• Nokian to pierwszy firma na świecie, która opracowała i wyprodukowała zimową oponę do aut ciężarowych - powstała w 1934 r.
  • Producent z Finlandii nie kryje ambicji, by zwiększyć swoje udziały w rynku opon letnich i całorocznych
  • Nokian zbudował własny ośrodek do całorocznych testów opon letnich, do tej pory firma użyczała tory w Hiszpanii, Niemczech oraz w RPA

Nie jest szczególną tajemnicą, że Nokian kojarzy się przede wszystkim z oponami zimowymi. W końcu to jedyny na świecie producent z siedzibą wysuniętą tak daleko na północ globu. Na dodatek zapisał się w historii jako pierwszy na świecie producent opon zimowych dla aut ciężarowych. To dla Finów jednak wciąż za mało.

Nokian nie tylko na lodzie i śniegu

Nawet w firmie nie kryją, że Nokian zajmuje silną pozycję przede wszystkim tam, gdzie na drogach próżno zimą szukać czarnego asfaltu. Nietrudno zatem wskazać Rosję i państwa nordyckie. Ambicje sięgają jednak dalej. Na celowniku jest bowiem rynek europejski oraz północnoamerykański, które oceniane są wysoko ze względu na potencjał wzrostu.

Skąd taki długi wstęp? Przede wszystkim po to by łatwiej ocenić nową ogromną inwestycję firmy. Nigdy dotąd Nokian nie wydał tak ogromnej sumy na testowanie opon. Przeznaczono bowiem aż 60 mln euro na ośrodek testowy na drugim końcu Europy. Zaledwie godzinę jazdy od Madrytu wybudowano bardzo nowoczesny i przyjazny dla środowiska tor testowy. Nie dziwi zatem entuzjazm lokalnych mediów. Trudno także nie kryć zaskoczenia, gdy podczas konferencji portugalscy dziennikarze dociekali, dlaczego akurat wybrano Hiszpanię.

Nokian nie kryje swoich planów. Po oponach zimowych czas na ekspansję na rynku opon letnich i całorocznych (mają trafiać do USA i poszczególnych krajów Europy). A te trudno testować przez cały rok w ośrodkach w Finlandii. Stąd decyzja o inwestycji w centrum badawcze o powierzchni 300 hektarów w Santa Cruz de la Zarza.

Sauna, 10 torów i 300 km/h

Na miejscu powstało łącznie 10 torów. Szczególnym powodem do dumy jest owalny 7-kilometrowy tor przygotowany do prób z prędkością nawet 300 km/h. Na tym nie koniec. Nokian chwali się czymś jeszcze - atrakcją dla gości. W ośrodku wybudowano bowiem tradycyjną drewnianą saunę dla wszystkich chętnych, którzy odwiedzą centrum podczas premier nowych produktów.

Lokalizacja w Hiszpanii ma jeszcze jedno uzasadnienie. Nokian zawarł porozumienie z lokalnymi rolnikami, by prowadzić uprawę gwajuli. To roślina, która może w przyszłości stać się surowcem do produkcji opon. To źródło naturalnego lateksu wykorzystywanego do mieszanek stosowanych w oponach. Czy zatem przed nami zupełnie nowe ekoopony od Nokiana? Zapewne pojawią się szybciej w sklepach niż można oczekiwać.