• Setki kilometrów tras znajdują się w przygotowaniu — to postępowania przetargowe i już podpisane umowy
  • Drogowcy otworzyli przetargi na drogi ekspresowe i obwodnice
  • Co roku na kolejne budowy wydawane jest ponad 15 mld zł

Praktycznie nie ma tygodnia bez kolejnej informacji o wydaniu zgody, rozpoczęciu budowy lub oddaniu kolejnego odcinka drogi. GDDKiA podała, gdzie udało się już podpisać umowy i prace niedługo się rozpoczną.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Ponad 300 km nowych tras z umowami

Od początku 2023 r. w ramach programów Budowy Dróg Krajowych i Budowy 100 obwodnic podpisano 10 umów na roboty budowlane. Sześć z nich dotyczyła budowy dróg ekspresowych, a cztery to kontrakty na realizację obwodnic. Łączna długość odcinków, dla których podpisano umowy, to 128,5 km, a Ich wartość opiewa na 5 mld 340 mln zł.

Podpisane umowy na realizację w 2023 r. - stan na 6 września Foto: GDDKiA
Podpisane umowy na realizację w 2023 r. - stan na 6 września

Do końca roku mają być też podpisane umowy na ponad 200 km tras, w tym S7 na północ od Warszawy, S8 na południe od Wrocławia, S16 pod Olsztynem, S17 w woj. lubelskim, S19 w woj. podkarpackim i S74 w woj. świętokrzyskim.

Do tej pory w 2023 r. ogłoszono 16 przetargów na realizację odcinków o łącznej długości 259,3 km. 15 z nich dotyczą budowy dróg ekspresowych (247,9 km) oraz jeden na budowę obwodnicy (11,4 km).

Przetargi ogłoszone w 2023 r. - stan na 6 września Foto: GDDKiA
Przetargi ogłoszone w 2023 r. - stan na 6 września

26 przetargów na kolejne drogi

Obecnie w toku jest 26 przetargów, 11 z nich to postępowania jeszcze przed złożeniem ofert. W tym czasie wykonawcy na właściwe przygotowują optymalne oferty, uwzględniające wszelkie ryzyka i analizy sytuacji rynkowej. Są to odcinki:

  • S19 Sokółka – Czarna Białostocka;
  • S19 Czarna Białostocka – Białystok Północ; 
  • S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo; 
  • DK12 obwodnica Głogowa; 
  • DK29 obwodnica Krosna Odrzańskiego; 
  • DK28 obwodnica Sanoka; 
  • DK22 obwodnica Szwecji; 
  • S11 Kępno – Siemianice; 
  • S11 Siemianice – Gotartów; 
  • S11 Gotartów — początek obwodnicy Olesna; 
  • S12 granica woj. łódzkiego — węzeł Przysucha. 

Z kolei w toku, ale już po otwarciu ofert, jest 12 postępowań przetargowych. GDDKiA weryfikuje złożoną dokumentację, co pozwoli finalnie dokonać wyboru tej najkorzystniejszej. Są to postępowania na odcinki:

  • S7 Czosnów – Kiełpin;
  • S8 Kobierzyce – Kobierzyce;
  • S8 Kobierzyce – Jordanów;
  • S8 Jordanów – Łagiewniki;
  • S16 Olsztyn – Barczewo; 
  • S16 Barczewo – Biskupiec; 
  • S17 Piaski – Łopiennik; 
  • S17 Krasnystaw – Izbica; 
  • S17 Izbica – Zamość; 
  • S19 Jawornik – Lutcza; 
  • S19 Lutcza – Domaradz; 
  • S74 Cedzyna – Łagów. 

Dla dwóch postępowań przetargowych są wybrane najkorzystniejsze oferty, a teraz oczekuje się na rozstrzygnięcie standardowej kontroli uprzedniej przetargu, jaką przeprowadza Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Mowa tutaj o postępowaniach na realizację odcinków:

  • S74 granica woj. łódzkiego – Przełom/Mniów;
  • S74 Łagów – Jałowęsy – Nisko.

Ponadto prowadzone są postępowanie na realizację obwodnicy Zatora.

Z kolei na rozbudowę odcinków DK65 Gąski – Ełk oraz od Nowej Wsi Ełckiej do granicy województwa, GDDKiA jest przed podpisaniem umowy.

Przetargi w toku - stan na 6 września 2023 r. Foto: GDDKiA
Przetargi w toku - stan na 6 września 2023 r.

Przetargi na 262 km będą otwarte przed końcem roku

Ponadto trwają prace nad dokumentacją, która pozwoli na ogłoszenie ponad 20 postępowań do końca roku kalendarzowego. Będą to przetargi dla 15 odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 194,75 km i 11 na obwodnice o łącznej długości 67,25 km. Wśród nich będą m.in. kolejne odcinki S8 w woj. dolnośląskim, S10 od Szczecina do Piły, S11 w woj. wielkopolskim, S12 w woj. mazowieckim, S16 w woj. podlaskim. Razem to 26 odcinków o łącznej długości 262 km.

Wykonanie budżetu państwa przez GDDKiA w 2022 r. wyniosło 99,9 proc. i ponad 93 proc. z Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). Było to odpowiednio blisko 5 mld 400 mln zł oraz nieco ponad 13 mld zł. To o ponad 4 mld zł więcej niż np. w 2019 r., gdy wydatki sięgnęły ok. 13 mld 800 mln zł. W 2020 r. wydatki inwestycyjne wyniosły ok. 15 mld 400 mln zł, a w 2021 i 2022 było to ok. 15 mld 100 mln zł na rok.

Plan wydatków na 2023 r. i kolejne lata jest równie ambitny. To dlatego, że Rada Ministrów podjęła decyzję o zwiększeniu limitu finansowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych o 2,6 mld zł oraz Rządowego Programu budowy 100 obwodnic o 115 mln zł.

Rządzący przyjęli też Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Zakłada on ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu i połączenie regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 294 mld 400 mln zł.