niemczech zgodę na testowanie samochodów z turkusowymi światłami obrysowymi, sygnalizującymi zautomatyzowaną jazdę
- Testy odbywają się na podstawie decyzji Regionalnej Rady Stuttgartu, obowiązującej na terenie całych Niemiec do lipca 2028 r
- Turkusowy kolor został wybrany ze względu na swoją widoczność i odróżnienie od świateł innych pojazdów oraz elementów infrastruktury drogowej
Zgodę do celów testowych wyraziła Regionalna Rada Stuttgartu, obowiązuje ona na terenie całych Niemiec do lipca 2028 r. Mercedes jest pierwszym producentem samochodów, który będzie testował specjalne światła obrysowe sygnalizujące zautomatyzowane jazdę.
Jeszcze w 2024 r. Mercedes zaktualizował system Drive Pilot. Jego najnowsza wersja pozwala na warunkowo zautomatyzowaną jazdę prawym pasem autostrady z prędkością do 95 km na godz. Niemiecki producent chwali się, że to najszybszy system na trzecim poziomie SAE stosowany w seryjnym pojeździe. W 2021 r., również w Niemczech, Mercedes uzyskał pierwszą na świecie międzynarodową homologację typu dla warunkowo zautomatyzowanej jazdy.
Dlaczego turkus?
Ten kolor wybrano celowo na podstawie wyników badań. Turkus wyraźnie odróżnia się od innych świateł stosowanych w ruchu drogowym, zarówno w pojazdach, jak i w elementach infrastruktury. Ponadto jest on wyraźnie widoczny z dalszej odległości.
To bardzo ważne, ponieważ włączone turkusowe światła w testowym Mercedesie mają za zadanie informować innych kierowców oraz służby, że w pojeździe jest aktywna funkcja warunkowo zautomatyzowanej jazdy. Dzięki nim również policja będzie mogła szybko stwierdzić, czy osoba siedząca za kierownicą ma prawo wykonywać inne czynności.
Dowiedz się więcej: Kierując autem, jadłem popcorn i oglądałem film
To może być nowy standard
Światła obrysowe są zintegrowane z przednim i tylnym lampami oraz z kierunkowskazami w lusterkach zewnętrznych. Po włączeniu systemu Drive Pilot świecą się nieprzerwanie na turkusowo.
To faza testowa, jednak może się okazać, że po jej zakończeniu turkusowe światła staną się standardowym elementem nowoczesnych samochodów. Do tego będzie konieczne stworzenie jednolitych przepisów we wszystkich krajach na świecie.