- To już piąta edycja rankingu polskich miast najbardziej przyjaznych dla kierowców
- Miasta sklasyfikowano pod względem liczby mieszkańców (do 300 tys. i powyżej). Większe punktowano w skali od 1 do 10 punktów, a mniejsze od 1 do 9 pkt. Skalę od 1 do 6 zastosowano w dwóch kategoriach ocen
- Miasta, w których jeździ się najszybciej, prowadzą też w niechlubnym rankingu liczby kolizji
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
W dobie stref czystego transportu, zwężania miejskich arterii czy podwyżek opłat za parkowanie coraz trudniej o miasta przyjazne dla kierowców. To jednak wcale nie znaczy, że w Polsce nie można takich wskazać. Ranking polskich miast przyjaznych dla kierowców przygotowali eksperci z Oponeo i Yanosika.
W najnowszej piątej edycja raportu uwzględniono kilkanaście miast sklasyfikowanych pod względem liczby mieszkańców (do i powyżej 300 tys. osób). Wszystkie sprawdzono w ośmiu kategoriach: kosztów (paliwa, ubezpieczenia, wynajem aut w carsharingu), bezpieczeństwa (średnie prędkości jazdy i liczba kolizji) i infrastruktury (dostępność miejsc parkingowych oraz ładowarek dla pojazdów elektrycznych).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTak jak w ubiegłych latach zwracamy uwagę na kategorię średniej prędkości jazdy. To analiza prędkości, z jaką poruszają się użytkownicy Yanosika. Znamienne, że tam, gdzie jeździ się najszybciej, odnotowano także najwięcej kolizji. Stąd w czołówce znalazły się Lublin (najwyższa średnia 34 km/h w centrum i 43 km/h poza centrum oraz najwięcej kolizji na 1 tys. mieszkańców, bo aż 14,5) i Katowice (odpowiednio 34 km/h i 47 km/h oraz 14,5 kolizji na 1 tys. mieszkańców).
Czterokrotny triumfator spada z podium
O Lublinie warto wspomnieć z jeszcze jednego powodu. To miasto, które przez cztery ostatnie lata z rzędu wyróżniano tytułem najbardziej przyjaznego dla kierowców w kategorii aglomeracji powyżej 300 tys. mieszkańców. Teraz spada aż na piąte miejsce w rankingu — zwycięzcą został Gdańsk. Na podium uplasowały się także Łódź (w czołówce w kategorii taniego tankowania) i Warszawa (lider w kategoriach: ekojazda, infrastruktura parkowania).
Pozycję lidera wśród miast do 300 tys. osób udało się zaś obronić Częstochowie (lider m.in. w kategorii kosztów ubezpieczeń). Na kolejnych pozycjach sklasyfikowano Sosnowiec (doceniony m.in. za niskie opłaty za parkowanie) i Rzeszów (świetna infrastruktura parkowania).
Szczegółowe oceny przyznawane w poszczególnych kategoriach można sprawdzić poniżej.